Maniere vládnutia kniežaťa wolfsburských temnôt Ferdinanda Modrookého boli svojho času ozaj extrémne: od jedného litra až po tisíc koní.... Na radosť milovníkov vzrušujúceho iracionálna sú však vo Vlkohrade schopní preháňať aj dávno po jeho odchode. Najnovším dôkazom je koncept VW Golf GTI W12-650.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Veru, veru, hovorím vám, ešte nikdy predtým nebol Golf taký silný, taký široký a taký rýchly.... možno podobnými slovami sa pred pár týždňami prihovorili volkswageňácky Dr. Frankestein a jeho partia účastníkom stretnutia na rakúskom Wörthersee - vyznávačom kultu GTI. Toto náboženstvo sa zrodilo v roku 1982 a dodnes nabralo také dimenzie, že sa vlastníctvo Golfa GTI celosvetovo považuje doslova za životný postoj. Na uctenie legendy a pre potešenie komunity sa vo Wolfsburgu zrodila šelma, síce pochádzajúca z krotkého polovĺčka-polobaránka menom Golf, zato však s ostrými zubami, vybrúsenými v dielni GTI, z ktorých v tomto konkrétnom prípade vďaka extrémnemu pohonu doslova kvapká krv. A svetlo sveta oficiálne uzrela práve na spomenutom GTI-sabate na Wörthersee. Mimochodom, práve sám Ferdinand Piech, niekdajší predseda predstavenstva koncernu VW, urobil záverečný symbolický úkon na procese výroby, keď priamo počas prezentácie odlepil z auta posledný kus maskovacej pásky.
Nemusíte byť znalcom, aby ste si dali dokopy dve a dve už po prečítaní názvu tohto konceptu. Takže iba na potvrdenie: áno, W12 znamená, že do tohto Golfa naozaj napchali dvanásťvalcový motor a áno, skutočne má 650 koní. To sú veci, ktoré ale v súvislosti s pôvodným modelom nižšej strednej triedy znejú dosť šokujúco, tak si ich poďme pozrieť podrobnejšie.
Najväčším kusom, ktorý sa vmestí pod prednú kapotu „normálneho“ Golfa, je priečne osadený véčkový šesťvalec. Tak ako sa tam preboha podarilo natlačiť dvakrát toľko valcov? Nepodarilo. Presnejšie povedané, nikomu zrejme ani nenapadlo vyskúšať to. Napriek tomu, že dvanásťvalec z dielní motorárov koncernu VW je vďaka usporiadaniu do tvaru písmena W (dva šesťvalce do V vedľa seba so spoločnou kľukovou skriňou) extrémne kompaktný, teda najmä veľmi krátky, predsa je to len poriadny kus železa. A preto putoval do interiéru, za predné sedadlá a pred zadnú nápravu, ktorá sa celkom logicky stala aj nápravou poháňanou.
Wolfsburský dvanásťvalec má vo všetkých možných i nemožných aplikáciách (VW Phaeton, Audi A8, Bentley Continental, atď.) rozličné verzie výkonu. Extrémny show-car si samozrejme zaslúži aj extrémne kilowatty a kone, a tak pre tento účel zvolili tvorcovia šesťlitrový agregát W12 z modelov Bentley s dvoma turbami, vyladený na 447 kW (650 k), ktoré dosahuje pri 6000 otáčkach za minútu. Kľukový hriadeľ roztáča ohromná sila 750 Newtonmetrov pri 4500 otáčkach, ktorá ďalej putuje do šesťstupňovej automatickej prevodovky s možnosťou manuálneho sekvenčného radenia. Výsledná jazdná dynamika vám nemilosrdne vyrazí dych: stovku zvládne auto iba za 3,7 sekundy a jeho rýchlomer sa zastaví až na čísle 325 km/h. Týmito hodnotami sa beštiálny Golf zaradil do exkluzívneho klubu superšportiakov z radov exkluzívnych superznačiek.
O sile a rýchlosti už reč bola, z úvodu nám však ostal ešte jeden superlatív, hodný detailnejšieho pohľadu - šírka. A tej teda pribudlo oproti východiskovému modelu ozaj požehnane: celkovo je show-car širší o 12 centimetrov, v jeho zadnej časti však došlo na každej strane k rozšíreniu bokov až o 80 mm. Jedným z dôvodov, prečo to bolo nutné, je ďalší zaujímavý šírkový extrém - pneumatiky: na 19-palcových diskoch majú zadné kolesá navlečené gumené obruče so šírkou až 295 mm, predná náprava si vystačila so šírkou „iba“ 235.
Úpravy áut, pri ktorých z pôvodného modelu ostane iba názov a logo na grile, boli tým, čím sa tvorcovia tohto konceptu určite nenechali inšpirovať. Práve naopak: napriek všetkým rozsiahlym úpravám si povedali, že aj tento Golf musí vyzerať ako Golf. Či sa im to podarilo, posúďte sami podľa obrázkov. Pár detailov si však dovolíme okomentovať.
Veľmi šikovne sa podarilo vyriešiť napríklad obtekanie vzduchom. Stredný diel strechy z karbónu sa smerom dozadu postupne ponára medzi bočné diely karosérie, až sa stráca pod spojlerom, ktorý je pri pohľade zboku a zozadu prakticky len nenápadnou odtrhovou hranou. To, čo nedokáže po stránke aerodynamiky vyriešiť samotná táto konštrukcia, s radosťou dotiahne, presnejšie povedané dotlačí (k zemi) obrovský difúzor medzi dvoma pármi koncoviek výfukov.
Vizuálne pomerne decentne je vykumštovaný aj prítok chladiaceho vzduchu k motoru: zadné bočné „okná“ sa smerom dozadu vnárajú do karosérie a spolu so širokými C-stĺpikmi, teda jedným z najtypickejších, priam značkových prvkov dizajnu modelu Golf, vytvárajú mohutné vzduchové kanály.
Celkovú „golfovitosť“ nenarúšajú ani tie nápadnejšie zo špeciálnych karosárskych dielov, napríklad ohromný vzduchový otvor pod predným nárazníkom či dramaticky tvarované dolné časti dverí a prakticky celých bočných sekcií medzi prednými a zadnými blatníkmi. Tieto prvky vizuálne robia auto ešte nižším a pridávajú svoj subjektívny príspevok k objektívnym ôsmim centimetrom, o ktoré megakoncept, v porovnaní s bežným Golfom, lieta bližšie k asfaltu.
Pekných pár špecialít pribudlo aj v interiéri. Výrazne tvarovaný volant a špeciálne športové sedadlá s poťahom v kombinácii koža/alcantara sú skôr povinnou jazdou, korunou extrému je však určite stredová konzola s priesvitnými odklápacími krytmi spínačov, presne v štýle pretekárskych prototypov. A ak by vás za jazdy začala oblievať až samovznecujúca horúčava, žiaden problém: na mieste prednej odkladacej schránky máte pripravený dokonca hasiaci prístroj. Ale to je iba teória, pretože v praxi sa výroba tohto šialenstva na kolesách neplánuje: VW Golf GTI W12-650 je jedinečný, ostane však aj jediný.