O výrobe
30. 3. 2006, 16:08 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:45)

Zdroj: Archív
V ako Vendetta sa odohráva v Londýne, v blízkej budúcnosti. Napriek tomu, že miesta ako Parlament, Starý Bailey, Big Ben, mesto ale aj zvyšok krajiny sú úctyhodnými pamiatkami, padli do štádia povojnovej izolácie a depresie.
Kancelár Adam Sutler pozbiera všetku silu nad touto pevne kontrolovanou spoločnosťou aby presadil svoju extrémistickú stranu Norsefire ako jedinú záchranu Anglicka pred vojnou, chorobami a hladomorom.
Sutlerova tyranská politika zatiaľ nezničila kultúru jej ducha, vitality a nádeje. Jedlo je obmedzené, no dodávka strachu nemešká. Osobná sloboda je staromódny pojem z minulosti a nikto sa neodváži zdvihnúť hlas a oponovať, zo strachu, že budú “v tichosti odstránení” Fingermanom, ktorý je tajnou policajnou silou Ministerstva – a nikto už o nich nebude viac počuť. “Snažili sme sa vytvoriť Londýn, ktorý by bol rozpoznateľný, ešte paralyzovaný tým, že sa stal totalitárnym.”
Film sa nakrúcal najmä na zvukových javiskách a v interiéroch aby sa vyzdvihla atmosféra úzkosti a odcudzenia. “Chceli sme vytvoriť pocit klaustrofóbie, takže film je rozhodne interiérový,” vysvetľuje McTeigue.Nakrúcanie začalo v Marci 2005 v štúdiách Babelsberg v Potsdame, v Nemecku. Neďaleký Berlín poslúžil pre množstvo praktických lokácií, produkcia strávila desať týždňov v Babelsbergských štúdiách pred tým, ako sa presunula do Londýna na pár týždňov aby sa nakrútili hlavné exteriérové sekvencie.
Na historickej scéne 2, kde Fritz Lang nakrútil svoj klasický futuristický thriller Metropolis v roku 1927, herci a štáb obývali najmajestátnejšiu a najprepracovanejšiu Patersonovu scénu: bludiskovú Galériu Tieňov.Jednou z najväčších výziev pre architekta Petera Walpola a celé umelecké oddelenie bolo zabezpečiť práva na reprodukciu mnohých tradičných prác galérie – a potom urobiť ich repliky a aranžovať množstvo miestností v Galérii. “Museli sme získať obrovské rozpätie objektov- všetko od Picassa po Turnera, od moderného umenia až po komiksy,” hovorí Walpole.
Počas výroby tejto scény Natalie Portman spomína, “James priniesol ústrižok z novín s fotkou knižnice objavenej v Iraku. Vláda ju musela zrušiť a všade boli len hromady a hromady kníh. Mať v rukách túto živú paralelu s tým, čo sme nakrúcali, bolo neuveriteľné.”
Patersonov návrh bol vymodelovaný podľa V-ovej kultovej tváre z komiksu, ktorý ilustrátor David Lloyd založil na eponymickej maske, nosenej na počesť odvrátiteľa vlastizrady – hrdinu Guya Fawkesa. No tak ako bola nakreslená Lloydom, V-ova maska vyjadruje rôzne pocity a nálady od políčka k políčku.
Weavingov kostým vytvorený kostýmovým výtvarníkom Sammym Sheldonom (Black Hawk Down, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy), bol navrhnutý po McTeigueovej vízii “V” ako “spojenie súčasného charakteru Guya Fawkesa a pištoľníka.”
“V-ov kostým je zasadený do 16-teho storočia, no my sme ho urobili tak, aby vyzeral oveľa jednoduchšie, uhladeno a lesklo – futuristicky a zároveň historicky,” hovorí Sheldon, ktorý vytvoril komplet z kašmíru, vlny, kože a originálneho tkaného hodvábu zo 16-teho storočia. “Napríklad V-ov klobúk bol zmenený. Skrátili sme ho a očistili, namiesto toho, aby bol noblesný s perami, ako by to bolo vo Fawkesových časoch.”
Zatiaľ čo sa rozbiehalo nakrúcanie v Babelsbergu, druhý tím sa pripravoval na záverečné týždne filmovania v Londýne. “Chceli sme, aby všetko bolo sivé, hovorí architekt Peter Walpole. “Potom sme pridali pozorovacie kamery a telegrafné stĺpy s mikrofónmi, aby sme zdôraznili niečo ako atmosféru v ´Big Brotherovi´.”
Sídla takých vysoko postavených Westminsterských adries ako Downing Street 10 a Ministerstvo obrany, hlavná cesta veľmi citlivá na bezpečnosť nikdy predtým nebola uzatvorená doprave aby sa prispôsobila filmovaniu. Po deviatich mesiacoch vyjednávania so štrnástimi vládnymi odbormi a kanceláriami, vrátane Ministerstva Obrany Supervízor lokácií Nick Daubeney zadovážil neslýchané povolenie na uzavretie ulice pre filmárov medzi polnocou a piatou ráno na tri, po sebe nasledujúce noci. Tým získala produkcia len štyri hodiny nakrúcania za noc, vzhľadom na prípravu a odstránenie zariadení, osobných a výrobných vozidiel, vrátane dvoch armádnych tankov.
Po ukončení hlavného nakrúcania, supervízor vizuálnych efektov Dan Glass a skupina miniaturistov, vedená Supervízorom modelovej časti Josém Granellom, strávila desať dní vybuchovaním rozsiahlych modelov Parlamentu, Big Benu a Old Bailey pre kľúčové scény filmu.
Tím musel mať naštudovanú architektúru všetkých budov zvnútra aj zvonku, aby vedeli približne určiť reakciu na výbuch. Napríklad, ako rýchlo sa bude explózia šíriť po budove, akým spôsobom sa budova rozpadne, ktoré oblasti budú zničené ako prvé, ktoré výbuchu odolajú, aké veľké budú fragmenty a ako rýchlo a ďaleko dopadnú.
Navyše k tejto štrukturálnej presnosti, dizajnéri študovali aj vonkajšie detaily legendárnych budov, aby dosiahli skutočne pravý vzhľad. “Musíte veľmi dbať na detailoch,” hovorí Granell, “a upriamiť sa na skutočný vzhľad budov- ako sú rôzne vytvarované prvky alebo starnutie kameňa. Musíte to zachytiť. Musíte myslieť na to, že pracujete s modelmi budov, ktoré sú známe mnohým ľuďom, ktorí rozhodujú o tom, či vyzerajú skutočne, alebo nie.”
Všetok ten výskum, čas a práca vložená do vytvorenie týchto neuveriteľných miniatúr má za výsledok ich úžasný vzhľad a autentickosť na plátne a počas filmu. Budovy vyzerajú jednoducho fantasticky,” hovorí Granell. “Ospravedľňujem sa dopredu všetkým, ktorý pre nás tak usilovne pracovali, a vložili do miniatúr more času a tie vyzerali nádherne- pokiaľ sme ich nevybuchli. Takže jediná vec, ktorú som mohol urobiť bolo uistiť sa, že sme urobili pri ich výbuchu dobrú prácu a stálo to za to!”