Rozvod je pre každého stresujúca situácia. Jeho vplyv na psychiku sa dá porovnať so smrťou milovaného partnera. Dôvody rozvodu bývajú rôzne – nevera, odcudzenie, ochladnutie vzťahov. Jeho priebeh môže byť tiež rôzny. Buď je pokojný a po vzájomnej dohode, alebo prebieha vyhadzovanie vecí von oknom, prípadne rozbíjanie spoločne nadobudnutého majetku. Nechýba ani emočné vydieranie, hádky. No nakoniec, keď prehrmí to najhoršie, príde vždy to isté. Zrazu ste sama. Čo teraz? Ako sa s tým vyrovnať?

Očami odborníčky:  Ako prežiť rozvod  a nestratiť samu seba?

Janette Šimková
Janette Šimková
Zdroj: EMIL VAŠKO

Radí životná  a vzťahová koučka, Mgr. Janette Šimková 

Nech už je váš rozchod jednostranný alebo vzájomný, ukončenie vzťahu nie je jednoduchý ani bezbolestný proces. Pri veľkom strese, smútku a vypätých emóciách pomáha vedomie, že aj táto fáza vášho života má svoje ohraničenie a uzavrie sa. Nie je hrdinstvom zostať na to sama. Keď cítite, že je toho na vás priveľa, je vhodné vyhľadať odborníka. Pri vyrovnávaní sa s rozchodom pamätajte na tieto zásady, ktoré vám pomôžu udržať si stabilitu.

1. Vyjadrujte svoje emócie
V procese vyrovnávania sa s rozvodom budete prechádzať celou škálou emócií – od hnevu, smútku, nenávisti, sklamania, sebaľútosti až po úľavu. Pocítite zradu, šok, rozpaky, zlosť, strach, vinu, ktoré si treba uvedomiť, priznať a prežiť. Vďaka vyjadrovaniu a akceptovaniu toho, čo skutočne cítite, sa prepracujete k psychickému uzdraveniu. Rozprávanie o tom, čo prežívate, vám umožní nezablokovať emócie v sebe, lebo potom si hľadajú inú cestu, aby vám dali vedieť, že ich prehliadate. Keď nebudete mať v okolí empatických ľudí, pomôže odborník.

2. Znovu objavte samu seba
V dlhodobom vzťahu ste mohli zabúdať na seba, svoje sny, potreby a priania. Nová situácia vám ponúkne príležitosti na sebapoznávanie. Isto existujú činnosti, ktoré ste vždy chceli vyskúšať, alebo miesta, ktoré ste chceli navštíviť. Získate priestor na pozitívne sebectvo, ktoré posilní vašu sebadôveru.

Ako prežiť rozvod?
Ako prežiť rozvod?
Zdroj: shuttesrstock

3. Rozvíjajte svoje ostatné vzťahy
Smútok z rozchodu môže byť taký silný, že budete chcieť byť sama. Hoci je to lákavé, izolácia nemusí byť dobrý nápad, prehĺbila by pocit osamelosti. Tí, ktorí k vám majú najbližšie, vám radi pomôžu a tiež vám povedia, že ste milovaná a podporovaná. Aj keď vám zraniteľnosť bráni otvoriť sa, pri blízkych ľuďoch ste v bezpečí.

4. Posilňujte dôveru v seba
Nevhupnite do ďalšieho vzťahu, aby ste si potvrdili svoju sebahodnotu. Ponechajte si dostatok času na vyrovnanie sa s novou životnou etapou a pozitívne rozvíjajte vzťah so sebou. Rešpektujúci, úctivý a súcitný vzťah k sebe vám neskôr uľahčí hľadanie partnera, ktorý vyznáva podobné hodnoty ako vy.

5. Nezabudnite na psychohygienu
Prekonanie smútku je proces. Spracovanie zmenených životných podmienok je zásadné pre celkové duševné zdravie. Keď dlhodobo pretrváva stav bez nachádzania pozitívnych pocitov, je to signál, že ste preťažená a nehojíte sa. Mnohé viete urobiť sama, ale na niektoré „zaseknutia“ sa hodí odborník.

6. Majte pod kontrolou obmedzujúce a limitujúce myšlienky
Buďte k sebe úprimná. Priznajte si, že je vám ťažko alebo sa trápite. Zároveň sa pozitívne nasmerujte k tomu, že je to dočasný stav, ktorý je zároveň príležitosť na to, aby ste znovuobjavili seba, potreby, túžby. Keď budete pútať pozornosť na to, čo všetko môžete, namiesto toho, aby ste sa vracali späť, podporí vás to v objavovaní nového naplnenia a zmyslu života.