Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Ako kupovať darčeky cez internet? Onlinové desatoro sa oplatí dodržať: Tomuto sa určite vyhnite!

20 otázok pre šťastné, veselé a bepečné online objednávanie

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Plánujete tohtoročné darčeky nakupovať cez internet? S odborníkmi z rôznych oblastí sme sa pozreli, ako to urobiť bezpečne a tak, aby vám vianočné prekvapenia doručili načas.

Ako spoznám seriózny internetový obchod?

Čítajte hodnotenia na internetových porovnávačoch cien. Sú tam aj skúsenosti zákazníkov. Ak má predajca dosť hodnotení a dosť vysokú známku, získava certifikát od Pricemania s názvom „Overený obchod“, kde by ste nemali mať problém s nákupom. Všímajte si aj korektne uvedené kontaktné a fakturačné údaje. Zatelefonujte tam na skúšku a otestujte si zákaznícky servis.

Kedy objednať

Ideálne čím skôr, aby darček stihol doraziť včas. Ak chcete mať prekvapenia pre blízkych doma bez zbytočného stresu, odborníci odporúčajú objednať ich do 15. decembra. Po tomto dátume už nie- ktorí predajcovia nové objednávky buď neprijímajú, alebo ich doručia až po Štedrom dni. Veľké e-shopy (napr. Alza.sk, Hej.sk, Mall.sk, Martinus.sk), ktoré majú aj veľké sklady, však boli schopné po minulé roky zabezpečiť dodanie do Vianoc, aj keď ste tovar objednali len pár dní pred sviatkami. Veľké sklady totiž zrýchľujú vybavenie objednávky. Často môžete mať tovar už na ďalší deň. V niektorých mestách dokonca ešte v ten istý deň, ak si ho vyzdvihnete na pobočkách e-shopu.

Zdroj: Shutterstock

Ako bezpečne nakupovať cez internet?

Ako platiť

Záleží na tom, čo vám viac vyhovuje. Ale ak chcete platiť až pri prebratí tovaru, odporúča sa osobný odber alebo dodanie formou dobierky. Pokiaľ chcete, aby sa platba dostala k predajcovi čo najrýchlejšie a nemuseli ste ju riešiť pri preberaní tovaru, zvoľte platbu kartou a efektívny dovoz kuriérom. Vyhnete sa dlhému čakaniu na pošte.

Nezneužije niekto moje údaje?

Najlepšie je nakupovať v overených a stabilných e-shopoch. Sledujte rôzne certifikáty a ocenenia, ktoré preukazujú dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Čo sa týka zadávania údajov pri platbe za tovar, uistite sa, že sa nachádzate na zabezpečenej stránke vášho internet bankingu. Ak nakupujete v overených obchodoch, ste v tomto smere v bezpečí.

Kde zistím najlepšiu cenu tovaru?

Na porovnanie slúžia špecializované portály ako pricemania.sk, heureka.sk, najlepsie-ceny.sk, shop-mania.sk, najnakup.sk či ceny.odpadnes.sk. Na jednom mieste zistíte cenu i kvalitu niekoľko tisíc e-shopov. Ušetríte čas aj peniaze. Rozdiely v cenách totiž môžu byť aj viac ako 40 %!

Mám právo tovar neprevziať, ak nepríde načas?

Nerobte to! Inak nielenže stratíte nárok na automatické vrátenie peňazí, ale porušíte kúpnu zmluvu, v ktorej sa píše, že povinnosťou každého kupujúceho je tovar prevziať a zaplatiť dohodnutú cenu. Zmluva by trvala naďalej a predajca by mohol tovar uschovať na vaše náklady. Jedine, že by ste sa s ním dohodli inak. Lepšie je tovar prevziať a využiť právo na odstúpenie od zmluvy do 14 dní.

Zdroj: Shutterstock

ilustračná fotografia

Čo v prípade, ak tovar nezodpovedá tomu, čo som si objednala?

Máte na výber – buď od zmluvy odstúpite úplne a požiadate o vrátenie peňazí, alebo u predajcu tovar zreklamujete s tým, že vám bol dodaný iný.

Čo vtedy, ak musím tovar reklamovať a obchod medzitým skrachoval?

Ak firma úplne zanikne, nie je u koho reklamovať a máte, žiaľ, smolu. Pri živnostníkovi sa to však stať nemôže, ibaže by zomrel. Ak firma zanikne s tým, že jej práva a povinnosti prechádzajú na právneho nástupcu (firmu kúpila iná firma), až na určité výnimky možno reklamovať uňho. Ak firma nezanikla, ale zbankrotovala, najčastejšie bol na ňu vyhlásený konkurz, nárok je potrebné uplatniť u správcu konkurznej podstaty. Postup prihlasovania pohľadávok do konkurzu je pomerne náročný a s najväčšou pravdepodobnosťou sa vám vráti (ak vôbec) len zlomok ceny. A to po pomerne dlhej dobe. Preto treba zvážiť, či to za to stojí.

Ako reklamovať či vrátiť tovar?

Vrátiť tovar bez udania dôvodu, teda odstúpiť od zmluvy, môžete pri on-line nákupe do 14 dní od jeho prevzatia. Zakúpenie tovaru sa ruší a obchod vám vráti zaplatenú cenu vrátane poštovného. Reklamovať a požadovať opravu či výmenu tovaru môžete nielen 14 dní, ale počas 24-mesačnej záručnej doby. Pozor! Reklamácia nie je to isté čo odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu. Oba úkony môžete urobiť cez internet a tovar vrátiť predajcovi.

Potrebujem si odložiť doklad o zaplatení či obal pre prípad reklamácie?

Zákon to nevyžaduje, nejako však predsa len musíte preukázať, že ste tovar zakúpili práve u daného predajcu. Účtenku si preto radšej uschovajte, alebo si ju naskenujte či nafoťte do mobilu. Ak predajca požaduje originálny obal, nemusíte takejto žiadosti vyhovieť. Doba na vybavenie reklamácie je pritom 30 dní.

Zdroj: Shutterstock

Efektívne nákupy cez internet.

Onlinové desatoro

➊ Vyberajte si overené e-shopy, ideálne pod hlavičkou SAEC-bezpečný nákup, alebo Pricemania Overený obchod.

➋ Vyhýbajte sa objednávkam tovaru na poslednú chvíľu.

➌ Svedomito vyplňte údaje pri objednávke vrátane aktuálneho mobilného čísla. Ich správnosť je kľúčová pre úspešné doručenie.

➍ Nakúpte radšej viac darčekov v jednom e-shope. Ušetrí to čas i náklady na dopravu.

➎ Zrátajte si cenu tovaru i s dopravou, prípadne zvážte osobný odber, býva zväčša zdarma.

➏ Neprihlasujte sa cez nezabezpečené WIFI siete. Hackeri by mohli ľahko zneužiť vaše údaje.

➐ Pri prekliknutí do platobnej zóny by sa vám v lište malo objaviť pred adresou https, čo znamená, že stránka je kontrolovaná a bezpečná a vlastní SSL certifikát.

➑ Ďalšou možnosťou je tzv. 3Dsecure. Platba sa overuje rovno na troch stranách – u poskytovateľa služby (e-shop), zadávateľa (vy) a spoločnosti, ktorá kartu vydala.

➒ Používajte platobné brány spravované bankami. Stránka obchodníka vás na ne presmeruje. Obchodník tak nemá k dispozícii vaše platobné identifikátory.

➓ Po ukončení platby sa vždy odhláste!

Vyberáme pre vás niečo PLUS