Hovorím z vlastnej skúsenosti – moja práca mi prakticky neumožňuje byť offline (teda nepripojená). Vďaka sociálnym médiám, WhatsAppu a Messengeru som neustále spojená s kolegyňami a celým výrobným procesom. Veď veci treba riešiť za pochodu a časopis musí vyjsť každý týždeň. Okrem toho pre vás pripravujeme web, ktorý nepozná zľutovanie, čo sa týka „kŕmenia“ článkami.

Keď s rodinou vyberáme dovolenku, musí tam byť najmä dobre fungujúce Wi-Fi. S telefónom chodím na túry, a ak mi pípne správa, snažím sa čo najskôr odpovedať. Dovolenka už prakticky nie je dovolenka, lebo, obrazne povedané, ak ste na mieste so signálom a s dátovým pokrytím, nemáte šancu uniknúť. Aj keď na správu či mail neodpoviete hneď, už si to ukladáte do hlavy ako ďalšiu povinnosť, ktorú treba neskôr vyriešiť.

Je tu aj on, môj telefón!

Aby to nevyznelo, že sa sťažujem... Svoju prácu mám nadovšetko rada a viem, že presne takto, teda sústavne online, funguje čoraz viac ľudí. Snažím sa to však aspoň korigovať a sú miesta a situácie, kde telefón absolútne nepatrí. Sú to stretnutia so známymi, s kamarátmi a rodinou. Rovnako má telefón zákaz na jedálenský stôl a do postele. Osobne neznášam, keď idem s niekým len na kávu a ten niekto sa síce tvári, že mi venuje pozornosť, ale pritom každých 5 minút pozerá na mobil, ktorý je vyložený na stole. Akoby mi naznačoval, áno, som tu s tebou, ale je tu ešte aj on, môj telefón, a ľudia v ňom, ktorí sú teraz rovnako dôležití.

To sú tie situácie

Nepáči sa mi, keď mamička strčí dieťaťu mobil, aby sa pri stole vôbec najedlo. Zopárkrát som sa pousmiala pri scéne, keď boli dvaja akože na rande v peknej reštaurácii a každý sa hral so svojím telefónom. Stalo sa mi aj to, že sa mi istá matka na ihrisku sťažovala, že jej školáčka ešte neprečítala ani jednu knihu. Ako mi to hovorila, rýchlosťou blesku ťukala do smartfónu. V duchu mi napadlo: „A teba videlo tvoje dieťa niekedy niečo čítať okrem správ v telefóne?“

Byť stále pripojená je stres

Byť sústavne pripojená je občas pohodlné a praktické, ale je to aj stres. Stiera sa hranica medzi súkromným a pracovným životom a akoby ste sa stali rukojemníčkou technológií. Nedá vám nepozrieť sa na mobil, aby vám náhodou niečo dôležité neuniklo, a pri každom zavibrovaní ste v strehu. 

Prečo si naordinovať digitálny detox

Tak ako zvykneme držať pôst či detoxikovať svoje telo od škodlivín, tak je dobré zakomponovať do svojho života aj digitálny detox – teda čas, keď sa budete vyhýbať technológiám a budete plne prítomná a vedomá v reálnom živote a čase. Závislosť od technológií nie je síce ešte kvalifikovaná ako porucha, ale experti tvrdia, že nadmerné používanie technológií môže viesť k správaniu s prejavmi závislosti a k fyzickým, psychologickým aj sociálnym problémom.

Zhoršený spánok aj mentálne zdravie

Výskumy naznačujú, že používanie technológií najmä pred spánkom vplýva na jeho kvalitu aj kvantitu. Ponocovanie s mobilom či tabletom môže mať za následok aj zvýšený index BMI (teda index telesnej hmotnosti). Keď si pred spaním prezeráte, kto čo pridal na sociálne siete, zvyšuje sa tým riziko vzniku úzkosti a nespavosti. Štúdia uverejnená v časopise Child Development zase uviedla, že nadmerné používanie technológií prispieva k vzniku mentálnych problémov u adolescentov, zhoršujú sa symptómy ADHD, pribúdajú poruchy správania, stráca sa sebaovládanie a vznikajú pocity nenaplnenosti v reálnom živote.

Čo robiť

Nemusíte na to ísť hneď radikálne a zbaviť sa všetkých technologických výdobytkov. Podstatné je naplánovať si digitálny detox tak, aby bol pre vás znesiteľný. Tento proces je o nastavení zdravých hraníc a uistení sa, že používate techniku spôsobom, z ktorého máte úžitok, a nie na úkor zdravia.

Čas bez telefónu môže byť veľmi príjemný.
Čas bez telefónu môže byť veľmi príjemný.
Zdroj: shutterstock

Buďte realistka

Úplné „odstrihnutie sa“ môže byť pre niekoho veľmi objavné a osviežujúce, a ak sa dá, môžete si to na pár dní skúsiť. Pre väčšinu z nás je to však nemožné, najmä ak musíme byť v spojení kvôli práci, škole či iným povinnostiam. No aj v takomto prípade sa dá úspešne digitálne detoxikovať. Stačí, keď si vyhradíte časy. Napríklad cez deň používate telefón a notebook na prácu, ale večer si zavediete bezmobilovú zónu a budete sa naplno venovať sebe, svojej rodine a obľúbeným aktivitám bez toho, že by ste čo i len nakukli do telefónu.

Odstráňte rušivé zvuky

Iný spôsob, ako vyskúšať digitálny detox, je vypnúť si notifikácie. Sociálne médiá a spravodajské weby posielajú upozornenia zakaždým, keď máte správu či keď sa niečo udeje. Namiesto toho, aby ste sa vždy, keď to cinkne, pozreli na telefón, vyhraďte si na tento účel istý čas v dni, keď si to všetko prejdete, odpoviete na správy a dobehnete, čo ste zameškali. Vyhraďte si na to maximálne 20 až 30 minút.

Čo vám to prinesie

Zredukovať prítomnosť digitálnych technológií a elektrosmogu v živote sa oplatí. Štúdie hovoria o tom, že už len samotná prítomnosť mobilu, aj keď ho nepoužívate, znižuje hladinu empatie aj kvalitu konverzácie s ľuďmi, ktorí sú pri vás. Tento fenomén vedci nazvali iPhone efekt. Chvíľa bez technológií vám prinesie kvalitnejšie a intenzívnejšie prežitý čas s blízkymi, lepšie pozorovanie vlastných myšlienok, väčšiu schopnosť sústrediť sa na jednu vec a hlbšie vnímanie prítomnosti, pocit voľnosti a slobody. Výskumy naznačujú, že keď zredukujete čas na sociálnych sieťach na 30 minút denne, zlepší sa váš pocit zo života, znížia pocity osamelosti a príznaky depresie.

Aké máte možnosti

Digitálny pôst: Snažte sa vzdať všetkých digitálnych zariadení na krátky čas – môže to byť deň či dokonca týždeň.

Opakujúca sa digitálna abstinencia: Vyberte si jeden deň v týždni, keď to zvládnete bez mobilu, tabletu aj notebooku.

Špeciálne zameraný detox: Ak priveľa času trávite na nejakej stránke, hre či aplikácii, obmedzte práve tú. 

Tipy, ako to zvládnuť

● Povedzte rodine a priateľom, že sa snažíte menej používať mobil, nech rátajú s tým, že v najbližšom čase nebudete odpovedať na správy hneď.
● Pripravte si alternatívne aktivity, ktoré vás bavia a zabavia.
● Trávte viac času vonku a pozorovaním toho, čo sa deje okolo vás.

Tipy ako to zvládnuť
Tipy ako to zvládnuť
Zdroj: shutterstock

Kedy by ste mali telefón úplne odložiť:

● Počas jedenia a obzvlášť počas jedenia s inými ľuďmi.
● Keď vstávate, ale aj keď zaspávate.
● Keď pracujete na nejakom projekte alebo sa venujete svojej záľube.
● Keď trávite čas s rodinou a priateľmi.

Znaky, že potrebujete digitálny detox

● Cítite úzkosť a stres, keď nemôžete nájsť telefón.
● Máte potrebu kontrolovať telefón každých pár minút.
● Po tom, čo si prezriete sociálne siete, sa cítite depresívna, úzkostná a mrzutá.
● Prehnane sledujete všetky „lajky“ a komentáre pri svojich príspevkoch na sociálnych sieťach.
● Obávate sa, že vám niečo unikne, keď nebudete kontrolovať telefón.
● Ostávate dlho hore, prípadne vstávate skoro ráno, aby ste sa mohli hrať s mobilom.
● Máte problém sústrediť sa na niečo bez toho, aby ste nenakúkali do telefónu.