Ako pracovať z domu a nezblázniť sa? Pár TIPOV pre úspešný home office, všimnite si najmä bod 3
27. 3. 2022, 13:00 (aktualizované: 31. 5. 2024, 7:04)

Zdroj: shutterstock
S pandémiou koronavírusu prišlo aj „homeofficeové“ obdobie, teda čas, keď sa mnohým zmenil pracovný život. Kancelársku stoličku sme vymenili za kreslo či gauč a museli sme sa popasovať s tým, ako naprogramovať myseľ na to, že hoci sme doma, zároveň sme v práci. Ako sa nám to podarilo?
Zdroj: shutterstock
Zdroj: shutterstock
Zdroj: shutterstock
Galéria k článku
Ešte pred pandémiou mnohí vnímali prácu z domu ako výsadu malej skupiny ľudí, ktorí si môžu dovoliť plniť pracovné povinnosti z pohodlia domova. Takéto zarábanie sme si predstavovali ako zábavnejší variant bežného pracovného dňa. Mylná predstava o home office bola asi taká, že vstaneme, kedy chceme, veci urobíme, kedy chceme a ako chceme, a celé to v pohode zvládneme manažovať v pyžame. Popritom v pohode navaríme, zacvičíme si, prelistujeme časopisy a dokonca si dáme poobedňajšieho šlofíka. No v reálnom živote to vyzerá úplne inak.
Ovplyvnené pandémiou
Pred dvoma rokmi prišla s príchodom pandémie koronavírusu aj vlna home officeu. Tie, ktoré z domu pracujú od začiatku, prišli na to, že robiť v domácom prostredí má aj svoje temné stránky, a hoci to pekne znie, je to náročné. Z domácnosti sa razom stala kancelária, správny manažment pracovného a súkromného času novou superschopnosťou. I keď sa situácia s prichádzajúcimi a odchádzajúcimi vlnami kovidu mierne zlepšuje, je takmer isté, že kancelársky život už nebude nikdy taký ako predtým.
Z domu a efektívne?
O home office sme sa za ten čas už čo-to naučili. Napríklad, že je dôležité mať sebadisciplínu a organizovanosť, no zároveň udržiavať rovnováhu medzi prácou a relaxom. V tomto duchu by sa mal niesť home office. A aby bol maximálne efektívny a zároveň pokojný, dodržujte tieto štyri zlaté pravidlá.

1. Buďte na seba prísna
Nemusíte si obliekať kostým, aby ste sa doma cítili ako v práci. No pyžamo je určené na spanie a nie na to, aby ste sa v ňom presúvali zo spálne do obývačky s počítačom v ruke. Ak v pyžame ostanete celý deň, mozog sa nastaví na oddych a pracovná produktivita bude na bode mrazu. Takže vstávajte ideálne každý deň v rovnakom čase, umyte sa, oblečte si niečo pohodlné, čo nie je ani elegantný kostým do práce, ale ani vyťahané pyžamo. Zrealizujte rannú rutinu, uvarte si kávu a hor sa do víru pracovných povinností.
2. Vytvorte si pracovný kútik
Myseľ je ovplyvnená prostredím. Ak nevytvoríte vhodnú pracovnú atmosféru, budete sa iba zbytočne rozptyľovať. V prípade, že pracujete pri zapnutej televízii alebo z postele, sústredenie na prácu si zhoršujete. Samozrejme, ak pracujete z domu, kde sa zároveň staráte o malé deti, je ťažšie vyhradiť si pokojné pracovné miesto. No na určitý čas, napríklad keď deti spia, to skúste. Ideálne je mať jedno miesto, buď pracovňu, alebo pracovný kútik, prípadne gauč v obývačke, kde budete pracovať každý deň. Mozog ho bude vnímať ako miesto, odkiaľ vykonávate len činnosti spojené so zamestnaním.
3. Nastavte si čas
Ak to práca dovoľuje, vyberte si, kedy sa vám lepšie pracuje, no pracovný čas dodržiavajte. Ak ste efektívna dopoludnia, sadnite si v tento čas na svoje pracovné miesto a robte, kým prídu ostatní členovia rodiny. Ak vám vyhovuje pracovať popoludní napriek tomu, že všetci sú doma, zariaďte sa podľa toho. Dopoludnia môžete oddychovať, variť, upratovať alebo sa venovať koníčkom. A hoci situácia, keď boli školy zavreté a deti sa vzdelávali z domu, už nie je taká aktuálna, stále sa stáva, že musíte zastúpiť viac životných rol naraz. Teda fungujete doma ako zamestnankyňa, matka, učiteľka, kuchárka, kamarátka. Ako toto vyriešiť? Ak musíte o 15. hodine odovzdať prácu, tak pred 15. hodinou venujte hodinu-dve iba práci. Naplánujte si podľa toho varenie, učenie alebo hranie. Vaše deti ocenia stanovený rozvrh, pretože sa podľa neho riadia aj počas vyučovania v škole.

4. Rutina je dôležitá
Dôležité je dať pozor na dve veci. Aby ste nevyhoreli pri prílišnom pracovnom nasadení alebo neupadli do prokrastinácie. Ani jeden variant nie je dobrý a treba hľadať akúsi rovnováhu medzi nimi. Na jej dosiahnutie je dôležitá dôslednosť v dodržiavaní pracovného plánu, ktorý si vytvoríte podľa každodenných pracovných povinností. Stanovíte si tak, čo všetko chcete v ten deň stihnúť z domácej kancelárie, koľko vám to približne bude trvať, a tým aj budete vedieť, dokedy budete v daný deň pracovať. Treba si urobiť plán práce, aby ste dodržiavali termíny, uzávierky a odovzdávali prácu načas a bez stresu, že ste na niečo zabudli alebo nestíhate. Po dokončení práce podľa plánu s pokojom môžete opustiť pracovné miesto a venovať sa sebe alebo rodine. Pravidelný čas zaspávania, vstávania a organizácia dňa veľmi pomáhajú byť efektívnymi.
Je home office naozaj efektívny?
Odpovedá Melinda Kešická, Business Coaching Trained Coach
Má na to všetky predpoklady. Ide o to, či dokážeme využiť jeho prednosti. Ak sme dostatočne disciplinované a máme „ťah na bránu“, tak v čase, keď by sme ešte len stáli pred skriňou, čo si obliecť, môžeme mať pol roboty za sebou. Alebo ani nie, ak odkladáme začiatok procesu. Efektivita práce z domu spočíva v odbúraní interakcie s kolektívom, ktorá má vo vzťahu k dosahovaniu čiastkových cieľov brzdiaci efekt. Pri práci z domu sme čiastočne chránené pred nadmernou stratou času koordináciou postupov, ktorá nám znemožňuje sústrediť sa na samotný výkon. Predsa len online porada, často slúžiaca na uspokojovanie narcistických potrieb, umožňuje urobiť aj niečo užitočné. Ak sme závislé od externej štruktúry, to znamená, že ak čakáme na impulz, ktorý nás naštartuje pracovať, ako „baby, ideme na to“, tak budeme čakať zbytočne. Zdanlivá sloboda je zradná a príchod večera nám to nepríjemným spôsobom spočíta. Tu sa môže stať, že ak podľahneme panike z neurobeného diela, ostaneme paralyzované v činnosti aj na ďalšie obdobie a práca sa začne hromadiť...
Tak ako jeden potrebuje k práci hudbu, iného vyrušuje. Niekto je rád sám, iný potrebuje k práci partiu, aj keď len pocit, že keby niečo potreboval, osobne nájde kolegu za stenou. Pohodlie domova môže miznúť pre nároky členov rodiny a domácich miláčikov a zmeniť sa na peklo, oproti ktorému je kancelária oázou pokoja. Preferenciu spôsobu práce lepšie pochopíme, ak vieme, že existujú ľudia, ktorí sú viac regulovaní zvnútra a iní zvonka. Niekto dokáže fungovať bez pravidiel a iný potrebuje imitovať pracovisko. Ak sú rituály spojené s modelovaním kancelárskeho života príliš zdĺhavé, je jednoduchšie zájsť do práce. Týka sa to tých, ktorí prevzali rady, ako sa treba ráno obliecť, ako keby sme išli do práce, a že treba dodržiavať režim ako v práci. Tu sa strácajú výhody home officeu. Existuje zásadné pravidlo – každý deň niečo urobiť. Ak nám procedúry a samotné plánovanie smerujúce k naplneniu tohto jednoduchého pravidla zaberajú príliš veľa času a energie, je lepšie prenechať prácu z domu iným. Ukázalo sa, že home office je alternatívou bežného pracoviska, no nie je určený pre každého. Týka sa to nielen samotných zamestnancov, ale aj ich nadriadených, zmietajúcich sa v obavách zo zvrhnutia pracovnej morálky a z úpadku výkonu, ktorí nezvládajú stratu kontroly. Toto súvisí s ich neistotou, ktorej následky prenášajú na svojich podriadených.