Asertivita nie je drzosť
3. 1. 2008, 1:03

Zdroj: Shutterstock
V minulosti sa využívala ako terapia pri liečbe depresie. Dnes je na zozname žiaducich zručností.
Vieme, o čo ide?
Asertívna komunikácia sa vo všeobecnosti považuje za agresivitu až drzosť. Chápe sa ako prejav negativity a neochoty. Ľudia, ktorí takto rozprávajú, hovoria priamo a bez okolkov. Na to u nás stále nie sme zvyknutí. U väčšiny zamestnancov sa skôr stretnete s mlčanlivosťou alebo dokonca s ustráchaným okolkovaním. Niekedy sa stáva, že ľudia, ktorí absolvujú kurz asertivity, ho nepochopia správne. Vidia v nej nástroj nátlaku, ktorý môžu uplatňovať na svojich kolegoch či dokonca podriadených.
Kto je asertívny, vyhráva
Tento druh komunikácie sa stal žiaducou manažérskou zručnosťou. Asertívny človek vyjadruje svoje pocity bez toho, aby ubližoval iným. Nesmiete zabúdať na to, že podstatou asertivity je rovnováha medzi empatiou, sebaúctou a jej realizáciou. V ústach agresora sa však môže asertivita stať nástrojom na nátlak. Naopak, ak ju použijete nešikovne, nedosiahnete žiadne výsledky.
Primerane sebavedomý človek asertivitu nepotrebuje, ale naopak, nepriebojní jedinci vinou jej neuplatnenia môžu prísť o zaujímavé pracovné príležitosti.
Pravidelne trénujte
Keď chcete na sebe pracovať a máte skutočnú motiváciu, dajte sa na štúdium tejto komunikačnej zručnosti. Dôležité je jej dlhodobé precvičovanie. Nezabúdajte, že uspokojivé výsledky môžete mať najmä tam, kde ide o opakované situácie, pretože práve tie sú dobrou príležitosťou na tréning. Ak máte napríklad pred sebou rokovanie s človekom, o ktorom viete, že vás vždy prevalcuje, pozorne zvážte, o koho ide, a dôkladne si premyslite stratégiu rokovania alebo rozhovoru. Uvedomte si, že musíte reagovať technikou otvorených dverí. A dodržte to! Podľa slov odborníkov sa vám vďaka tejto zručnosti bude pracovať oveľa lepšie.