Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Sprievodca krok za krokom: Chcete zmeniť lekára, poisťovňu či dodávateľa plynu? Na toto si dajte pozor!

Kedy je čas na zmeny nielen v domácnosti?

Zdroj: Shutterstock, RCA

Reklama

Tiež vás oslovili, aby ste zrušili zmluvu s plynármi či elektrárňami? Uvažujete o inom lekárovi? Zisťovali sme, čo všetko a hlavne ako čo najvýhodnejšie môžete zmeniť.

1. DODÁVATELIA ENERGIÍ

Chcete zmeniť dodávateľa elektriny alebo plynu? Nerobte to bezhlavo. Vopred si starostlivo porovnajte jednotlivé ponuky. Do obrazu sa môžete dostať napr. na portáli Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO). Nájdete tam cenovú kalkulačku, ale aj podrobné informácie o samotnej zmene dodávateľa, odpovede na najčastejšie otázky aj zoznam registrovaných dodávateľov s platnou licenciou na dodávky elektriny a plynu.

Kedy ísť na to

. Záleží na tom, ako máte uzatvorenú zmluvu u súčasného dodávateľa. Pri neurčitom čase môžete zmenu vykonať prakticky kedykoľvek. Výpovedná lehota je jeden mesiac.

. Pri zmluve s viazanosťou môžete zmeniť dodávateľa až po jej uplynutí. Ak sa to rozhodnete nerešpektovať a prejdete ku konkurencii skôr, pôjde z vašej strany o jednostranné porušenie zmluvy a súčasný dodávateľ si môže uplatniť sankciu. V prípade domácností sa môže pohybovať v desiatkach eur.

Ako na to

. Zistite si obchodné podmienky a úroveň poskytovaných služieb dodávateľa buď na jeho webovej stránke, zákazníckej linke či v zákazníckom centre.

. Všímajte si čas viazanosti, garanciu ceny (či prípadná zľava platí po celé zmluvné obdobie alebo len na určitý čas, napr. tri mesiace), poskytovaný zákaznícky servis, doplnkové služby (či nie sú spoplatnené), resp. výšku sankcií pri nedodržaní podmienok.

Zdroj: Shutterstock, RCA

Nový dodávateľ môže, ale aj nemusí byť lepší.

. Pri zmene len uzavriete zmluvu s novým dodávateľom a súčasne podpíšete splnomocnenie na vykonanie tohto úkonu. O ďalšiu administratívu sa už za vás postará nový dodávateľ, ktorý tiež vypovedá zmluvu s pôvodným a požiada o zmenu u prevádzkovateľa distribučnej sústavy.

. Najľahšou cestou je zavolať na call centrum vybraného dodávateľa. Operátor s vami urobí zmenu krok za krokom. Neskôr si zmluvu a plnú moc vymeníte poštou.

Na čo pozor

. V zásade pri zmene dodávateľa plynu či elektriny neexistuje žiadne reálne nebezpečenstvo. Zo zákona totiž môžete od podpísanej zmluvy s novým dodávateľom odstúpiť do 14 dní.

. Dokonca aj keby nový dodávateľ skrachoval, dodávky plynu a elektriny zaistí bez prerušenia štátom určená firma, takzvaný dodávateľ poslednej inštancie.

. Ale! Hľadajte dodávateľa, ktorý vám bude nižšie ceny garantovať najlepšie na celé zmluvné obdobie. Nie každý to pri podpise zmluvy poskytuje. Naopak, väčšina akciových ponúk sa týka len prvých niekoľko mesiacov, zato viazanosť býva oveľa dlhšia!

. Kým pôvodné zmluvy bývali na neurčitý čas, nové sú väčšinou uzatvárané na dva až tri roky.

Koľko ušetríte

. Výberom cenovo výhodnejšieho dodávateľa môžete v rodinnom rozpočte „zachrániť“ aj stovky eur ročne v závislosti od veľkosti spotreby.

. Bežná domácnosť so spotrebou 3000 kWh a 2,5 tis. m3 plynu dokáže ročne ušetriť okolo 50 eur.

3 otázky pre Jiří Koudela, riaditeľ predaja Slovakia Energy

Kedy je najideálnejší čas prejsť k inému dodávateľovi?

Aby ste dosiahli čo najvyššie úspory, je potrebné to urobiť na jar alebo v lete. Pretože najvyššia spotreba je vždy v zimných mesiacoch, keď sa najviac kúri, ohrieva voda a dlho svieti.

Komu počas zmeny platím preddavky?

Pôvodnému dodávateľovi. Keď dôjde k zmene, nový dodávateľ vás o tom informuje. Starý je vám potom povinný do 4 týždňov zaslať konečné vyúčtovanie k termínu zmeny dodávateľa.

Ako dlho to všetko trvá?

Spravidla 2 - 3 mesiace od podpisu zmluvy.

Pred uzavretím zmluvy

1. Overte si totožnosť osoby, ktorá prichádza s ponukou na lacnejšie energie. Na požiadanie sa musí preukázať aj preukazom spoločnosti, ktorú zastupuje.

2. Máte v zmluve nejasnosti? Dožadujte sa kompetentných odpovedí ešte pred jej podpísaním.
3. Odolajte nátlakovým metódam zo strany predávajúceho pri študovaní zmluvy.

4. Nechajte si čas na rozmyslenie, neunáhlite sa. Zmluvu s novým dodávateľom nemusíte podpísať hneď, dá sa to odložiť aj na iný termín.

5. Dôkladne si preštudujte ustanovenia napísané drobnými písmenami, resp. na osobitných listoch či stranách, ako napr. všeobecné obchodné podmienky, ktoré sú často súčasťou zmluvy.

6. Ustanovenie o predmete zmluvy a o cene nemôže byť napísané menším písmom ako iné časti zmluvy s výnimkou názvu a označení častí zmluvy. Ak táto podmienka nie je splnená, zmluva je neplatná.

7. Ak návrh zmluvy nie je prijateľný alebo sa vám javí nevýhodný, navrhnite zmenu podmienok. Predtlačený návrh nemusí byť definitívny a konečný.

8. Skontrolujte si v zmluve, na aký čas sa uzatvára. Noví alternatívni dodávatelia často uprednostňujú zmluvy na určitý čas (1 až 5 rokov), ktoré potom nie je možné kedykoľvek vypovedať, resp. len zo zákonných dôvodov a s povinnosťou zaplatiť sankčný poplatok.

9. Preverte si samotného dodávateľa energií, jeho povesť a finančnú situáciu.

10. Trvajte na tom, aby pri prezentovaní ponuky a podpise zmluvy bola prítomná aj ďalšia osoba.

11. Počítajte ceny spoločne aj s vlastnými poznámkami a kalkulačkou.

Zdroj: www.urso.gov.sk

2. PRENOS MOBILNÉHO ČÍSLA

Či už sa rozhodnete číslo preniesť pre výhodnejšiu ponuku, akciu, ceny či služby, môžete si vydýchnuť. Od 1. 1. 2015 je prenos čísla medzi všetkými operátormi bezplatný. Od tohto dátumu totiž zrušili poplatky za prenos čísla už aj Telekom a Orange.

Kedy ísť na to

. Po skončení viazanosti, lebo ak u súčasného operátora využívate fakturované služby, môže si tento voči vám uplatniť zmluvnú pokutu.
Ako na to

. Ešte pred zmenou si aktualizujte osobné údaje u súčasného operátora – meno, trvalé bydlisko, číslo občianskeho preukazu, rodné číslo alebo IČO. Ak už vlastníte napríklad O2 SIM kartu a číslo si chcete preniesť na ňu, musí byť aj ona registrovaná na rovnaké rodné číslo a údaje. Spomínané údaje sa totiž vždy musia zhodovať s tými, ktoré zadáte u nového operátora.

. Vyrovnajte si všetky podlžnosti a uistite sa, že sa vám skončila viazanosť.

. O prenos môžete požiadať osobne v predajni nového operátora, alebo aj cez SMS či v e-shope pri kúpe paušálu. Záleží od operátora, ktorý vám zväčša pridelí dočasné číslo, ale tiež od toho, či ste, alebo nie ste viazaná zmluvou.

. Ak ste o prenos nepožiadali osobne, pošlú vám kuriérom dokumenty potrebné k prenosu, SIM kartu, prípadne aj telefón, ak ste si ho objednávali. Papiere treba podpísať a poslať späť.

. Po doručení a kontrole údajov vám dočasné číslo bezplatne zmenia na to prenášané. Zväčša to trvá 4, niekde aj viac dní.

. O prenos čísla do Tesco mobile požiadajte na oddelení Centrum služieb zákazníkom. Sem si môžete číslo preniesť na novú SIM kartu, alebo aj na takú, ktorú už používate.

. Počas prenosu býva číslo u pôvodného operátora stále aktívne. V deň prenosu dostanete SMS správu o prenose a postupujete podľa pokynov nového operátora.

Zdroj: Shutterstock, RCA

Aby ste nepretelefonovali pol výplaty, vyberte si

Na čo pozor

. Ak požiadate o storno prenosu, celý proces sa okamžite zastaví.

. Prenos čísla môže byť neúspešný aj kvôli nekompletným údajom.

. Ak si číslo prenášate na FunFón, nezabudnite si dobiť kredit na novej karte, pretože je nulový.

. O prenos čísla do Tesco mobile cez SMS môžu požiadať len zákazníci Orange alebo Telekom.

. O prechod z O2 SIM karty treba žiadať v predajni Tesco a prenos čísla od tohto operátora funguje len na špeciálnu Tesco mobile SIM kartu. Dostanete v Centre služieb zákazníkom.

Čo získate

. V apríli operátori ponúkajú pri prenose čísla odmenu až do výšky 150 € za splnenia určitých podmienok (napr. pri objednávke cez e-shop či viazanosti na 24 mesiacov).

. Odmenu môžete využiť ako zľavu pri nákupe nového zariadenia podľa vášho výberu, z ktorého vám danú sumu odpočítajú. Alebo ju môžete využiť ako 5 € zľavu z mesačného poplatku počas 30 mesiacov, prípadne 7,50 € počas 20 mesiacov. Viac o podmienkach a výške konkrétneho bonusu sa informujte priamo u operátora.

. FunFón ponúka zase internet do mobilu na pol roka zadarmo.

Dôležité otázky

Môžem číslo počas prenosu využívať?

Áno. Deň a hodinu prenosu čísla vám operátor oznámi vopred. Zväčša sa uskutočňuje medzi polnocou a šiestou hodinou ráno, aby ste nepocítili žiadne obmedzenie.

Nebudem za volanie platiť dvakrát?

Nie. Až do chvíle prenosu čísla platíte za služby operátorovi, od ktorého odchádzate. Po prenesení čísla už len operátorovi, ku ktorému prechádzate.

3. ZMENA LEKÁRA

Zákon o zdravotnej starostlivosti hovorí, že jej poskytovanie je právny vzťah, ktorý vzniká na základe dohody. Tá sa uzatvára medzi pacientom a ambulanciou lekára písomne, najmenej na šesť mesiacov. No ak po ich uplynutí ani jedna strana neustúpi, dohoda sa predlžuje na čas neurčitý.

Kedy ísť na to

. Spravidla sa neodporúča skôr ako po pol roku od podpísania či predĺženia zmluvy, lebo by vám poisťovňa nepreplácala úkony u nového lekára.

Ako na to

. Písomne a odstúpenie môžete lekárovi poslať aj poštou. Dohoda o poskytovaní zdravotnej starostlivosti totiž pri dodržaní polročnej lehoty zaniká až po doručení písomného odstúpenia od zmluvy, a to prvým dňom kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom ste pôvodnému lekárovi odstúpenie doručili. Okrem toho zaniká aj zánikom poskytovateľa či smrťou pacienta.

. O zmene lekára informuje poisťovňu pôvodný a nový lekár.

Na čo pozor

. Dohoda s novým lekárom začína platiť dňom jej uznania zo strany poisťovne.

. Pri zmene lekára je ten pôvodný povinný preukázateľne odovzdať zdravotnú dokumentáciu alebo jej rovnopis do 7 dní od jej vyžiadania novému poskytovateľovi, s ktorým ste uzatvorili novú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.

. V niektorých ambulanciách stačí len podpísať dohodu s novým lekárom, inde musíte dokumentom potvrdeným pôvodným lekárom preukázať, že ste od dohody naozaj odstúpili, prípadne u nového lekára priamo spíšete žiadosť o vyradenie z evidencie. (záleží aj od špecializácie lekára)

. U stomatológa budete zrejme potrebovať aj dátum poslednej preventívnej prehliadky za uplynulých dvanásť mesiacov.

Zdroj: Shutterstock, RCA

Mať dobrého lekára aj zdravotnú poisťovňu je

Môže vás lekár odmietnuť?

Za určitých okolností áno, ak:

. má veľa pacientov a uzatvorením dohody s vami by prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie (neplatí to, ak máte trvalý alebo prechodný pobyt v jeho zdravotnom obvode),

. je osobný vzťah medzi zdravotníkom a vami, alebo vaším zákonným zástupcom, čo by mohlo mať za následok neobjektívne posúdenie vášho zdravotného stavu,

. poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bráni osobné presvedčenie lekára (vzťahuje sa len na umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu).

Pozor: To, že s vami lekár odmietol uzavrieť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, neznamená, že nemáte právo na poskytnutie neodkladnej starostlivosti.

Zdroj: Zákon o zdravotnej starostlivosti

4. PRESTUP DO ZDRAVOTNEJ POISŤOVNE

Na základe údajov zdravotných poisťovní evidoval Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (UDZS) ku koncu októbra minulého roka 93 070 prihlášok poistencov, ktorí chceli od januára tohto roka zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu.

Pozor! Nie všetky prihlášky musí úrad automaticky potvrdiť ako platné.

Kedy ísť na to

. Predovšetkým treba povedať, že zmena zdravotnej poisťovne je u nás možná vždy len k 1. 1. nasledujúceho roka, a to na základe prihlášky.

. Prihlášku do novej poisťovne však musíte podať najneskôr do 30. 9. kalendárneho roka, ktorý predchádza tomu, v ktorom dôjde k samotnej zmene poisťovne.

. Ak si teda podáte prihlášku teraz, v novej zdravotnej poisťovni budete prepoistený až od 1. 1. 2016. Na premýšľanie a podanie prihlášky tak máte ešte päť mesiacov.

Ako na to

. Ak sa rozhodnete pre zmenu zdravotnej poisťovne, máte právo podať prihlášku v tej, ktorú si vyberiete. Pozor! Prihlášku môžete podať len v jednej zdravotnej poisťovni.

. Prihlášku si môžete stiahnuť z webu tej-ktorej zdravotnej poisťovne, následne ju vytlačíte, vyplníte a podpísanú zašlete na centrálu poisťovne alebo doručíte na jedno z kontaktných miest osobne. Prihlášku môžete vyplniť aj tam, alebo online.

. Okrem toho budete potrebovať kópiu občianskeho preukazu, rodného listu dieťaťa, prípadne občiansky preukaz zákonného zástupcu alebo splnomocnenej osoby, splnomocnenie na právne úkony. Závisí to od toho, kto prihlášku podáva.

. Odhlásenie v starej poisťovni neriešite. Je automatické na základe podanej prihlášky a jej prijatia.
Na čo pozor

. Podanie prihlášky do inej zdravotnej poisťovne neznamená automaticky jej zmenu. UDZS totiž prihlášku nemusí akceptovať. Dôvodom môže byť podľa informácií na stránke úradu napr. skoršie podanie prihlášky v inej zdravotnej poisťovni, nesúlad s centrálnym registrom poistencov, chybné rodné číslo, chyba v mene alebo v priezvisku a pod.

. Ak sa chystáte zmeniť od 1. 1. 2016 zdravotnú poisťovňu, tak po 30. 9. 2015 budete až do konca roka ešte používať preukaz poistenca a európsky preukaz svojej terajšej zdravotnej poisťovne.

. Keď prepoistenie prebehne hladko, nezabudnite oba staré preukazy vrátiť predchádzajúcej zdravotnej poisťovni najneskôr do 8. 1. 2016.

. Po zmene poisťovne ste toto povinný do 8 dní od zmeny nahlásiť svojmu zamestnávateľovi a tiež lekárovi. Tu síce zákon lehotu na oznámenie neurčuje, no treba tak urobiť čím skôr.

. Ak ste samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO), musíte po zmene novej zdravotnej poisťovni písomne vykázať výšku preddavku na poistné, a to tiež do 8. 1. 2016.

Vyberáme pre vás niečo PLUS