Filmy, ktoré dali móde krídla
28. 6. 2008, 11:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 12:58)

Zdroj: Archív
Priznajme si to. Pre nás ženy by boli filmy bez módy tak trochu nudnou záležitosťou. Počúvanie zbytočne dlhých dialógov je predsa skvelé odľahčiť sledovaním módnych outfitov. Najmä keď ide o niečo celkom nezvyčajné.
Nie vždy bola móda taká ako teraz. Ale o tom hádam ani nemusíme hovoriť. Evolúcia je neodvratná a ľudia, ktorí tvoria módu, majú každý svoju vlastnú fantáziu. Vďaka nim nemusíme chodiť oblečené všetky v rovnakých uniformách a môžeme sa pýšiť tým, čo nám skutočne pristane. No nielen návrhári píšu históriu šiat. Od čias vzniku kinematografie sa začali realizovať v móde aj tvorcovia filmov. A s obzretím sa dozadu treba byť za to vďačný. Nebyť mnohých na svoju dobu odvážnych filmových outfitov sa možno dodnes neodvážime odviazať krídla a vletieť do skrine napríklad po sieťkované pančušky. A to by bola škoda...
Herečky ako módne idoly.
So vznikom filmu súvisí úzko a celkom logicky aj vznik nového fenoménu – slávnych hviezd strieborného plátna. Tieto ženy ľudia považovali za idoly a snažili sa ich napodobňovať – v správaní i spôsobe líčenia, česania a v neposlednom rade obliekania. V dvadsiatych rokoch bola idolom švédska kráska Greta Garbo, ktorej klobúky tajomne zakrývajúce jedno oko sa stali nesmrteľnými. Ďalšia ikona Marlene Dietrich zasa revolučne priniesla do módy široké pánske nohavice a barety. Z Ameriky neskôr dorazil vďaka Marilyn Monroe kult platinových blondín ovešaných drahými kožušinami a ešte drahšími šperkmi. Ďalšou módnou ikonou sa stala mladučká Brigitte Bardot. Na rozdiel od zmyselnej Marilyn pôsobila neuveriteľne dievčensky, čo využil fran-cúzsky návrhár Louis Féraud, ktorý pre ňu navrhoval všetky jej filmové kostýmy. Táto dvojica sa zaslúžila o to, že sa čoskoro stali veľkým módnym hitom široké sukne s gumeným opaskom a vypasované tričká zvýrazňujúce poprsie. A bola to práve Brigitte Bardot, kto urobil z balerínok módny hit.
Tá, čo raňajkuje u Tiffanyho.
Prišla ako nenápadné vyziabnuté žieňa s veľkými očami a získala si celý Hollywood. Možno za to môže fakt, že také krehké stvorenie chcel každý ochraňovať a možno fakt, že bola celkom iná než všetky pred ňou. Nepôsobila vyzývavo, nemala veľký výstrih ani blond hrivu. A predsa ju všetci milovali. Audrey Hepburn bola nielen skvelá herečka, ale aj žena, ktorej jedinečný štýl ovplyvnil celé generácie. Veľkú zásluhu na tom mal módny guru a jej dobrý priateľ Hubert de Givenchy, ktorý preAudrey navrhol kostýmy do všetkých jej filmov. Od tých čias si ženy nevedeli predstaviť život bez veľkých čiernych slnečných okuliarov, perál a najmä malých čiernych šiat z filmu Raňajky u Tiffanyho. Nemá azda každá žena aj dnes v šatníku aspoň jeden kus tohto nadčasového oblečenia?
Od legín k luxusu.
Od glamour zjavu Audrey Hepburn nastal v osemdesiatych rokoch pomerne veľký skok po uvedení kultových tanečných filmov Pomáda a Flashdance. Vypasované legíny, roztrhané mikiny, šialené čelenky à la Edita Sipeky... skrátka horor. Ale v tomto období na tom ženy dosť „fičali“. Našťastie s blížiacim sa miléniom sa vrátili do módy omnoho vyberanejšie kúsky. Napríklad vďaka Charlieho anjelom dostala veľký priestor na prezentáciu značka neuveriteľne sexi topánok Jimmy Choo. Do povedomia obyčajných žien zasa po uvedení filmu Rozvod po francúzsky vstúpila aj super luxusná kabelka Kelly od Hermés (pomenovaná po Grace Kelly). Záujem o ňu vraj vtedy enormne vzrástol. Zoznam herečiek, ktoré svojím zjavom podporili predaj rôznych módnych značiek, je príliš dlhý, zakaždým však prekvapí, keď si uvedomíte, koľko žien, ktoré poznáte, sa stalo „obeťami“ nenápadnej filmovej reklamy. Ktovie, čo by nosila Paris Hilton, keby sa nestali veľké čierne slnečné okuliare také populárne? Srdiečkové rámy?
Seriály bodujú na plnej čiare.
Pamätáte si na Dynastiu a Dallas? Seriály, ktoré k nám na Slovensko dorazili po revolúcii, síce trošku oneskorene, ale predsa vyvolali úžas módnych znalcov. Dnes by si tie obrovské vypchávky na pleciach nedal nikto zrejme ani za milión, ale vtedy z nich boli všetky ženy túžiace po móde hotové. Seriály a sitcomy, ktoré sledujú ženy na celom svete, sú skrátka pre ženy v domácnosti meradlom toho, čo je in. Nepochybne najvýraznejší vplyv z hľadiska súčasnej módy mal seriál Sex v meste, kdeodprezentovali svoje najnovšie a najvyzývavejšie modely návrhári ako Oscar de la Renta, Dolce a Gabbana, Manolo Blahnik a desiatky (ak nie stovky) ďalších. Väčšina dievčat, ktoré tento dnes už kultový seriál sledovali, sa po každej odvysielanej časti snažila nastylovať rovnako neprehliadnuteľne ako Carrie Bradshaw. Nehovoriac o tom, že mnohé sa snažili prispôsobiť aj jej životnému štýlu, čo všakbolo náročné najmä z finančného hľadiska. Ale prežili sme... V súčasnosti boduje na celej čiare módny seriál Škaredá Betty, o ktorý sa postarala (rovnako ako o Sex v meste) kostýmová návrhárka Patricia Field. Zamyslite sa. Ktoré z módnych výstrelkov sa vám zapáčili pri jeho sledovaní?
ĎALŠIE FILMY, KTORÉ NEMOŽNO NESPOMENÚŤ
Niektoré sa zapísali do dejín svetovej kinematografie ako hviezdne, iné upútali len prehliadkou netradičných kostýmov... vďaka za ňu!
MUŽ A ŽENA (1919) – Hádam najznámejšia je úchvatná róba vyšívaná perlami, ktorú pre Gloriu Swanson stvoril Paul Irib, ktorý bol vraj milencom Coco Chanel.
CHYŤTE ZLODEJA (1955) – Grace Kelly vo filme Alfreda Hitchcocka zažiarila v kostýmoch pripomínajúcich štýl Christiana Diora.
FUNNY FACE (1957) – spolu s Raňajkami u Tiffanyho a My Fair Lady sa považuje za najštýlovejší film všetkých čias.
ZVÄČŠENINA (1966) – kostýmy boli už na prvý pohľad inšpirované štýlom slávnej modelky Verushky...
BONNIE A CLYDE (1967) – Faye Dunaway v úzkej minisukni, barete a vysokánskych podpätkoch bola nesmierne sexi.
ANNIE HALL (1977) – Tento film odštartoval dámsku líniu oblečenia od Ralpha Laurena paradoxne celkom nežensky, nohavicovým kostýmom s kravatou na Diane Keaton.
HĽADÁ SA SUSAN. ZN.: ZÚFALO (1985) – Kožená bundička do pása, čipkovaná podprsenka a milión náramkov... tento outfit si vymyslela sama Madonna a jej fanúšičky ju slepo nasledovali.
PODNIKAVÉ DIEVČA (1988) – Melanie Griffith v úlohe schopnej manažérky nadiktovala kancelársku módu na veľa rokov dopredu.
MOULIN ROUGE (2001) – dej tohto nádherného kostýmového muzikálu sa neodohráva v súčasnosti, ale sieťkované pančušky a korzety sa vďaka nemu vrátili do módy.
PRAVÁ BLONDÍNKA (2001) – pre niekoho príliš veľa ružovej a príliš veľa infantilnosti à la Barbie, no treba uznať, že po uvedení tohto filmu stúpla nielen hviezda Reese Witherspoon, ale aj popularita ružových vecí.
DIABOL NOSÍ PRADU (2006) – populárny film z prostredia módneho magazínu inšpiroval ženy najmä neuveriteľne šik kombináciami oblečenia hlavných predstaviteliek Meryl Streep a Anne Hathaway.