Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Máte patálie s bankou? Pomôže vám bankový ombudsman

Ilustračné foto

Zdroj: Isifa

Reklama

Keď všetko šliape, ako treba, je fajn mať tam kdesi peniaze bezpečne uložené alebo si ich odtiaľ požičať na nový domček v neďalekej dedinke.

Ale množstvo životných komplikácií, ktoré sa vám môžu prihodiť, je hlavne v súčasnej dobe nepreberné.

Povedzme, že vy alebo váš manžel prídete o prácu a stratíte schopnosť splácať nejaký úver v banke. Úplne najhorším riešením je zaujať pozíciu mŕtveho chrobáka a nič neurobiť. To by vás nakoniec mohlo vyjsť pekne draho.

Predovšetkým banku vždy neodkladne kontaktujte (aj písomne) a vysvetlite jej svoju situáciu. V drvivej väčšine prípadov sa dohodnete – či už na odložení splátok, alebo na znížení splácanej sumy.

Ak ste však presvedčená, že ste urobili maximum, no aj napriek tomu to celé pre vás nedopadlo dobre, existuje ešte jedna možnosť. Pred dvoma rokmi zriadila Slovenská banková asociácia inštitút bankového ombudsmana, ktorého cieľom je riešiť mimosúdne spory medzi bankou a klientmi. Môžete sa na neho obrátiť s podnetom na prešetrenie, ak sa domnievate, že banka, pobočka zahraničnej banky alebo sporiteľňa pri poskytovaní svojich služieb (akýchkoľvek služieb, čiže nejde len o úvery) poškodila vaše záujmy a zároveň neuskutočnila nápravu na základe sťažnosti.

V podstate funguje ako vyjednávač medzi klientom a bankou. Rozhodnutie ombudsmana má iba odporúčajúci charakter a banky ním nie sú viazané, no je v ich najlepšom záujme (a tak sa aj deje) spolupracovať. Za jeho služby nič neplatíte, a hoci stále hovoríme v mužskom rode, v skutočnosti je bankovým ombudsmanom žena – bývalá redaktorka TV Markíza a bývalá poslankyňa NR SR Eva Černá, ktorá sa sociálnym otázkam venuje už roky.

Oficiálna webstránka bankového ombudsmana:

www.bankovyombudsman.sk, tel. číslo: 02 57 205 307 – úradné hodiny sú každú stredu od 9.00 do 17.00 hod.

Vyberáme pre vás niečo PLUS