Veronika išla na materskú dovolenku a vedela, že do práce sa už vrátiť nechce: Dnes ju živí to, čo miluje
15. 8. 2018, 15:35 (aktualizované: 11. 7. 2024, 11:43)

Zdroj: Shutterstock
Ani vy neveríte, že sa dá živiť koníčkom? Veronika Bošková (34) z Bratislavy nás o tom presvedčila svojím príbehom a navyše dnes podporuje druhých na ceste za svojím snom, aby sa mohli živiť vlastným talentom.
Veronika je vyštudovaná učiteľka, po škole pokračovala doktorátom, ale potom si uvedomila, že systém, akým funguje školstvo u nás, jej nevyhovuje. A tak ho nedokončila a naplno sa vrhla na to, čo ju tiež bavilo – marketing. „Pracovala som v agentúrach a pre nadnárodné spoločnosti ako marketingový špecialista, a keď prišla materská dovolenka, čas sa zastavil. Okrem každodenných činností popri dcérke som mala potrebu robiť aj niečo, čo bude hmatateľné, viditeľné, čo ostane aj na druhý deň. Zaľúbila som sa do brošní z polymérovej hmoty a chcela som si tiež také vyrobiť. Začala som teda vyrábať veci z polymérovej hmoty, krištáľovej živice, neskôr šiť.“
Nechcela sa vrátiť do korporácií
Nevedela si predstaviť návrat do práce, a tak sa rozhodla rozbehnúť vlastné podnikanie. „Nepáčila sa mi predstava zháňania babysitterky k dcére, na školské vystúpenia posielať otecka, lebo mamka ešte musí zostať v práci a, samozrejme, brať si dovolenku na všetky školské prázdniny a zháňať opateru, keď sú deti choré. Do takejto práce, kde budem zase 14 hodín denne, som sa už nikdy nechcela vrátiť,“ vysvetľuje mama už dvoch detí. „Vedela som, že mám pred sebou dva roky, počas ktorých sa mi to podarí – alebo nie. Bolo to najkrajšie a zároveň najnáročnejšie obdobie môjho života.“ V tom období totiž v roku 2010 bol iba jeden obchod s kreatívnymi potrebami, nakupovanie cez internet bolo v plienkach a poštovné zo zahraničia bolo šialene drahé. „Napriek tomu sa mi to podarilo. Po šiestich mesiacoch som podnikala a do deviatich ma podnikanie živilo. Popri rodičovskej dovolenke.“
Boli aj slzy a nepodarky
Samozrejme, Veronika priznáva, že každé zarobené euro musela dávať do materiálu alebo do zahraničných kníh, prípadne do propagácie. „A tak som si prvý polrok nekúpila nič na oblečenie, nebola som len tak v cukrárni a šetrila som, kde sa dalo, aby rodina mala, čo potrebuje, a ja som sa mohla malými krôčikmi posúvať k svojmu snu. Boli aj slzy, nevydarené pokusy a nervy, ale stálo to za to,“ priznáva dnes už úspešná podnikateľka, ktorá založila niekoľko značiek (manžetové gombíky, kabelky, ručne razené šperky...).
Sloboda a originalita
Veronika vysvetľuje, prečo jej kreatívne podnikanie tak učarovalo. „Okrem toho, že mám slobodu a robím, čo ma baví, nemusím riešiť žiadneho namosúreného šéfa, deň voľna si spravím, keď potrebujem. Nehovoriac o tom, že handmade komunita sa stala mojou druhou rodinou. Našla som v nej spriaznené duše, ľudí s rovnakými záujmami. Kreatívni ľudia sú tak trochu samotári, niekedy túžia len po tom, zavrieť sa do miestnosti, nekomunikovať, len tvoriť. Každý jeden výrobok, ktorý vzíde z tohoto procesu, je jedinečný. A práve táto chémia, táto unikátnosť ma fascinuje. Energia takýchto výtvorov je úplne iná ako z bežného spotrebného tovaru kúpeného v reťazci. Je v nich ukrytá mágia, srdce toho, kto ich vyrobil.“
Ručná výroba zažíva boom
„Ručná výroba na Slovensku práve zažíva veľký boom a je akýmsi moderným nasledovateľom remeselnej výroby, ktorá u nás má silnú tradíciu,“ tvrdí Veronika a dodáva: „Je skvelé sledovať, ako vznikajú ateliéry, objavujú sa talentovaní dizajnéri šperkov či oblečenia a ako sa rozbieha lokálne malé podnikanie aj v tejto sfére. Je úžasný pocit ich podporovať kúpou produktov a je úžasné vedieť, že sukňu, ktorú si kúpite na miestnom trhu, ušili vo vedľajšej dedine a nie dieťa v Číne.“
Chce pomáhať druhým
Dnes už sama nevyrába. Posunula všetky svoje značky ďalším. „Neviem dlhodobo robiť len jednu vec, som takzvaný ‚štartér‘, a keď sa dostanem do stereotypu, mám potrebu odovzdať to niekomu, kto to bude zveľaďovať, a vrhám sa do niečoho ďalšieho. Teraz sa venujem marketingu, workshopom, konferenciám a osobným konzultáciám. A za svoj najväčší úspech považujem vydanie knihy Úspešné handmade podnikanie, pretože dostávam množstvo nadšených správ od ľudí, ktorým pomohla,“ uzatvára tvorivá mladá žena, ktorá už píše svoju druhú knihu.
Zdroj: Shutterstock
Čoraz viac ľudí si vytvára veci homemade.
Prečítajte si
Úspešné handmade podnikanie a Handmade plánovač
Prvá kniha je výborným návodom pri rozbiehaní v umeleckej sfére. Je tam množstvo konkrétnych príkladov a ľahko pochopíte množstvo detailov, ktorým sa v podnikaní nevyhnete, ako je napr. cenotvorba.
V Plánovači si môžete stanoviť ciele a krok po kroku ich napĺňať. Pomôže vám kontrolovať, čo robíte a čo chcete dosiahnuť. Nehovoriac, že vás núti byť naozaj aktívnymi.
Navštíviť môžete tiež Handmade konferenciu, ktorú Veronika organizuje 27. 10. v Bratislave alebo jej webstránku www.handmadepodnikanie.sk.
Na čom záleží, ak sa rozhodnete podnikať
➤ Vybudovanie zapamätateľnej značky napríklad aj tým, že sa stanete jej tvárou
➤ Propagujte sa cez svoj príbeh
➤ S vlastným produktom musíte byť spokojné, nepúšťajte na trh nepodarky
➤ Myslite dopredu vo výrobnom procese alebo predvídajte najhoršie scenáre
➤ Nebojte sa inšpirovať druhými, uvádzajte odkazy, o koho ide
➤ Definujte a poznajte cieľovú skupinu, ktorej výrobky ponúkate
Na čo nesmiete zabudnúť
Nápad
Dnes je trh presýtený množstvom produktov aj etablovaných slovenských značiek. Ak chcete preraziť, musíte prísť s nápadom. Vaše výrobky musia byť v niečom iné. Tvarom, motívom, vyhotovením či prekvapivým výberom materiálu.
Kvalita
Ak chcete, aby podnikanie prosperovalo dlhodobo, zamerajte sa na kvalitu výrobkov. Všetko, čo vyjde z vašej dielne, by malo mať najvyššiu možnú kvalitu, ktorú v tej chvíli viete zabezpečiť.
Kde predávať ?
✔ Predajné internetové kanály – na internete ich nájdete už niekoľko desiatok. Práve Veronika na svojich workshopoch vysvetľuje, aké sú výhody toho ktorého predajného portálu.
✔ Vlastná webstránka či online obchod – môžete si ho kompletne zaplatiť, čo je drahšia verzia alebo prenajať, čo je lacnejšie, alebo dokonca, čo je však časovo pre vás najnáročnejšie, urobiť si ho cez stránky zdarma, ako je wordpress.
✔ Predajné trhy – veľmi obľúbené, ale psychicky i fyzicky náročná forma predaja, ak chcete zarobiť, vyberajte tématické trhy, ktoré sa viažu napríklad na Vianoce, alebo ich potom berte ako spôsob propagácie vašej značky.
Ako si stanoviť cenu
Do ceny by ste mali zahrnúť:
1. Výrobu – materiál, čas strávený pri výbere materiálu, nákupe i výrobe, ale tiež pomôcky, ktoré ste potrebovali a nezabudnite na balenie výrobku
2. Prezentáciu – fotografovanie, úprava fotiek, balenie, vizitky, pečiatky
3. Administratívu – vystavovanie faktúr, balenie, čas na pošte, účtovníctvo
4. Marketing – čas strávený podporou predaja, správa sociálnych sietí, písanie článkov, čas strávený predajom na trhoch, ale aj na internete, prezentácia značky, školenia, vzdelávanie v odbore
5. Komunikáciu – čas strávený s dodávateľmi, aj ten e-mailový, odberateľmi a zákazníkmi
Tomu sa nevyhnete
● Treba si naštudovať, či vaše aktivity spadajú pod autorský zákon alebo živnostenský zákon. Ak je to prvý prípad, nemusíte si zakladať živnosť, stačí sa len zaregistrovať na daňovom úrade ako fyzická osoba, ktorá vykonáva slobodné povolanie, a bude vám pridelené identifikačné číslo. V druhom prípade sa musíte rozhodnúť, či budete podnikať ako samostatne zárobkovo činná osoba, alebo si založíte spoločnosť s ručením obmedzením, tzv. s. r. o.
● Tiež si treba stanoviť obchodné podmienky, ktoré síce nie sú povinné zo zákona, ale chránia spotrebiteľa aj vás.