Múzy: Svojich 15 minút slávy si užili až do najhorkejšieho dna
26. 3. 2009, 14:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:37)

Zdroj: Profimedia
Zostali po nich piesne, filmy, oblečenie, celá kultúra. A pritom nemuseli vedieť spievať, hrať, ani šiť. Im stačilo iba byť.
Múzy boli podľa gréckej mytológie dcéry boha Diaa Mnemosyny, bohyne pamäti, ktoré umelcom diktovaliverše básní a slová piesní. Novodobé múzys nimi zas žúrovali, brali drogy, žili a občas i umierali. Ich životyboli ako šialená jazda – rýchle, nebezpečné a pritom fascinujúcovzrušujúce. Tu sú príbehy troch z nich.Edie Sedgwick (1943 - 1971): Kráľovná štýluPodľa nepísaných zákonov americkej aristokracie by sa malomeno dámy objaviť v novinách iba trikrát za život: keď sa narodí,vydá a keď zomrie. Edie Sedgwick tam bývala tak trikrátza týždeň... Narodila sa v kalifornskej Santa Barbare do rodiny,kde sa z generácie na generáciu dedilo vysoké spoločensképostavenie, obrovské peniaze a duševné choroby. Otec Francismal v tom čase za sebou už tri nervové zrútenia a diagnostikovanúmaniodepresívnu psychózu. Tesne pred sobášom dostalod lekára dobre mienenú radu, aby, prihliadnuc na svoj duševnýstav, radšej nikdy nemal deti. Zjavne nebral jeho varovanievážne, pretože spolu s manželkou sa zastavili pri čísle osem,pričom Edie prišla na svet ako siedma.Warhol V momente, ako dovŕšila dvadsaťjeden rokov a dostalamožnosť disponovať peniazmi svojej rodiny, odišla Ediedo New Yorku. Dovtedy stihla absolvovať dva pobyty na psychiatrickejklinike, kde sa liečila z anorexie. V New Yorku začalabývať v štrnásťizbovom apartmáne svojej babičky a dnitrávila žúrovaním s newyorskou smotánkou a míňaním sedgwickovskéhodedičstva. Na jednej párty u producenta Lestera Perského narazila v marci 1965 na Andyho Warhola. Čudáckyumelec bol fascinovaný jej krásou a noblesným správaním. Edievyzerala ako zjavenie z iného sveta. Bola úplne vyziabnutá, nosievalakožuch z leoparda a dlhý sveter, pod ktorým mala ibapančuchy. Maľovala si hrubé, uhľovočierne obočie, ktoré ostrokontrastovalo s jej detskou tvárou, a na ušiach sa jej hompáľaliobrovské náušnice. Homosexuál Warhol, ktorý pochádzalz mimoriadne skromných pomerov a bol dlhé roky outsiderom,túžil po jej sofistikovanej a štýlovej spoločnosti viac ako heterosexuálnimuži po jej tele.
Začal ju vodiť do svojej „The Factory“– legendárneho štúdia celého otapetovaného alobalom, kde sastretával umelecký underground, konali sa opulentné drogovéorgie a on tu nakrúcal svoje výstredné filmy. Warhol do nichodvtedy Edie pravidelne obsadzoval a nazýval ju „svojou superstar“. Jedným z najznámejších, ktorý jej ušil priamo na telo,bol Spoiled Rich Little Girl (Rozmaznané bohaté dievčatko).Sleduje, ako sa ráno prebúdza, objednáva si kávu a rozprávao tom, ako minula celé dedičstvo za šesť mesiacov. Asi rokboli Edie a Andy nerozluční. Všade chodili spolu a na streche„Továrne“ fantazírovali o tom, ako sa raz stanú nesmrteľnými.Edie si vlasy ostrihala nakrátko a nafarbila nastrieborno, aby sním ladila aj vizuálne. Vyžadovala chorobnú pozornosť, ktorújej on a jeho filmová kamera poskytovali. Ibaže Andyho filmyboli ťažkou avantgardou a Edie, ktorej popularita stále rástla,túžila hrať v úspešných projektoch.Bob a Bob Začiatkom roka 1966 prestala úplne do „Továrne“chodiť a presťahovala sa do hotela Chelsea. Vtedy sa začaljej vzťah s Bobom Dylanom a jeho asistentom Bobom Neuwirthom.Poznala ich už oveľa skôr, no keďže teraz bývali v tomistom hoteli ako ona a rovnako radi obrážali všetky newyorskéžúry, logicky ich navštevovali v trojici. Neuwirth a Edie spoluzačali chodiť a špekuluje sa i o pomere s Bobom Dylanom.Ani jeden z nich to však nikdy nepotvrdil, a tak je pravdepodobnejšie,že ich vzťah fungoval na čisto platonickej báze. Távšak musela mať pomerne silný základ, keďže minimálne tripiesne na Dylanovom opuse Blonde on Blonde sú venovanépráve jej. Nesmrteľné skladby ako Like a Rolling Stone, JustLike a Woman a Leopard-Skin Pill-Box Hat boli inšpirovanéjej hektickým spôsobom života a neprehliadnuteľným imidžom.
Úplne nevinné to nebolo ani zo strany Edie. Dylana obdivovalaa dúfala, že jej pomôže naštartovať serióznu hereckú kariéru.Žiadny zo sľubovaných projektov sa však nekonal a Edie sastávala čoraz závislejšou od alkoholu a amfetamínov. Odmietaliju i ako modelku, hoci predtým bola na stránkach módnychčasopisov varená-pečená. Jej spätosť s drogovou scénou bolapre nich príliš riskantná. Ďalšia rana prišla v podobe rozchodus Bobom Neuwirthom, ktorý už ďalej nedokázal znášať jejzvyšujúcu sa závislosť a nevypočítateľné správanie. Z Edie sapomaly stávala večne sfetovaná troska, navyše všetky peniazepochádzajúce z dedičstva už boli fuč.Strmá cesta nadol Koncom šesťdesiatych rokov ju celkovotrikrát hospitalizovali na psychiatrii a na svojom poslednomliečení sa ocitla v tej istej nemocnici, kde kedysi prišla na svet.V júli roku 1971 sa vydala za Michaela Posta, ktorého tu stretla,a prvýkrát za dlhý čas začala skutočne abstinovať. O tri mesiaceneskôr sa však nešťastne zranila a začala to preháňať s tabletkamiproti bolesti. 14. novembra sa zúčastnila módnej prehliadkya pred kamery sa postavila ako vyhladované zviera prahnúcepo potrave v podobe mediálnej pozornosti. Istý muž jej začalnadávať do feťáčok a pobehlíc a Edie vyviedli von, pretože pútalaprílišnú pozornosť. Zavolala manželovi, ten po ňu prišiela doma jej podal lieky proti bolesti, ktorých si zrejme neskôrzobrala viac. Keď sa nasledujúce ráno zobudil, našiel ju mŕtvu.Privolaný lekár označil jej smrť ako „náhodné predávkovaniesa“. Edie mala dvadsaťosem, práve chcela začať úplne odznova,no neodhadla mieru...
Jej životný príbeh sa dostal v roku 2006 na plátna kín vo filmeWarholka, kde ju stvárnila herečka Sienna Miller. Apropo,Sienna, tú dnes spolu s Kate Moss považujú za jednu z najštýlovejšíchžien planéty. Stačí si však pozrieť fotografie EdieSedgwick a hneď je jasné, kam dievčatá chodia po inšpiráciu.Anita Pallenberg (1944): Lady Rolling StoneHoci herečka a modelka Anita Pallenberg účinkovala vo viacako desiatke fi lmov, defi nitívne a celosvetovo ju preslávil jejtakmer ikonický vzťah ku skupine Rolling Stones. Narodila sav Ríme počas vojny talianskemu otcovi a nemeckej matke a ichmultinárodnosť sa stala základom pre jej neskorší kozmopolitnýspôsob života. Z Anity vyrástlo krásne a inteligentné dievča,ktoré sa intenzívne zaujímalo o umenie a ľahko sa pohybovalov prostredí smotánky. Ako devätnásťročná odišla do NewYorku, kde začala pracovať ako modelka pre Vogue a Harper´sBazaar. Ešte predtým však stihla svoj vlastný „La Dolce Vita“a stretávala sa s ľuďmi ako Federico Fellini, Alberto Moraviaalebo Luchino Visconti.Chlapci zo skupinyNetrochárila ani po príchode do NewYorku a na istý čas sa stala súčasťou Warholovej „Továrne“,povedzme v úlohe živej okrasy bez špeciálnej misie. Dlho satu však neohriala a rozhodla sa pre návrat do Európy. Jednamodelingová zákazka ju v roku 1965 priviedla do Mníchovapráve v čase konania koncertu Rolling Stones. Anite sa podarilodostať do zákulisia, kde stretla Briana Jonesa, jedného z najnadanejšíchčlenov skupiny, ktorý bol vtedy už ako dvadsaťtriročnýťažkým pijanom a otcom troch nemanželských detí. Presnev tomto momente sa začala jej celoživotná osudová asociáciaso skupinou. S Brianom začali spolu chodiť. Ich stretnutia saodohrávali tam, kde práve Rolling Stones koncertovali a Anitaiba dostala inštrukcie, kam má odletieť. Po čase sa k nemunasťahovala, ale ich spoločný život nebol žiadna selanka. Briannebol práve džentlmen a svoju partnerku tĺkol ako žito. Aniteasi po dvoch rokoch života s ním došla trpezlivosť a opustila ho.
Neodišla však ďaleko, iba sa premiestnila do chápajúceho náručiaďalšieho člena kapely, citlivého a plachého Keitha Richardsa.Keith sa vtedy v rámci Rolling Stones nijako výraznejšie neprejavoval. Jeho kreativita išla prudko nahor až s Anitinýmpríchodom a on sa ako tichý a uzatvorený človek nechal úplneuniesť a inšpirovať jej otvorenou a živelnou povahou. Pod jejvplyvom napísal Honky Tonk Women a You Can´t Always GetWhat You Want a jeho kredit začal výrazne stúpať. Vzdelanúa rozhľadenú Anitu všetci členovia Rolling Stones absolútnerešpektovali a bolo úplne normálne, že sa s ňou radili a jejnázory brali natoľko do úvahy, že piesne na albume BeggarsBanquet boli celé zremixované, keď povedala, že sa jej nepáčiaa špeciálne pre ňu boli zložené dnes už kultové piesne Angiea You Got Th e Silver.Zločiny a poklesky S Keithom sa im v auguste 1969 narodilsyn Marlon a o necelé tri roky neskôr dcéra Angela. Anita siešte predtým stihla zahrať s Mickom Jaggerom v slávnom fi lmeTh e Performance (vraj s ním na pľaci prežila malú aférku), nona tom, že bola videná predovšetkým ako partnerka jednéhozo Stonov, to nič nemenilo. Jej deti vyrastali v zákulisí koncertova ona sa stávala, ako prakticky všetci ľudia v jej okolí, čorazzávislejšou od drog. V roku 1976 sa jej s Keithom narodil ďalšísyn, a keď ho ako dvojmesačného našla v postieľke mŕtveho,úplne im prepadla. Nasledujúci rok ich oboch zatkli v Toronteza prechovávanie heroínu a hoci táto udalosť Rolling Stonestakmer zničila, Keithovi, ktorý sa rozhodol úplne vzdať drog,veľmi pravdepodobne zachránila život. Anita, naopak, razantnezvýšila ich príjem. Striedala milencov, na chvíľu jej odobraliobe deti a vzťah s Keithom sa pomaly rozpadal. V roku 1979našli v posteli ich domu sedemnásťročného chlapca, s ktorýmmala pomer, s prestrelenou hlavou. Anitu úrady zatkli a obviniliz vraždy, no neskôr ju prepustili a incident vyhodnotili akosamovraždu, aj napriek klebetám, že spolu s mladíkom hralinadrogovaní ruskú ruletu. Začiatkom osemdesiatych rokov juKeith pod tlakom manažérov a advokátov skupiny a zrejme tiežv návale pudu sebazáchovy defi nitívne opustil...Život po živote Dnes je Anita Pallenberg na prekvapenievšetkých živá a hádam aj zdravá. Ako päťdesiatročná skončilaštúdium módneho návrhárstva na slávnej Central Saint Martinsv Londýne, kde stále býva. S drogami a alkoholom sa jej podariloprestať niekedy koncom deväťdesiatych rokov a s menšími prestávkamiabstinuje dodnes. S Keithom Richardsom je aj vďakadvom deťom v živom kontakte a skamarátila sa dokonca aj s jehoženou Patti Hansen. Občas si zahrá v nejakom alternatívnomfilme alebo televíznom programe a žije veľmi pokojným a usporiadanýmživotom, ktorý nemá s tým spred tridsiatich rokov ničspoločného. Nad tým, čo zažila už iba mávne rukou a ide ďalej.Ako rútiaci sa balvan. Ako pravá Lady Rolling Stone.Nancy Spungen (1958 - 1978): Iba ona a SidTáto story je trocha iná ako tie predchádzajúce. Nancy Spungensama osebe nebola žiadnou éterickou bytosťou či fatálnou múzou,ktorá svojou prítomnosťou inšpirovala umelcov k tvorbe, fatálnymsa stal až jej vzťah so Sidom Viciousom, basgitaristom z punkovejskupiny Sex Pistols. Príbeh ich deštruktívnej a násilníckej lásky sastal jedným z najšokujúcejších v rock and rollovej histórii...
Nancy sa narodila v slušnej židovskej rodine v Pensylvániiv roku 1958. Už ako dieťa nebola žiadny anjelik a prejavovalaznačné sklony k násiliu. Bola hrubá voči svojim mladším súrodencom,pestúnke sa vyhrážala zabitím a matku údajne napadlapri jednej hádke kladivom. Ako jedenásťročnú ju vylúčili zoštátnej školy a rodina ju poslala do ústavu pre narušené deti,kde jej diagnostikovali bipolárnu poruchu osobnosti.Raz budem slávna! V sedemnástich odišla z domova a presťahovalasa do New Yorku. Nasledovala skupiny ako The Ramonesa Aerosmith a popritom sa živila ako striptérka a príležitostnáprostitútka. Neskôr odišla do Londýna, údajne iba preto, abyzbalila speváka The New York Dolls Jerryho Nolana. Osud tovšak zariadil inak a namiesto Jerryho stretla Johnyho Rottenazo Sex Pistols, ktorý ju predstavil Sidovi. Okamžite sa k sebenasťahovali a ich fyzický a duševný úpadok sa mohol začať.Nancy bola už vtedy silne závislá od heroínu a Sid, ktorý uverilsvojmu punkovému imidžu „ži rýchlo a zomri mladý“, sak nej hneď pripojil. Sex Pistols boli vtedy na svojom vrchole,no postupne začali medzi nimi vznikať roztržky, ktoré vyústiliaž do rozpadu skupiny počas ich amerického turné v januáriroku 1978.
Sidovou manažérkou sa stala Nancy, spolu sa presťahovalido slávneho hotela Chelsea v New Yorku (kde istýčas žila aj Edie Sedgwick) a ich vzťah sa čoraz viac utápalvo vlastnom svete drog, vzájomnej citovej závislosti a násilia.Záznam jedného rozhovoru, ktorý vtedy poskytli, ukazuje totálnesfetovanú Nancy, ako sa márne pokúša artikulovať a Sida,ktorý striedavo upadá a preberá sa z bezvedomia. Obidvaja bolisilne sebadeštruktívne a nevyrovnané osobnosti a ich vzájomnáblízkosť v nich tieto osobnostné črty iba posilňovala. Niekedystrávili aj týždeň v nepretržitom drogovom opojení, ktoréstriedali s brutálnymi hádkami a bitkami. Sid sa niekoľkokrátpokúsil o samovraždu, predávkoval sa heroínom a musel byťnačas hospitalizovaný.Láska až za hrob Nikto presne nevie, čo sa vlastne odohralov noci z jedenásteho na dvanásteho októbra 1978. Sid sa ránoprebudil a našiel Nancy oblečenú iba v čiernej podprsenke a nohavičkáchvykrvácanú na podlahe kúpeľne. Zomrela na jedinúbodnú ranu do brucha nožom, ktorý mu patril. Okamžite hozatkli a obvinili, hoci dohady o jeho vine sa vedú stále. Akomožní páchatelia prichádzajú do úvahy dvaja drogoví díleri,ktorí v tú noc navštívili ich izbu s dávkami heroínu, a mnohístále neveria, že vrahom bol Sid.
Ten po Nancinej smrti strávil nejaký čas vo väzení, kde sa mupodarilo zbaviť drogovej závislosti a odkiaľ ho prepustili vofebruári 1979 na kauciu. Jeho nová priateľka usporiadala pártyna jeho počesť. Na večierku sa zúčastnila aj jeho mama, ktorároky fungovala ako drogová dílerka, a v snahe vyhovieť jedinému synovi mu dala heroín. Dávka však bola pre Sida príliščistá, a preto i posledná. Svoju lásku prežil iba o štyri mesiacea vo vrecku jeho nohavíc sa našiel lístok s básňou určenou Nancy,kde hovorí o tom, že teraz, keď tu nie je, život ďalej nemácenu. Jeho matka sa snažila o to, aby bol Sid s Nancy pochovanýspolu, čo však tá Nancina rázne odmietla. Dodnes sa nevie,kde sú jeho pozostatky. Legenda hovorí, že matka synov popolomylom vysypala na londýnskom letisku Heathrow a že Sidovaesencia je tak stále prítomná medzi cestujúcimi...
O vzťahu týchto stratených duší, ktoré bez seba nemohli žiť,a tak sa vzájomne zničili, vzniklo nespočetné množstvo piesní(okrem iných I Don´t Want To Live Th is Life a Love Killsod The Ramones, Butterfl y od Crazy Town alebo Sid ViciousWas Innocent od Th e Exploted) a niekoľko filmov (Sida Nancy (1986), kde Sida stvárnil Gary Oldman). Ich menása stali navždy súčasťou popkultúry a spoločný príbeh synonymomchorobnej citovej závislosti dvoch psychicky nevyrovnanýchbytostí.