Slow toning: Menej tuku, krajšie línie

Pri tomto cvičení svaly pracujú pomaly, precízne a bezpečne. Spaľuje sa nechcený tuk a formujú sa krajšie línie. Nie je to o dynamike ani intenzite. Pri lekcii, ktorá má vo svojom názve pomalé tonizovanie, sa so svalstvom zaobchádza citlivo. Zaťaženie a zapojenie konkrétnych svalových skupín sa musí precítiť, práve preto je tempo pomalé. Len tak si uvedomíte, ktorá partia svalov dostáva zabrať. Pracujete len s váhou vlastného tela. Tým, že sa každý pohyb vykonáva pomaly a precízne, nemožno švindľovať.

Plusy: Cvičenie je vhodné pre každú, telo sa celkovo posilňuje, svaly sa precvičujú pomalšou a statickejšou formou a jednotlivé partie sa ponaťahujú viac ako pri dynamickom športe. Začiatočníčky si na pohyb a zaťaženie zvykajú postupne bez nebezpečenstva preťaženia. Počas 60-minútovej lekcie sa precvičí svalstvo celého tela.

Slow toning vám pekne vytónuje línie postavy.
Slow toning vám pekne vytónuje línie postavy.
Zdroj: Shutterstock

Hathajoga

Existuje veľmi veľa štýlov jogy, ale ak s ňou len začínate alebo hľadáte cvičenie, pri ktorom načerpáte nové sily vďaka nenáročným relaxačným technikám, bude hathajoga pre vás. Cvičí sa v pomalom tempe, pohyby sú jemné, súčasťou sú jednoduché dychové cvičenia a meditácia. Samotný význam slova hatha sa prekladá ako sila alebo úsilie. To znamená naučiť sa správne dýchať, úsilie získať psychickú a fyzickú silu, nájsť cestu k sebe, vyformovať si postavu a zharmonizovať myseľ a telo.

Plusy: V mentálnej (duševnej) rovine prináša upokojenie a pocit vyrovnanosti. Po fyzickej stránke si zlepšíte kondíciu, vitalitu, pružnosť svalov a pohyblivosť kĺbov.

Tento typ jogy s cvičí v pomalom tempe.
Tento typ jogy s cvičí v pomalom tempe.
Zdroj: Shutterstock

Pomalé pálenie (slow burn):  Pevné svaly a vyformovaná postava

Ide o techniku cvičenia, ktorá funguje proti nášmu prirodzenému nutkaniu zdvihnúť nejakú hmotnosť čo najrýchlejšie. Pri cvičení metódou slow burn je najdôležitejšie cvičiť naozaj pomaly. Rýchlosť cvičenia by mala byť taká, aby pohyb činky či záťaže nahor trval 10 sekúnd, rovnako aj pohyb opačným smerom. Jedno opakovanie teda trvá 20 sekúnd. Druhou zásadou je cvičiť len dovtedy, kým sval vládze. Keď už nie ste schopné cvik opakovať bez toho, aby sa sval chvel, treba prestať. Práve pre pocit intenzívneho pálenia vo svaloch sa technika volá slow burn – teda pomalé pálenie. Ideálne je cvičiť na kvalitných posilňovacích strojoch, ale dá sa to aj doma s činkami. Najlepšie v chladnejšej miestnosti a v maximálnom tichu.

Plusy: Celá tréningová jednotka netrvá dlhšie ako 20 až 30 minút, cvičí sa v tichu, bez hlučnej hudby, optimálne je cvičiť touto metódou len raz týždenne, potom sval potrebuje odpočinok, aby sa zregeneroval a budovala sa ďalšia svalová hmota. Stačí intenzívne 30-minútové cvičenie raz do týždňa a výsledky sa dostavia.

Slow burning vám spevní svaly
Slow burning vám spevní svaly
Zdroj: Shutterstock

Body art: Psychický oddych a pevnejšie telo

Body art síce pripomína jogu, no nie je to celkom ona. Ide o funkčný tréning – cieľom je zlepšiť funkčnosť tela – a cvičí sa v pomalom tempe. Využíva sa iba vlastná váha, netreba pomôcky na cvičenie, teda okrem podložky. Striedajú sa dynamické a statické pózy. Niektoré svalové skupiny sa posilňujú, ďalšie naťahujú. Cieľom je vytvoriť rovnováhu medzi napätím a uvoľnením a rozvíjať telo po silovej, ale aj funkčnej stránke. Zlepšiť flexibilitu a pohyblivosť kĺbov i svalov.

Plusy: Nepotrebujete pomôcky na cvičenie a je vhodný pre všetky – jednotlivé pózy sa dajú prispôsobiť začiatočníčkam i pokročilým, nemusíte ísť do polôh, ktoré sú vám nepríjemné, formujete si telo a zlepšujete jeho funkčnosť, pociťujete psychické uvoľnenie.

Body art pripomína jogu, avšak je to funkčný tréning.
Body art pripomína jogu, avšak je to funkčný tréning.
Zdroj: Shutterstock

Bodybalance: Pokojná myseľ, pekné telo

Bodybalance sa podobá na body art (je však pomalší) a na modernú jogu, keďže využíva veľa z jogových pozícií. Lekcia sa skladá z cvikov a pohybov nadväzujúcich na seba, ktoré vytvárajú jeden kompaktný celok. Dôležité je uvoľniť psychické napätie, aby mohlo telo podať správny výkon. Ak budete pravidelne cvičiť, budete lepšie ovládať telo, ale aj myseľ. Cieľom je zvýšiť rozsah pohybu, takže určite nebudete pri cvičení funieť.

Plusy: Cvičenie pre telo aj myseľ. Využíva komplexné cviky, pri ktorých sa naraz zapája viacero svalových skupín. Pracujete s hmotnosťou svojho tela. Sústreďujete sa na ladnosť a precíznosť pohybov. Bodybalance využíva pozície a cviky z jogy, pilatesu, ale aj z východného bojového umenia tajči. Zlepšíte si techniku dýchania, čo vám pomôže pri stresových situáciách.

Vďaka bodybalance si zlepší aj vaša myseľ.
Vďaka bodybalance si zlepší aj vaša myseľ.
Zdroj: Shutterstock