Nie každá je rodená športovkyňa milujúca pohyb. Aj vy ste si už prešli tŕnistou cestou a vyskúšali viacero športov, ale „nechytili“ vás a pri ničom ste nevydržali? Tréneri sa s týmito problémami stretávajú často. Ako s nimi bojovať, nám poradil crossfitový tréner a odborník na zdravé stravovanie.

Správne nastavenie mysle

Prvou prekážkou, ktorá vám bráni vybudovať si vzťah k pohybu, je negatívne myslenie a hľadanie výhovoriek. Ak ste si ani počas domácej karantény nenašli aspoň chvíľu na pár cvikov, nemôžete sa vyhovárať na nedostatok času. To, čo musíte zmeniť, je váš postoj. „Je úplne jedno, aká je vaša motivácia zmeniť svoj život. Či sa len chcete cítiť lepšie, odbúrať stres, schudnúť, zlepšiť si kondíciu, či spestriť život novou aktivitou. Dôležité je vaše odhodlanie a pozitívny prístup už od začiatku. S radosťou a chuťou vám to pôjde oveľa ľahšie, a tým si postupne vytvoríte k pohybu pozitívny postoj a návyk,“ hovorí Jíří Skála, výživový poradca a tréner crossfitu.

Pripraviť sa, pozor, štart

Hoci je dobré venovať sa športu pravidelne a v rovnaký čas, neprepáľte to hneď na začiatku, lebo to vzdáte. „S rozhodnutím urobiť zmenu súvisí aj najčastejšia chyba, ktorú ľudia pri chudnutí robia. Zo dňa na deň sa uchyľujú k extrémom. Začnú držať diéty, ktoré nedávajú zmysel, sú na seba prísni alebo šialene cvičia. Tento spôsob však nikdy nepovedie k úspechu. Zmeny musia byť plynulé. Preto treba postupovať krok za krokom a dokázať oceniť aj malú zmenu. Nechcite všetko hneď, dajte svojmu telu čas adaptovať sa. Začnite športovať aspoň dvakrát týždenne 30 až 60 minút a následne postupne pridávajte,“ hovorí Skála.

Berte šport ako hru

Nenašli ste šport, ktorý by vás bavil dlhodobo? Nevadí. Striedajte aktivity a skúšajte nové veci. Pristupujte k športu s nadhľadom a ľahkosťou. Začnite rýchlejšou chôdzou na dlhšie trasy, potom skúste džoging alebo vyrazte na bicykel. Zacvičiť si môžete aj v domácom prostredí.

Odmeňte sa

Najmä v začiatkoch je dobré sa po športe niečím odmeniť. Nie však koláčom, ale niečím zdravým. „Ideálnou a najmä rýchlou voľbou po cvičení je kvalitný proteínový nápoj. Je ľahko stráviteľný, takže nezaťaží žalúdok. Ak si namiešate kokteil, ktorý obsahuje viac ako 60 percent bielkovín, vlákninu, vitamíny, minerály a len minimum cukru, dodá vám potrebnú energiu, osvieži a zasýti na dlhší čas,“ hovorí odborník na ketodiétu Jíří Skála.

Anketa: Venujete sa nejakému športu?

Gabika (32)

– Vždy s príchodom jari začnem behať, kúpim si nové bežecké tenisky a vydrží mi to tak mesiac. Potom začnem hľadať výhovorky, napríklad, že je príliš teplo, nemám dostatok času, a postupne to odíde… Takže zase o rok. :)

Dana (52)

– Už asi dva roky pravidelne chodievam na jogu. Sme tam partia kamarátok a po cvičení ideme na kávu, takže aj to ma motivuje prekonať sa a ísť. Hoci teraz cvičíme online, čo nie je úplne ono.

Karolína (43)

– Vôbec nie som športový typ. Jediné, čo ma baví, je turistika. V prírode som schopná prejsť veľké vzdialenosti a chôdza ma nevie unaviť. Ako bonus je, že si poriadne vyvetrám hlavu.