Reklama

Reklamácia zásielok: Čo robiť, ak nedorazí k adresátovi?

Profimedia

Zdroj: Profimedia

Reklama

Nechodí, stále nechodí... Táto správa vás nepoteší najmä vtedy, keď ide o odoslaný list alebo balík.

Podobnú skúsenosť má aj naša čitateľka Zuzana (21), ktorá posielala balík svojim známym do zahraničia. Ten sa nechtiac zatúlal a ani po dvoch mesiacoch od odoslania nedorazil na uvedenú adresu. „Bola som najskôr nahnevaná, pretože som si myslela, že ho niekto ukradol. Nedalo mi to a službu som reklamovala, hneď ako som zistila, že moji známi balík nedostali. Na pošte som teda spísala reklamáciu, priložila som podací lístok a čakala na vyjadrenie. O pár dní sa mi ozvali, že balík sa našiel, čo ma potešilo. Problémom bolo, že som nechtiac uviedla chybnú adresu, čo sme zistili až spätnou kontrolou so známymi. Všetko sme potom uviedli na správnu mieru a balík konečne prišiel,“ vysvetľuje študentka.

Správne údaje

Každá zásielka, ktorú chcete reklamovať, by mala obsahovať správne napísané údaje. Dôležité je skontrolovať si adresu nielen adresáta, ale aj odosielateľa. V korektnej adrese musí byť označenie adresáta (meno, priezvisko, prípadne názov organizácie), miesto dodania (názov ulice, námestia, verejného priestranstva, obce a jej časti a číslo domu či P. O. BOX doplnený číslom a pod.), prepravné údaje (PSČ s názvom a číslom dodacej pošty) a pri zásielkách do cudziny nesmie chýbať názov krajiny určenia.

Reklamačný postup

→ Slovenská pošta, a. s.
Reklamovať možno zapísané zásielky i obyčajné listové zásielky v lehote 6 mesiacov od ich podania. Zapísanými zásielkami sú tie, ktoré boli podané doporučene, RS-špeciálom alebo sú poistené, balíky, zásielky expresnej poštovej služby a poštové poukazy. Môžete reklamovať dodanie, poškodenie, úbytok, zničenie alebo iné nedostatky, pričom pri obyčajných zásielkach môžete reklamovať ich (ne)dodanie. Podať reklamáciu môže každý po predložení potvrdenky, pri obyčajnej listovej zásielke sa podacia potvrdenka nedodáva. Reklamácia musí mať písomnú formu na predpísanom tlačive, ktoré nájdete na ktorejkoľvek pošte. Výsledok reklamácie dostanete do najneskôr 30 kalendárnych dní (ak je potrebná dlhšia lehota, pošta vám to musí oznámiť). Ak bola vaša reklamácia opodstatnená, môžete si v 6-mesačnej lehote uplatniť náhradu škody na ktorejkoľvek pošte formou predpísaného tlačiva. Úplné znenie reklamačného poriadku je v Poštových podmienkach, do ktorých môžete na požiadanie nahliadnuť na ktorejkoľvek pošte.

→ Kuriérske spoločnosti
Ak chcete reklamovať stratu, poškodenie alebo oneskorenie doručenia zásielky, musíte postupovať v súlade s obchodnými, resp. prepravnými podmienkami kuriérskej spoločnosti. Vo všeobecnosti platí, že reklamácia musí byť vybavená písomne, a to čo najskôr, maximálna lehota na jej podanie musí byť definovaná v písomných podmienkach. K reklamácii zdokumentujte všetky potrebné informácie o zásielke a spôsobenej strate, jej zničenie, poškodenie alebo oneskorenie.