Reklama

SOS tipy pri strate či krádeži: Čo robiť, ak vám niečo ukradnú? Prvé pravidlo je najdôležitejšie

Pri strate alebo krádeži platobnej karty v zahraničí môžete požiadať o vydanie núdzovej platobnej karty.

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Stratili ste doklady aj s platobnými kartami, kľúče, ukradli vám mobil alebo ste si niečo nechali vo vlaku či v autobuse?

Pravidlo číslo jeden – konajte okamžite! Na koho sa obrátiť v týchto situáciách?

Doklady

Občiansky preukaz

● Jeho stratu či odcudzenie okamžite ohláste okresnému riaditeľstvu Policajného zboru, v zahraničí zastupiteľskému úradu alebo polícii.

● Ak šlo o doklad s čipom, môžete to ohlásiť aj cez portál ministerstva vnútra. „Vtedy sú aj certifikáty na aktivovanie zaručeného elektronického podpisu v čipe zablokované,“ radí Michal Slivka, hovorca Prezídia Policajného zboru.

● Po ohlásení vám na vašu žiadosť vydajú potvrdenie platné maximálne 3 mesiace a o nový občiansky musíte požiadať najneskôr do 30 dní!

Vodičský preukaz

● Jeho stratu či odcudzenie oznámte polícii v mieste, kde sa skutok stal, alebo na ktoromkoľvek oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru.

Cestovný pas

● Stratu, odcudzenie či poškodenie ohláste na polícii v mieste, kde k tomu došlo, alebo na odd. dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru.

● V zahraničí to ohláste na zastupiteľskom úrade. Po návrate domov na pasovom odd., kde doložíte doklad o strate či odcudzení zo zahraničia.

● Pozor! Neohlásenie straty, odcudzenia či poškodenia je priestupok, za ktorý je pokuta do výšky 331 €.

Zdroj: Shutterstock

Jeho stratu či odcudzenie okamžite ohláste okresnému riaditeľstvu Policajného zboru, v zahraničí zastupiteľskému úradu alebo polícii.

Kľúče

Od bytu

● Stratu, krádež, vymknutie sa či zablokovanie dverí si môžete poistiť v rámci poistenia domácnosti.

● „Pri krádeži, strate uhradíme náklady na výmenu cylindrickej vložky vstupných dverí do budovy. Pri zablokovaní dverí, resp. vymknutí sa poskytneme asistenciu, príchod zámočníka a odblokovanie dverí. V prípade zablokovaných dverí sa klient môže obrátiť na našu bezplatnú non stop linku 0800 122 222,“ vymenúva Lucia Muthová, hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne.

● Vo Wüstenrote sú pri poistení nehnuteľnosti či domácnosti asistenčné služby zdarma. „Určené sú aj pre prípad zablokovania dverí a zámkov. Číslo je na asistenčnej kartičke, v zmluve alebo vám ho povedia na infolinke Wüstenrot poisťovne,“ vymenúva Daniela Vlčková.

Od auta

● Ak ste ich zabuchli a zostali v aute, zavolajte niekomu, kto vám donesie náhradné. „Ak náhradné nemáte, volajte hasičov alebo mestskú políciu. Majú kontakty na ľudí, ktorí autá otvárajú,“ radia odborníci z www.autokluce.sk. Pomôže aj asistenčná služba. Zabezpečí odborníka, ktorý auto za prítomnosti jeho majiteľa otvorí.

● „Krajný prípad je rozbiť najmenšie sklo na dverách auta, otvoriť ho a následne odviezť do servisu na výmenu skla. Určite nenechávajte vozidlo s kľúčom v zapaľovaní bez dozoru a nechoďte domov autobusom pre náhradný,“ odporúča Peter Kundlák z Business Lease Slovakia.

● Pre prípad straty alebo krádeže radí volať políciu. „Ak máte havarijné poistenie, nahláste to poisťovni. V prípade krádeže kľúča uhradí náklady na obstaranie nového, po odrátaní spoluúčasti,“ vysvetľuje P. Kundlák.

● U autorizovaného predajcu alebo v kľúčovej službe, ktorá vyrába autokľúče, si dajte vyrobiť záložný kľúč, prípadne si objednajte nové kľúče a výmenu zámkov.

● „Po vyrobení kľúča je potrebné prísť opäť s autom a zvyšným kľúčom do servisu, kde sa nanovo elektronicky prispôsobia všetky kľúče,“ radí Róbert Hukel zo ŠKODA AUTO Slovensko. Stratený kľúč sa dá z auta elektronicky vymazať diagnostikou, aby už neštartoval.

● Ak už k autu nemáte náhradný kľúč a nemôžete ho previezť, požiadajte mestskú políciu o nasadenie papuče, aby s autom nikto neodišiel.

● Pripravte si doklady, ktoré potvrdia, že ste majiteľ auta (občiansky a technický preukaz).

Zdroj: Shutterstock

Pri krádeži, strate uhradíme náklady na výmenu cylindrickej vložky vstupných dverí do budovy.

Platobné karty

● Pri strate či krádeži okamžite kontaktujte banku, ktorá kartu bezplatne zablokuje. Číslo, na ktorom je možné zablokovať platobnú kartu, si uložte do mobilu. „Blokovať ju môžete aj prostredníctvom internet bankingu či mobilnej aplikácie,“ odporúča Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky.

● Vydanie novej karty je spoplatnené. Môže vyjsť na 5 či 10 € v závislosti od karty, ale aj 30 až 50 € pri expresnom vydaní.

● Ak sa to stalo mimo Slovenska, môžete využiť službu Western Union. „Umožňuje rýchly peňažný prevod do a zo zahraničia. Nemusíte mať otvorený účet, platba sa realizuje na základe vloženia a vyplatenia hotovosti. Peniaze si môžete vyzdvihnúť do 30 minút od zadania príkazu,“ radí Anna Jamborová, hovorkyňa Poštovej banky.

● „Pri strate alebo krádeži platobnej karty v zahraničí môžete požiadať o vydanie núdzovej platobnej karty, ktorá vám bude v rámci EÚ doručená do vlastných rúk do 48 hodín, alebo o výplatu núdzovej hotovosti, kedy si s bankou dohodnete miesto jej prevzatia buď v pobočke banky, alebo blízkom okolí vášho pobytu,“ vymenúva M. Cesnaková.

Zabudnuté pri cestovaní

V MHD

● Kontaktujte infolinky dopravných podnikov.

● V sklade pre straty a nálezy sú veci uskladnené rok. Ak sa o ne nikto neprihlási, putujú do spaľovne, zachované veci sa ponúknu rôznym organizáciám.

V prímestskom/diaľkovom autobuse

● „Vodič odovzdáva nájdené mobily a hodnotnejšie nálezy, ale i doklady službukonajúcemu dispečerovi. Cestujúci môže zavolať do Kontaktného centra Slovak Lines na číslo 18 211 alebo 02/5542 2734, odkiaľ ho prepoja na dispečing,“ radí Eva Vozárová, hovorkyňa Slovak Lines.

● Svetre, bundy či tašky putujú do úschovne batožín, jej súčasťou sú straty a nálezy. Kontakt je 02/5541 0404. Nájdené veci držia v Stratách a nálezoch zvyčajne 30 dní, potom sú znehodnotené. Mobily, kľúče či okuliare držia aj dlhšie. Skladovanie nie je spoplatnené.

Vo vlaku

● Volajte na nonstop dostupné číslo 18 188 alebo píšte na e-mail: info@slovakrail.sk.

● Môžete sa obrátiť na zamestnancov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v ktoromkoľvek vlaku alebo v pokladniciach na stanici.

● „Ak sa do 30 dní majiteľ veci neprihlási, putujú nájdené veci do centrálnej zberne strát a nálezov v Košiciach, kde sa po čase stanú predmetom verejnej dražby. Koná sa raz štvrťročne,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa ZSSK.

Zdroj: Shutterstock

Jeho stratu či odcudzenie oznámte polícii v mieste, kde sa skutok stal.

Na letisku a v lietadle

● Predmety nájdené v lietadle sa uchovávajú spravidla 6 mesiacov najskôr na letisku, na oddelení reklamácií batožín, kontakt 02/3303 3389 alebo lostandfound@bts.aero. Ak si ich nikto nevyzdvihne, odovzdávajú sa naspäť leteckej spoločnosti, s ktorou ste leteli, na centrálne reklamačné oddelenie.

● Kufor zabudnutý na páse držia na oddelení reklamácií letiska len 5 dní, potom ho zašlú leteckej spoločnosti na centrálne reklamačné oddelenie.

● „Veci nájdené na letisku sú na reklamačnom oddelení letiska minimálne 1 rok. Po preukázaní sa dokladom totožnosti a presnom opise predmetu si ich tam môžete vyzdvihnúť,“ radí Veronika Ševčíková, hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS).

● Pri strate, poškodení či vykradnutí batožiny ihneď po prílete ešte v priestoroch príletovej haly kontaktujte oddelenie reklamácií, často nazývané Baggage Claim alebo Lost and Found. Tu treba o tejto skutočnosti spísať protokol, tzv. PIR (Property Irregularity Report). S ním potom kontaktujete leteckú spoločnosť kvôli reklamácii.

● Ak si škodu všimnete dodatočne (doma, v hoteli), kontaktujte už priamo leteckú spoločnosť. Spravidla tak treba urobiť do 7 dní od príletu.

Zdroj: Shutterstock

Vodič odovzdáva nájdené mobily a hodnotnejšie nálezy, ale i doklady službukonajúcemu dispečerovi.

Mobilný telefón

● Pri strate či krádeži kontaktujte operátora so žiadosťou o zablokovanie SIM karty cez zákaznícku linku, alebo v predajni. Následne to ohláste polícii. Výmena SIM karty z dôvodu straty alebo krádeže je bezplatná.

● Už pri kúpe mobilu si odložte IMEI (International Mobile Equipment Identity) číslo zariadenia. Je to jedinečný 15-miestny kód, ktorý sa používa na identifikáciu mobilu. Je uvedené vo formáte: AAAAAA-BB-CCCCCC-D. „Nájdete ho na záručnom liste alebo na balení telefónu,“ radí Martin Vidan, hovorca Slovak Telekom.

● „Šancu nájsť telefón zvyšujú aj aplikácie, ktoré je dobré mať v mobile nainštalované. Niektoré smartfóny ich tam už majú,“ vysvetľuje Alexandra Piskunová, hovorkyňa Orange Slovensko a radí si mobil poistiť, strata potom nie je až taká nepríjemná. „Urobiť to môžete až do 9 mesiacov od kúpy. V tom prípade si môžete dať zadarmo zálohovať aj všetky kontakty zo SIM karty.“

Vyberáme pre vás niečo PLUS