Hýbte sa: pohyb oslobodzuje!

Áno, pred nepríjemnými myšlienkami možno v pravom zmysle slova utiecť! Lekári v Portugalsku predpisujú svojim ustarosteným bojazlivým pacientom namiesto zvyčajných piluliek vyvolávajúcich pocity šťastia jemný pohybový tréning. A skutočne, pomalá prechádzka pôsobí tak dobre ako chémia – a pritom bez akýchkoľvek vedľajších účinkov.  

Čo robiť?

❋ Napriek tomu, že musíte naozaj prekonať samy seba, obujte si najpohodlnejšie topánky a teplú vetrovku, obchádzajte 15 minút pomalým tempom váš blok a hýbte pritom rukami. Za normálnych okolností by to malo stačiť na to, aby ste sa opäť naladili pozitívne a zahnali negatívne myšlienky. Nevyšlo to celkom? Potom zamestnajte aj vašu hlavu a s úsmevom rátajte každý krok. Pomalé prechádzky zvyšujú produkciu hormónu šťastia.

Nočné mory: pomôže blesková meditácia

Nezáleží na tom, či spánok preruší mechúr, popod okná prehrmí nákladiak alebo vás vystraší iný zvuk. Veľmi nepríjemným následkom býva to, že sa takmer okamžite prebudia obavy a v tme v priebehu sekundy narastú do nebývalých rozmerov. Skúšame sa jednoducho obrátiť na druhý bok a spať ďalej, ale je to nemožné. Namiesto toho sa prevraciame sem a tam a premýšľame o všetkom možnom aj nemožnom.

Čo robiť?

❋ Položte si obe ruky na srdce. Zatvorte znovu oči a myslite na päť vecí, za ktoré ste vďačné. Potom sa sústreďte na nejakú nádhernú spomienku. Napríklad, ako ste si na poslednej dovolenke užívali teplý piesok pod nohami alebo ako ste ako dieťa liezli na jabloň, či ako ste si ako mladé dievča obuli po prvý raz topánky na vysokom opätku. Päťkrát zhlboka vdýchnite a vydýchnite. Koncentrácia na pozitívne veci vám pomôže opäť zaspať.

Sebadôvera: sedenie ju oslabuje

Čím dlhšie sedíme, tým väčšia je pravdepodobnosť, že sa dostaneme do psychickej krízy. Túto prekvapujúcu súvislosť objavili austrálski vedci. Za písacím stolom, pred televízorom, na ceste autom do práce, pred počítačom – patrí sem jednoducho každá činnosť, pri ktorej sedíme. Pre väčšinu z nás predstavuje sedenie skutočné nebezpečenstvo. Vedci sa domnievajú, že v tejto súvislosti nie sú hlavným problémom psychické, ale najmä biologické pochody. Horšie funguje látková premena, bunky sa dostatočne nevyživujú, produkcia hormónov sa vymyká spod kontroly a všetko sa odráža na našej nálade. 

Čo robiť?

❋ Veďte si denník. Zaznamenajte si, koľko hodín denne skutočne presedíte. Potom sa pozrite do poznámok a zvážte, ktoré činnosti by ste mohli vykonávať aj postojačky. Medzitým stále pripomínajte sama sebe: „Vstaň!“ Vystrite sa, vytiahnite sa tak vysoko, ako je to len možné, plecia stiahnite dozadu, zdvihnite hlavu a doprajte si pocit istoty, ktorý vám táto sebavedomá pozícia dáva. Vzpriamený postoj pomáha aj duši.

Zoznam toho, čo máme rady: pomáha duševnej vyrovnanosti

97 percent starostí, ktoré si robíme, sú skutočne absolútne zbytočné. Zlé veci, ktoré si vymaľujeme, sa buď vôbec nestanú, alebo ich zvládneme celkom ľahko. Tento potešujúci údaj zverejnili americkí vedci v dlhodobej psychologickej štúdii. No aj nám zbytočné obavy vedia ukradnúť podstatnú časť nášho každodenného šťastia. Stoja nás totiž silu a fantáziu. Výsledok je, že strácame chuť vôbec niečo robiť. Preč sú myšlienky, čo by nás mohli potešiť.

Čo robiť?

❋ Bráňte sa! Napíšte si zoznam, na ktorom bude všetko, čo vám robí pôžitok. Začnite s úplne malými vecami, ktoré môžete urobiť hneď a v každom čase: vypiť si šálku vanilkového čaju, pozrieť veselé video, vylúštiť nakreslenú hádanku, zatelefonovať priateľke...

❋ No napíšte si aj väčšie projekty, ako napríklad uštrikovať si pulóver, koncom týždňa si naplánovať výlet s partnerom alebo s najlepšou priateľkou, vymaľovať si spálňu, oživiť hráčske večery. Teraz máte SOS lístok na najbližšiu psychickú krízu. Vyberte ho a rozhodnite sa pre jeden bod. S týmto projektom vašej voľby sa zaoberajte minimálne 15 minút. Odklon od plánov vás vzdiaľuje od ich realizácie.

 
Pomalé prechádzky zvyšujú pocit šťastia.
Pomalé prechádzky zvyšujú pocit šťastia.
Zdroj: Shutterstock

Chváľte sama seba: samochvála dodáva odvahu

Za mnohými ťaživými myšlienkami sa často skrývajú nebezpečné pochybnosti o samej sebe. Typické sú napríklad úzkostlivé otázky ako „Urobila som niečo zle?“, zastrašujúca myšlienka „To nikdy nedokážem“ alebo strach: „Je toho na mňa priveľa!“ 

Čo robiť?

❋ Vo všetkých prípadoch pomôže, keď sa krátko skoncentrujete na svoje silné stránky a načerpáte tak novú odvahu. Postavte sa pred zrkadlo a jednoducho si opakujte pozitívnu vetu, ktorá sa k vám hodí. Napríklad: „Som kreatívna“, „Moji kolegovia ma obdivujú“, „Som úspešná“, „Som čestná k sebe a k druhým“, „Moja rodina je pre mňa dôležitá“, „Dokázala som už veľa“, „Som šťastná“, „Som pekná“, „Milujem a som milovaná“. Takéto cvičenie samochvály si robte najlepšie trikrát za deň – ráno pri nanášaní mejkapu, na obed pri umývaní rúk a večer pri čistení zubov.

Vytvorte si konto starostí: pomáha to nájsť riešenie

Susedia nevdojak nazreli do vašej neupratanej chodby. Najlepšia priateľka neodpovedá na vaše maily. Kúrenie vydáva akési čudné zvuky. Kolega vás správne nepozdravil. Partner je nejaký nevrlý. Existuje nekonečne veľa vecí, ktoré v nás môžu každý deň vyvolať (nezmyselné) obavy. Je to zdrvujúce. 

Čo robiť?

❋ Pripustite si najviac desať starostí za deň. Chceli by ste sa zbaviť aspoň tej prvej so susedmi? Určite existujú aj dôležitejšie veci, teda preč s obavou! Konto vás donúti, aby ste každú starosť preskúmali úplne triezvo. A: Je to môj problém? B: Môžem to zmeniť? C: Je mi to jedno? Alebo D: Prekáža mi to a mala by som čo najskôr čosi podniknúť? Je úplne jedno, aká je odpoveď. Rýchlym zosumarizovaním budete čeliť na konci dňa nanajvýš dvom starostiam (kúrenie, partner). Rozum necháva obavy zakapať.