Zhotovenie veci na zákazku: Ako ich reklamovať?
12. 2. 2008, 1:03 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:10)

Zdroj: shutterstock
Viete, ako reklamovať rekonštrukciu bytu či nábytok na mieru? Ak si dávate zhotoviť veci alebo služby na zákazku, je dôležité, aby ste so zhotoviteľom (stavebnou firmou, stolárskou dielňou a pod.) uzatvorili zmluvu o diele.
Objednávka
Zmluvou o diele sa zhotoviteľ zaväzuje, že za odmenu zhotoví alebo vykoná dielo, vec alebo činnosť, a to na svoje nebezpečenstvo. Typickými príkladmi sú dohoda o zhotovení veci na zákazku a dohoda o oprave a úprave vecí. Pokiaľ nejde o zhotovenie diela na počkanie, zhotoviteľ je povinný vydať vám písomné potvrdenie o prevzatí objednávky. To musí obsahovať predmet diela, rozsah, kvalitu, cenu a čas na zhotovenie diela. Sú to údaje, ktoré musia byť dohovorené písomne.
Zmluva
Pri zhotovení veci na zákazku sa vychádza z vašich individuálnych požiadaviek. Zmluva by preto mala obsahovať rozsah vykonaných prác, spôsob zhotovenia, čas plnenia, formu platby, prípadné preddavky, uvedenie cien (aj za materiál a prácu), podmienky, ak by práce neboli vykonané v určenej lehote. Taktiež vás musia informovať o rozsahu a podmienkach reklamácie, ako aj o záručných lehotách. Ak sa nedohodnete inak, platí sa až po zhotovení veci, no ak sa vec vykonáva po častiach alebo si vyžaduje značné náklady, zhotoviteľ je oprávnený od vás požadovať primerané preddavky. V prípade, že sa cena dohodla podľa rozpočtu, nemožno ho bez vášho písomného súhlasu zvýšiť. Stáva sa, že ceny sa nečakane zvýšia, ale zhotoviteľ vás musí na ne bez meškania písomne upozorniť. Vy máte v prípade novej ceny nárok na odstúpenie od zmluvy, no musíte zaplatiť sumu pripadajúcu na už vykonanú prácu, teda náklady podľa pôvodne dohodnutej ceny.
Záruka a reklamácie
Zhotoviteľ zodpovedá za chyby, ktoré má vec pri prevzatí alebo ktoré sa vyskytnú v záručnej lehote. Záručná lehota je spravidla 24 mesiacov. Zhotoviteľ je povinný vydať vám záručný list s vyznačenou záručnou lehotou. Na stavbu sa vzťahuje 3-ročná záruka, pri stavebných prácach trvá 18 mesiacov. Prípadnú reklamáciu uplatnite včas, na správnom mieste a dôvodne, teda u zhotoviteľa, ktorý je povinný vydať vám potvrdenie o reklamácii, ako aj o vykonaní bezplatnej opravy a čase jej trvania. Zhotoviteľ je povinný vašu reklamáciu prijať, zaevidovať a vybaviť, teda odstrániť chyby bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 dní.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) sa najčastejšie stretáva s podaniami spotrebiteľov, týkajúcich sa remeselných stavebných prác. Ide najmä o nevybavovanie reklamácií, pretože niektoré firmy nereagujú na reklamácie. Vtedy môžete podať podnet na kontrolu príslušnému inšpektorátu SOI, ale doporučeným listom oznámte zhotoviteľovi, že ak neodstráni nedostatky do určitého termínu, chyby si dáte odstrániť inou firmou na vlastné náklady. Tie si potom môžete vymáhať súdnou cestou, čo pripúšťa aj Občiansky zákonník. Všetko je však potrebné podrobne rozpísať a doručiť zhotoviteľovi doporučenou poštou.