Aj keď momentálne prežívame druhú vlnu pandémie, nemali by sme sa nechať ovplyvňovať negatívnymi myšlienkami. Krehkosť nášho duševného zdravia je naozaj veľmi skúšaná. Ako toto obdobie zvládnuť pri plnom mentálnom zdraví?

Relaxujte v prírode

Určite vášmu zdraviu nepomôže, ak budete celý deň ležať na gauči alebo sedieť za počítačom. Tak si v sebe nahromadíte napätie. Vyberte sa na prechádzku, najlepšie niekde do prírody alebo aspoň do parku. Pobyt na čerstvom vzduchu blahodarne pôsobí na vašu psychiku a zdravie. Myseľ sa upokojí a odoženie preč zlé myšlienky. Krásy prírody môžete vychutnať osamote alebo s členom rodiny, či priateľkou.

Doprajte si pauzu od médií

Správy o koronavíruse, jeho vplyvu na rôzne sféry života, o počte nakazených sa na vás valia už dlhý čas. Nemusíte neustále surfovať po internete, pozerať správy alebo počúvať rádio s napätým očakávaním, čo je nové. Doprajte si malú prestávku od médií a nesledujte ich každú chvíľu. Veď dôležité informácie si môžete vyhľadať i neskôr a hocikedy potrebujete. Čas, ktorý tým získate, môžete zmysluplne využiť. Okrem toho vás nebudú trápiť rôzne myšlienky ohľadom vecí, ktoré nedokážete ovplyvniť.

Aj párminútové cvičenie či ponaťahovanie pomáhajú uvoľniť napätie.
Aj párminútové cvičenie či ponaťahovanie pomáhajú uvoľniť napätie.
Zdroj: shutterstock

Kvalitný spánok nadovšetko

Doprajte si kvalitný spánok. Určite viete, že keď ste nevyspatá a už ráno sa budíte s pocitom únavy, ovplyvňuje vás to celý deň. Odpočinutý organizmus zároveň z dlhodobého hľadiska dokáže lepšie čeliť stresu. Napriek tomu, že sa vám sem-tam stane, že sa začítate do dobrej knihy alebo chcete dopozerať film, nemalo by byť ponocovanie pravidlom. Snažte sa nastaviť na pravidelný spánkový režim. Pravidelne chodievajte spať približne v rovnakom čase a pred spaním nepozerajte do počítača ani mobilu.

Ste to, čo jete

To, že ste možno viac doma v „papučovej“ pohode, neznamená, že sa musíte prejedať alebo jesť, čo vám príde pod ruku. Práve v tomto období, keď treba najmä silnú imunitu, by vaša strava mala byť vyvážená a zdravá. Konzumujte pestrú stravu bohatú na vitamíny. Strava sa taktiež odzrkadľuje na vašej psychike.

Toto vám pomôže
Toto vám pomôže
Zdroj: shutterstock

V zdravom tele zdravý duch

Okrem prechádzok, ktoré sú skvelou fyzickou aktivitou, zaraďte aspoň niekoľkominútové cvičenie. Je jedno, či ste v karanténe alebo máte „home office“ a istú časť dňa presedíte za počítačom. Potrebujete pohyb na prečistenie hlavy a uvoľnenie nahromadeného napätia. Telesná aktivita pôsobí zároveň ako prevencia úzkosti a depresie.

Pracujte s tým, čo máte

Niektoré veci nemôžete ovplyvniť. Prestaňte riešiť niečo, čo nezmeníte, ale zamerajte svoju pozornosť a myšlienky na užitočné veci. Ste doma, máte zrazu veľa voľného času, lebo nemôžete robiť to, čo by ste robili bežne? Nevadí, máte toľko možností. A to teraz nehovoríme o kváskovaní či triedení šatníka, alebo upratovaní poličiek. Zoberte si do rúk knihu, na ktorú ste nemali čas. Začnite sa učiť cudzie jazyky alebo ich oprášte. Ozvite sa niekomu, s kým ste dlho nehovorili. Začnite maľovať, kreslite mandaly, skladajte piesne alebo sa naučte nejakú novú zručnosť na počítači. Stačí si len vybrať činnosť a nudiť sa isto nebudete.

Ak neviete, čo robiť vo voľnom čase, venujte sa sebe, rozmaznávajte sa napríklad skrášľujúcimi procedúrami.
Ak neviete, čo robiť vo voľnom čase, venujte sa sebe, rozmaznávajte sa napríklad skrášľujúcimi procedúrami.
Zdroj: shutterstock

Šťastie praje pripraveným

Tak ako je dôležitý oddych, je dôležitá aj aktivita. Neustále povaľovanie sa môže prehlbovať únavu, bezvýchodiskovosť situácie a letargiu. Ak máte pocit, že nezvládnete to, čo ste si stanovili, napríklad každodenné 30-minútové prechádzky, spíšte si denný režim. Neschopnosť dosiahnuť stanovené ciele vo vás môže vyvolávať nepríjemné pocity, zúfalstvo, niekedy až depresiu. Nie vždy ide všetko podľa plánu, s tým sa musíte zmieriť. Ale môžete si spísať hrubý náčrt toho, ako by mal váš deň vyzerať, a snažiť sa k nemu aspoň priblížiť. A nezabúdajte, ak sa niečo nepodarí dnes, dobehnete to zajtra.

Len sama so sebou

Ak ste doma viacerí, vyhraďte si čas sama pre seba. Môžete mať každý deň v týždni aspoň určitý čas pre seba alebo celý jeden deň, napríklad nedeľu. Venujte sa koníčkom alebo len sama sebe. Pozrite si seriál, film, čítajte obľúbený časopis či knihu. Urobte si „kozmetické okienko“ a dajte si masku, vypite v pokoji kávu. Zacvičte si jogu alebo pozrite vlog, je to na vás, ako s časom pre seba naložíte, ale vždy si nejaký nájdite, je to skvelá psychohygiena.

Desatoro Majka Spirita o mentálnom zdraví

Majk Spirit
Majk Spirit
Zdroj: archív

Aj známe tváre sa snažia robiť osvetu. Známy raper Majk Spirit prezradil na Instagrame vlastné tipy, ako si udržať duševnú pohodu:

1. Prijmi situáciu takú, aká je. Neplytvaj svojím časom a svojou energiou na veci, ktoré nemáš pod kontrolou.

2. Pamätaj si, že je normálne cítiť sa počas krízy smutný, vystrašený, zmätený... Všetko prejde.

3. Udržuj zdravý životný štýl, ako sa len dá, pi veľa vody a stráž si jedlo, spánok, cvičenie.

4. Obmedz sledovanie správ.

5. Ostaň v spojení s ľuďmi, ktorých máš rád – Facetime, mail, sociálne médiá.

6. Maj rutinu. Sprav si vopred reálny plán na deň, týždeň, mesiac a skús ho dodržať.

7. Čítaj dobré knihy, získavaj užitočné informácie, ktoré ťa posúvajú ďalej v tvojej profesii.

8. Medituj, rob veci, ktoré ťa upokojujú.

9. Zameraj sa na pozitíva.

10. Pomáhaj druhým.

Očami odborníčky

Mgr. Veronika Kuricová
Mgr. Veronika Kuricová
Zdroj: archív

Mgr. Veronika Kuricová, psychologička

V prvom rade ide o situáciu, ktorá sa už nedá prehliadať a ovplyvňuje každodenné fungovanie každého z nás, a nevie sa, ako dlho to bude trvať. Zrejme treba očakávať, že sa to v nejakej forme dotkne emočného prežívania mnohých udí, najmä prežívania strachu a hnevu. Je teda vhodné uvažovať o spôsoboch, ako sa udržať v dobrej psychickej kondícii.

Základné odporúčania väčšiny odborníkov: 
● Dávkujte si prísun informácií ohľadom covidu, vyberte si čas počas dňa a médium (maximálne dve médiá), z ktorého budete čerpať.
● Myslite na to, že hoci neviete, ako dlho to bude trvať, raz sa to skončí.
● Dôverujte vede, posledné roky je na vysokej úrovni.
● Vyhľadávajte aj pozitívne správy, robte veci, pri ktorým cítite radosť, čítajte knihy, počúvajte hudbu.
● Nevzdávajte sa všetkých aktivít, ktoré máte rady, hoci na ich vykonávanie musíte zmeniť niektoré podmienky.
● Choďte na vzduch.
● Komunikujte s priateľmi a rodinou, aspoň online alebo telefonicky.
● Možno je to čas na dorobenie vecí, ktoré ste dlhodobo odkladali, alebo vytvorenie nového koníčka.
● Ak máte veľa obáv alebo sa cítite izolovaná, neváhajte kontaktovať niektorú z online poradní, ktoré poskytujú psychologickú pomoc zdarma (Dusevnezdravie.sk, Dobralinka.sk, Ipcko.sk – internetová poradňa pre mladých).