Aj keď mnohé prekyslenie organizmu zľahčujú a iné si zasa myslia, že to je mýtus, naozaj existuje. V súčasnosti ide o jedno z nebezpečných degeneratívnych ochorení. Je pôvodcom mnohých iných chorôb. Často sa mu totiž nevenuje dostatočná pozornosť. Uponáhľaný životný štýl, stres a polotovary, prekyslené potraviny, ktorými sa v neustálom „behu“ kŕmime, k nemu hojne prispievajú.

Nastoľte v tele rovnováhu

Pri fungujúcom metabolizme môžu pečeň a obličky odstraňovať prebytok kyslých látok. No ak budeme dlho jesť príliš veľa potravín s kyslým pH, naše telo sa prekyslí. Ak sa pýtate, ako s prekyslením bojovať, odpoveď je – nastaviť si a udržať správnu zásadito-kyslú rovnováhu v tele. Keď máme v tele prebytok kyselín, zhoršuje sa priebeh mnohých ochorení. Stačí, ak dokážeme navodiť správny pomer kyselín a zásad v našom organizme, a máme vyhraté. Ale ak je hodnota pH v tele mimo rovnováhy, pretože prevažuje obsah kyselín, hovoríme o acidóze, to znamená prekyslení. Na neutralizáciu týchto kyselín treba zásadité potraviny. Ak v tele nie je k dispozícii dostatok zásaditých látok, organizmus berie z vlastných rezerv a zo zdrojov, ako je napríklad zásaditý vápnik v našich kostiach.

Ako pôsobí prekyslenie

Nadmerná acidifikácia môže oslabiť štruktúru kostí a vzniká osteoporóza. To isté platí pre svaly, keď sa z nich odoberie základný glutamín. Napríklad aj náš chrbát na priveľa kyslosti často reaguje bolesťou a napätím. Reumatizmus a problémy s pokožkou môžu tiež vzniknúť narušením rovnováhy alkalických kyselín.

Ovocie
Ovocie
Zdroj: Shutterstock

Prvé príznaky

Keď nastane prekyslenie organizmu, imunitný systém je oslabený a vírusy, baktérie a plesne ho jednoduchšie napadnú. Taktiež sa rýchlejšie množia. Do takéhoto acidózneho organizmu sa horšie vstrebávajú vitamíny a minerály. To všetko má negatívny vplyv na ľudské zdravie. Vznikajú rôzne ochorenia. Prvé príznaky prekyslenia sú chronická únava, zvýšená citlivosť na stres, nezdravá pokožka, mastné vlasy, problémy so zubami, nadúvanie a predovšetkým svalové napätie v krku a chrbte. Vznikajú choroby ciev, srdca, kĺbov.

Ako sa stravovať

Vedci tvrdia, že do istej miery je za okyslenie zodpovedná naša strava. Faktom je, že čerstvé a surové potraviny sú určite zdravé a šetrné k žalúdku, obličkám a pečeni. Mimochodom, z ich chuti nemôžete zistiť, či sú jedlá kyslé alebo zásadité. Napríklad citrusové plody sú silne zásadité. Potraviny, tvoriace kyseliny, sú mäso, vajcia a syry, ale aj káva a alkohol. Zásaditými potravinami sú ovocie, zelenina a orechy. Aby sa dosiahla vyvážená rovnováha medzi kyselinami a zásadami, odporúča sa pomer 70 % zásaditých a 30 % kyslých potravín. Tak ako jesť? Jednoduchý príklad –ak chcete jesť omeletu, dajte si k nej riadnu dávku zeleniny. Takto kombinujte aj pri ostatných jedlách.

Pečeň aj obličky bývajú často zasiahnuté prekyslením.
Pečeň aj obličky bývajú často zasiahnuté prekyslením.
Zdroj: Shutterstock

Čo dopláca na prekyslenie?

Kosti: Vápnik a fosfor sú najdôležitejšími stavebnými materiálmi pre naše kosti. V prípade dlhodobého prekyslenia sa základné minerály v kostiach rozpustia. Dôsledkom je potom osteoporóza.

Pľúca: Vedomé hlboké vdychovanie a vydychovanie čerstvého vzduchu je dobré pre psychiku aj pre chrbát, pretože kyseliny sa môžu „vydychovať“ vo forme oxidu uhličitého.

Pečeň: Je zodpovedná za detoxikáciu. Ale keď pečeň dosiahne svoje limity, prebytok kyseliny sa už nerozkladá a prispieva k rozvoju bolesti chrbta.

Obličky: Filtrujú našu krv až 300-krát denne. Na podporu vylučovania kyseliny obličkami by sme mali vypiť najmenej dva litre vody denne.

Žalúdok – črevo: Náš žalúdok má najvyššiu kyslú hodnotu pH, pretože vysokokoncentrovaná kyselina chlorovodíková rozkladá naše jedlo. Ak sme príliš prekyslené, máme zažívacie problémy.

Spravte si test: Mám prekyslený organizmus?

Mám prekyslený organizmus?
Mám prekyslený organizmus?
Zdroj: Profimedia.sk

1. Jem každý deň šalát a zeleninu...

a) 2-3 porcie (0 bodov)
b) 1 porciu (1 bod)
c) zeleninu konzumujem iba príležitostne (2 body)

2. Na potlačenie smädu pijem...

a) neperlivú vodu – väčšinou (0 bodov)
b) neperlivú vodu – ale príliš málo  (1 bod)
c) najmä alkoholické nápoje, kávu a sýtenú vodu (2 body)

3. Cvičím alebo športujem 30 minút...

a) každý deň bez problémov (0 bodov)
b) najmenej trikrát týždenne (1 bod)
c) úprimne povedané, takmer nikdy (2 body)

4. Konzumujem sladkosti a sladké nápoje...

a) denne (3 body)
b) niekoľkokrát týždenne(2 body)
c) pri zvláštnych príležitostiach  (0 bodov)

5. Fast food (pizza, hotové jedlá a podobne)...

a) je mi ukradnutý (0 bodov)
b) raz týždenne si pochutnám (2 body)
c) stravujem sa ním takmer každý deň (3 body)

6. Všeobecne jem (môžete vybrať viac odpovedí)

a) prevažne zeleninové jedlá (0 bodov)
b) veľa mäsa, rýb, vajec (2 body)
c) denne chlieb, cestoviny, pečivo, müsli (1 bod)
d) často syr, vajcia (3 body)

Vyhodnotenie

Spočítajte body a skontrolujte výsledok.

0 – 3 body: S touto výživou robíte všetko správne – konzumujete hlavne zásadité jedlá, takmer žiadne sladkosti, máte dosť športových aktivít!
4 – 8 bodov: Vaša strava sa javí ako úplne vyvážená, ale určite môže byť zdravšia. Tip – do jedálneho lístka zaraďte zásaditejšie potraviny, ako je šalát a zelenina.
9 a viac bodov: Pri týchto kyslých potravinách je riziko prekyslenia vysoké. Nechajte sa skontrolovať lekárom, častejšie konzumujte ovocie a zeleninu.

Zásadité potraviny:

Zelenina – petržlen, fazuľa, cibuľa, špenát, kapusta, kel, šalát, reďkovka, zeler, cesnak, brokolica, dyňa, mrkva, chren, cuketa, paprika, uhorka, rajčiny
Ovocie – citrón, limetky, kokosový orech, avokádo, čerešne, grapefruit a podobne
Tuky a oleje – lisované za studena – olivový, kokosový, rybací, avokádový, hroznový olej a podobne
Bielkoviny – ľanové, slnečnicové, sezamové a dyňové semená, mandle, klíčky, kozie mlieko, sója, šošovica, pohánka, jogurt, špaldová múka, tofu, gaštany
Koreniny – bylinky na ochutenie jedál, škorica, zázvor, karí, čili, horčica, čierne korenie, kajenské korenie a podobne
Ostatné – propolis, morská soľ, zelený čaj, bylinkové čaje, kombuča, huby šitake
Pitná voda – zásaditá bez chlóru, najlepšie z prírodného prameňa, pozor, nie však balená, kúpená
v obchodných sieťach

Kyslé potraviny:

Ovocie – jablká, figy, pomaranče, mandarínky, marhule, banány, broskyne, ananás, mango

Kyslé potraviny
Kyslé potraviny
Zdroj: shutterstock


Mliečne produkty – kravské mlieko, syry, maslo a podobne
Orechy – lieskové, para orechy, kešu, arašidy
Živočíšne bielkoviny – bravčové, hovädzie, jelenie, morčacie mäso, losos, tuniak, krevety a ustrice

Ryby
Ryby
Zdroj: shutterstock


Obilniny – pekárske výrobky, ryža, pšenica, kukurica, ovsené vločky

Pečivo
Pečivo
Zdroj: shutterstock


Ostatné – lieky, drogy, pesticídy, pivo, víno, liehoviny, vody balené vo fľašiach