Bez lepku

1. Čierna fazuľa namiesto múky

Keď pečiete obľúbené brownies, skúste nahradiť múku plechovkou čiernej fazule. Použiť môžete aj uvarenú čiernu fazuľu, z ktorej spravíte pyré. Pri pečení nahraďte jednu šálku múky jednou šálkou fazuľového pyré. Vyhnete sa lepku a získate extra dávku bielkovín. Čierna fazuľa prospieva hrubému črevu, tráveniu aj nervovému systému a reguluje hladinu cukru v krvi. Navyše pôsobí ako prevencia vzniku srdcovo-cievnych chorôb a rakoviny.

2. Bezlepková múka namiesto pšeničnej

Ak vymeníte pšeničnú múku za bezlepkovú, na vašich maškrtách si budú môcť pochutnávať všetci – aj tí, ktorí nesmú jesť lepok. Pripravte sa však na to, že pri bezgluténovej múke stratí cesto lepkavosť, ktorá drží koláčiky pokope, preto budete musieť pridať jednu čajovú lyžičku xantanovej gumy na šálku múky. Xantanová guma je prírodný emulgátor a nahrádza menej zdravý lepok.

3. Cuketa namiesto cestovín

Cestoviny obsahujú lepok a sú plné sacharidov. Vyskúšajte namiesto nich tenké pásiky cukety orestované na olivovom oleji.

4. Ľanové semienka a oriešky namiesto krutónov

Ak si rady pridávate do polievok alebo šalátov krutóny, vyskúšajte zdravšiu alternatívu. Rozdrvte ľanové semienka a pomiešajte ich s obľúbenými bylinkami. Získate bezlepkovú zdravú náhradu s nízkym obsahom soli. Rovnako skvelé sú aj oriešky – na suchej panvici opražte mandle, pekanové alebo vlašské orechy a váš šalát bude úžasne chrumkavý.

Vymeňte cestoviny za cuketu.
Vymeňte cestoviny za cuketu.
Zdroj: Shutterstock

Namiesto cukru

5. Jablková šťava

Potrebnú sladkosť pri pečení dodá koláčikom jablková šťava. Nahraďte ňou cukor v pomere 1 : 1, ale na každú šálku jablkovej šťavy znížte množstvo tekutých surovín v recepte
o štvrť šálky.

6. Sóda s citrónom

Namiesto presladených nápojov pite sýtené minerálky alebo sódu s plátkami citrusov – môžu to byť citróny, pomaranče aj grepy. Váš nápoj získa sviežu chuť a bude bez cukru
a zbytočných kalórií.

7. Stévia

Stévia je prírodné sladidlo, ktoré je 300-krát sladšie než cukor, takže vám jej bude stačiť máličko. Keďže je omnoho sladšia, pri nahrádzaní cukru opatrne – ak je v recepte šálka cukru, bude vám stačiť 1 čajová lyžička tekutej stévie (približne 2 PL práškovej stévie).

8. Vanilkový extrakt

Znížte dávku cukru v recepte o polovicu a pridajte 1 lyžičku vanilkového extraktu, ktorý krásne zvýrazní chuť.

9. Škorica

Ak milujete kávičku, ale jedine s cukrom a mliekom, vyskúšajte škoricovú alternatívu. Poprášte kávu troškou škorice. Tú chuť si zamilujete. Je to hrejivé a veľmi príjemné.

Pridajte škoricu do kávy, tú chuť si zamilujete.
Pridajte škoricu do kávy, tú chuť si zamilujete.
Zdroj: Shutterstock

Vegánske tipy

10. Avokádové pyré namiesto masla

Maslo aj avokádo sú vlastne tuky (avokádo je oveľa zdravšie) a navyše majú pri izbovej teplote skoro rovnakú konzistenciu. Namiesto masla môžete pokojne použiť avokádo, dokonca aj v dezertoch. Nahraďte jednu šálku masla jednou šálkou pomixovaného avokáda. Hodí sa perfektne ako náhrada masla napríklad do brownies alebo koláčov
z horkej čokolády. Rovnako fungujú aj roztlačené banány. Môžete nimi nahradiť tuk v recepte.

11. Mandľové mlieko namiesto kravského

Mandľové mlieko je dokonalá náhrada kravského mlieka. Môžete ho pridať do smoothie, kávy alebo vyskúšať vegánsku horúcu čokoládu.

12. Olivový olej namiesto masla

Ak budete chcieť restovať obľúbenú zeleninu, použite namiesto masla olivový olej.

13. Kokosové mlieko namiesto smotany na varenie

Ak rady dochucujete polievky či omáčky smotanou na varenie alebo šľahačkou, nahraďte ju kokosovým mliekom. A nemusí vás odrádzať názov kokosové – nechutí vôbec sladko.

Nahraďte smotanu kokosovým mliekom.
Nahraďte smotanu kokosovým mliekom.
Zdroj: Shutterstock

Menej soli

14. Bylinky alebo citrónová šťava

Jedlo nemusí byť slané na to, aby chutilo úžasne. Čerstvé bylinky v kombinácii s citrónovou šťavou mu dodajú skvelú chuť.

15. Cesnakový prášok

Funguje rovnako ako bylinky. Sušený rozdrvený cesnak pridá jedlu ten správny šmrnc aj bez solenia.

Sušený rozdrvený cesnak pridá jedlu ten správny šmrnc aj bez solenia.
Sušený rozdrvený cesnak pridá jedlu ten správny šmrnc aj bez solenia.
Zdroj: Shutterstock

Naše top tipy

16. Batatové hranolčeky namiesto klasických

Ak vymeníte klasické biele zemiaky za bataty, dostanete do tela viac vlákniny, vitamínov a zdravých karotenoidov.

17. Grécky jogurt namiesto majonézy

Pridajte doň bylinky a pár kvapiek citrónovej šťavy. Bude vám chutiť dokonca lepšie než majonéza.