Mám 24 rokov, vážim 91 kg, od konca minulého roka som schudla 18 kg, ale stále sa necítim príjemne. Denne bicyklujem 20 km do práce a späť. V práci prejdem 10 až 15 km, často pracujem aj so záťažou. Počas pracovnej zmeny vypijem 2 až 3 litre vody denne. Problém mám so stravou, do práce si každý deň nosím tri chleby s maslom a so salámou. Môj priateľ neje nijaký druh zeleniny, preto je naše jedlo väčšinou vyprážané mäso.

Gratulujem, že si schudla 18 kíl, pretože to už je veľký progres, zaslúžiš si obdiv a obrovský potlesk. No máš naozaj nadváhu. V tvojom veku je metabolizmus aktívny a pracuje ako mašina. Neber do úvahy to, že chodíš veľa pešo alebo do práce na bicykli. Pohľad na to je úplne iný. Napríklad poznávací zájazd nás nenormálne unaví, keďže sme celý deň na nohách, ale spálili sme tým nejaký tuk? Nebol to tréning na spaľovanie kalórií. To sú rozdielne veci. Zameraj tréning na chudnuciu fázu. Pitný režim pri tvojej váhe je nízky, zvýš ho. Máš veľmi zlú stravu. Potrebuješ iný typ potravín, lebo chlieb, maslo a saláma ti nedodajú žiadne živiny. Jedálny lístok treba „prekopať“, ak chceš naozaj zmenu. A práve k nej musíš pristupovať zodpovedne, to znamená, nehľadaj kľučky. Stačí aj 30 minút, sprav si ráno čas tréning. Ak chceš dosiahnuť zmenu, musíš myslieť na svoju a nie na partnerovu stravu, je to tvoj boj. Zaraď veľké množstvo ovocia a zeleniny, aby si mala vitamíny a minerály. Môžeš jesť ryžu a zemiaky, ale vyhoď vysmážané, zameraj sa na reálne naturálne veci, vyraď aj múku, syry a mliečne výrobky. Je to veľká zmena, ale ak chceš docieliť progres, musíš urobiť veľké kroky. Dopraj si „cheat days“, napríklad cez víkend, keď zaradíš aj menej zdravé veci, ktoré obľubuješ. Najmä na začiatku je veľmi dôležité plánovanie, kým sa naučíš v tomto všetkom správne „chodiť“. Plánuj si jedenie, kedy a ako si čo pripravíš. Šťastie praje pripraveným. Základom bude u teba strava, už si veľa zhodila a máš na to, aby si zhodila ešte viac! Držím palce.

Na bežiacom páse som trikrát do týždňa a schudla som, no po zime sa moja váha zastavila a neviem prečo. Snažím sa dať ešte 5 kg dole.

Je zrejmé, že na tvojom tréningu je niečo chybné. Treba na ňom niečo zmeniť, a to systém. Beh na bežiacom páse je fajn, je to istý rituál, ale je nutné niečo upraviť. To, že spáliš 300 kalórií, je síce super, ale stále sú to iba nejaké čísla, takže to neber ako alfu a omegu. Cvičenie potrebuje progres, behať inak. Do tréningu zaraď intervalové tréningy, to znamená, behaj krátke úseky, a to 200-, 300-, 500-metrové. Dnes to môže byť 20 až 30 minút, teda zvyšuj aj čas behu. Ak beháš trikrát do týždňa na páse, zaraď jeden klasický beh, teda voľný, ako si asi robila doteraz, druhý dlhší, keď vydržíš behať dlhšie, a tretí je intervalový. Pri chudnutí sa každému stáva, že sa jeho váha zastaví na nejakej hodnote. To je úplne v pohode a normálne. Zima je zároveň špecifický čas, keď telo úplne inak vníma všetko naokolo, je iná teplota vzduchu, konzumujeme iné jedlá, máme iné chute ako v lete. Telo však stále pracuje. Ak sa tvoja váha zastavila a nechudneš, nesmieš robiť stále to isté dokola. Zameraj sa na to, čo robíš zle, respektíve dopraj telu zmenu, aby prišiel progres a opäť si sa v chudnutí pohla ďalej. Treba mať väčšiu záťaž, viac si naložiť, byť prísnejšia na seba a posúvať si hranice v cvičení. Ak chceš schudnúť ďalších päť kíl, zaoberaj sa cvičením aj stravou a musíš k tomu pristupovať už s inou zodpovednosťou, pretože na začiatku to ide každému veľmi rýchlo a ľahko.

Strava na mieru
Strava na mieru
Zdroj: Shutterstock

Nezabúdajte sledovať videá Krotiteľa tukov Janyho Landla na našom webe Novycasprezeny.sk. Sú v nich rady a odporúčania, ktoré vás určite namotivujú cvičiť.