Byť aktívnou aj v chladných dňoch chce trochu námahy a sebazaprenia, ale oplatí sa to. Studené počasie by nemala byť výhovorka, prečo sa nehýbete. Práve jeseň a zima môžu byť ideálnym obdobím na skúšanie nových aktivít, pri ktorých budete spaľovať tuky jedna radosť a ešte sa aj zabávať.

Nebojte sa studeného vzduchu
Nebojte sa studeného vzduchu
Zdroj: shutterstock

Tipy čo vyskúšať

Jazda na bicykli
Počasie je v posledných rokoch čoraz miernejšie, a tak už neplatí, že bicykel musí po lete „oddychovať“ v pivnici. Jazda jesennou krajinou prospeje nielen telu, ale aj duši. Zvoľte si náročnosť podľa svojich schopností. Spálite priemerne 250 až 300 kalórií za hodinu podľa obťažnosti terénu.

Hrabanie lístia
Spojte príjemné s užitočným. Pohrabte lístie v záhrade na kopu a potom si v tej kope zašantite s deťmi. Naháňajte sa, hádžte po sebe lístie a znova hrabte. Pri takomto intenzívnom „listobraní“ môžete spáliť okolo 250 kalórií za hodinu.

Tipy čo vyskúšať
Tipy čo vyskúšať
Zdroj: shutterstock

Jazda na koni
Obdivovať jesennú krajinu z konského chrbta je nádhera. Ak je vo vašom okolí farma, ktorá ponúka takéto jazdy, vyskúšajte. Hoci sa len veziete, zapájate viaceré svaly a spaľujete od 200 do 250 kalórií za hodinu. Neveríte? Počkajte si na tú svalovicu na zadku a stehnách na druhý deň!

Rýchla chôdza
Ak sa necítite na behanie, začnite rýchlou chôdzou. Tú odborníci považujú za najzdravšie cvičenie vôbec. Nezaťažuje kĺby ani chrbticu (najmä ak nemáte práve ideálnu váhu), naopak, podporuje posilňovanie stredu tela a výborne sa pri nej chudne. Ozdravný systém naštartujete veľmi rýchlo vďaka desiatim tisícom krokov denne, čo nie je až tak veľa. Zároveň bojujete proti tukom – chôdza podporuje metabolizmus a telo spaľuje tuky namiesto cukrov. Pri rýchlej chôdzi by ste mali zvládnuť 1,5 kilometra za 10 až 14 minút a spáliť tak až 100 kalórií.

Zima

Sánkovanie
Toto je „šport“, ktorý môžete robiť, aj keď ste športový antitalent. Ťahanie sánok vám formuje zadok rovnako ako séria drepov. Ale ani čas, keď sedíte na sánkach a veziete sa, nie je premárnený. Riadenie, brzdenie a balansovanie pomáha rozvíjať rovnováhu a napínať všetky základné svaly. Zjazd v miernom záklone posilní najmä brucho. Na sánky si však neľahnite. Čaká vás príjemná bilancia – mínus 345 kalórií za hodinu.

Korčuľovanie
Nemusíte čakať, až zamrzne jazero. Zimné štadióny majú niektoré hodiny v týždni vyhradené pre verejnosť. Ak sa bojíte ísť do toho sama, vyskúšajte školu korčuľovania. Ľadové korčuľovanie je aeróbny šport. Telo pri cvičení zaťažujete dlhší čas, ale v stabilnom tempe a práve tým sa efektívne spaľuje tuk a formuje postava – najmä nohy. Zároveň si udržiavate kondičku a spálite okolo 400 kalórií za hodinu.

Korčuľovanie
Korčuľovanie
Zdroj: shutterstock

Bežkovanie
Čoraz populárnejší šport, pri ktorom si dáte viac do tela ako pri zjazdovom lyžovaní. Nepotrebujete žiadne špeciálne zručnosti, iba zvládnuť kĺzavý pohyb a koordináciu rúk a nôh. Okrem toho, že si zamakáte, môžete obdivovať okolitú krajinu. Pri kmitavom pohybe si precvičíte svalstvo nôh, rúk a posilníte chrbát. Bežkovanie je ideálna aeróbna aktivita. Spálite 570 kalórií za hodinu a perfektne posilníte kondičku.

Bežkovanie
Bežkovanie
Zdroj: shutterstock

Spaľujete aj pri prácach vonku
Frflete, že treba odhádzať sneh? Berte to ako perfektné kardio, pri ktorom môžete spáliť až 500 kalórií za hodinu. Rovnako škriabanie predného skla od námrazy je skvelý spaľovač – pomôže vám odbúrať 250 kalórií za hodinu a navyše formovať paže. Nové zistenia naznačujú, že pravidelné vystavenie sa mierne studenému vzduchu vám môže pomôcť schudnúť tým, že sa zvyšuje množstvo energie, ktoré musí telo vydať, aby si udržalo teplotu.

Tipy do chladného počasia

● Sledujte predpoveď počasia, aby ste sa vyhli extrémom – príliš nízke teploty, sneh, dážď, poľadovica alebo silný vietor.
● Naplánujte si vonkajšie aktivity ideálne uprostred dňa, keď je počasie najpríjemnejšie a je ešte denné svetlo.
● Ak robíte cvičenie s vyššou intenzitou, pri ktorom sa telo zahrieva, oblečenie vrstvite, aby ste si mohli vrstvy vyzliekať, keď sa príliš zahrejete. Po cvičení, keď ste spotená, si ich môžete, naopak, obliecť znova, aby vám teplota prudko neklesla.
● Dôležité je mať nohy v suchu a teple – noste teplú a vodoodolnú obuv s dobrými podrážkami.
● Aj keď cvičíte v nižšom tempe, nezabudnite na pokrývku hlavy, rukavice, šatku okolo krku.
● Myslite na reflexné prvky, v zimných mesiacoch je zlá viditeľnosť – najmä ak sa bicyklujete či beháte popri ceste.

Ak to nejde vonku

Určite sa stane, že bude počasie, ktoré vás odradí od akejkoľvek aktivity vonku. Nič sa nedeje, kalórie sa dajú skvele spaľovať aj doma.
Upracte byt/dom – Ak budete kreatívna, dokážete zapojiť všetky svalové skupiny. Hodinka upratovania môže byť rovnako prospešná ako hodinka vo fitcentre.
Cvičenie s vlastnou váhou – Inšpirujte sa na internete cvikmi, ktoré nevyžadujú žiadne špeciálne náradie, pretože pri nich využívate len vlastnú váhu.

Vedeli ste, že...

… cvičenie na čerstvom vzduchu znižuje napätie aj frustráciu? Je dokázané, že v zime sú tieto účinky mnohonásobne intenzívnejšie. Studené počasie osvieži a lepšie stimuluje naše zmysly. Telo musí v chlade pracovať oveľa tvrdšie, preto sa produkcia endorfínov zvyšuje, čo nás robí šťastnejšími. Vystavenie sa prirodzenému svetlu je navyše najlepším bojovníkom proti depresiám, ktoré spôsobujú kratšie a tmavšie dni.