Chcete sa sťažovať na lekára? Ako treba postupovať
6. 6. 2009, 8:59 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:17)

Zdroj: Shutterstock
Najčastejšou príčinou sťažností pacientov na lekárov je všade na svete práve absencia komunikácie.
Na naše otázky odpovedá hovorca Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou JUDr. Milan Michalič
Príbehy, ktoré prešetroval váš úrad, sú deprimujúce. Môže pacient sám niečo zmeniť?
– Pacienti to naozaj nemajú jednoduché. Vo vlastnom záujme by však mali zvýšiť aktívny podiel v starostlivosti o vlastné zdravie, sledovať najmä svoje dedičné dispozície, dodržiavať preventívne prehliadky, dožadovať sa ich, vedieť, čo obsahujú, a upozorniť, ak ich lekár nebodaj „odflákne“, informovať všeobecného lekára o vyšetreniach a výsledkoch u špecialistov. V každom prípade sa nebáť konzultovať, ak sa im niečo nezdá, aj s iným odborníkom.
Ako má pacient postupovať, ak má pochybnosti o tom, že lekár jeho zdravotný stav zanedbal alebo sa mu nedostalo potrebnej lekárskej starostlivosti?
– Ak sa chce niekto sťažovať na lekársky postup alebo zanedbanie zdravotného stavu, môže žiadosť poslať písomne alebo prísť na ústredie, alebo (podľa miesta bydliska) na pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a podať žiadosť osobne. Je potrebné uviesť svoje identifikačné údaje – meno a adresu. Tú potrebujeme najmä preto, aby sme vedeli, kam máme zaslať výsledky po preskúmaní. Žiadosť o prešetrenie musí obsahovať aj meno lekára, ktorý pacienta ošetroval, a názov zariadenia, kde lekár pracuje. Taktiež musí opísať priebeh ošetrenia, na ktoré sa sťažuje, a obdobie, v ktorom údajne došlo k poškodeniu.
Je efektívnejšie obrátiť sa na váš úrad alebo najskôr požiadať pracovisko, kde lekár pôsobí, o prešetrenie jeho postupov?
– Zákon hovorí, že pacient by mal požiadať o prešetrenie situácie najskôr riaditeľa zdravotníckeho zariadenia, v ktorom lekár pracuje. To môže spraviť aj osobne, aj písomne. Ak je s vyjadrením nespokojný, až potom sa môže obrátiť so sťažnosťou na ústredie ÚDZS. Na prešetrenie a vyvodenie záverov nemáme zákonom daný termín, ale podľa vnútorných predpisov sa snažíme prípad vyriešiť do tridsiatich dní od podania sťažnosti. Ak je však prípad veľmi komplikovaný a vyžaduje si rozbor situácie od viacerých medicínskych špecialistov, posudzovanie trvá šesťdesiat až deväťdesiat dní.
Môže podať sťažnosť na lekára alebo zdravotné zariadenie aj príbuzný poškodeného pacienta?
– Môže, u detí je zas samozrejmé, že o prešetrenie požiada zákonný zástupca. No aj pri príbuzných platí, že sťažnosť a žiadosť o prešetrenie musí podpísať aj poškodený pacient, ak nejde o úmrtie. Je to preto, lebo nemôžeme skúmať, v akom vzťahu partneri aktuálne sú, či sa manželia náhodou nerozvádzajú a či výsledky nechcú využiť pri rozvode vo svoj prospech.
Po akom dlhom čase sa možno sťažovať, aby sa to nepremlčalo? Poznám prípady, keď pacientka bola po nesprávnom operačnom výkone taká slabá, že nemala síl písať sťažnosti a chodiť po úradoch.
– Podnet na preskúmanie treba zaslať tak, aby úrad mohol najneskôr do roka od udalosti, ak vyhodnotí podnet ako opodstatnený, vyniesť aj rozhodnutie o prípadnej sankcii. Podnet možno podať aj telefonicky. Samozrejme so všetkými náležitosťami, ktoré si nás zamestnanec overí spätným telefonátom.
Kam sa môžete obrátiť
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Sekcia dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti
Grősslingová 5
812 62 Bratislava
tel. číslo: 02/5931 1311 alebo 8 pobočiek, ktorých pôsobnosť zodpovedá územiu samosprávneho kraja kontakty na www.udzs.sk