5 diétnych chýb, za ktoré by diétni poradcovia vraždili:

1. Chudnete bezlepkovou diétou

Držíte bezlepkovú diétu, hoci netrpíte neznášanlivosťou na lepok? Mučíte sa úplne zbytočne. O tom, že by vylúčenie lepku zo stravy pomáhalo pri chudnutí, neexistuje žiadny vedecký dôkaz. Navyše vyradiť obilné sacharidy z jedálnička nie je v našich podmienkach jednoduché a tiež lacné. Bezlepkové pečivo a jeho náhrady dostať len v pomerne úzkej sieti obchodov a nie sú najlacnejšie.

V praxi tak bezlepková diéta vedie dietátov k tomu, že sacharidy vylučujú úplne. Dôsledkom toho síce chudnú, ale akonáhle pšeničné produkty opätovne do stravy zaradia, naberú stratené kilá späť. Prehnaným obmedzením sacharidov ochudobňujete svoj metabolizmus o životne dôležité palivo, vlákninu a rad ďalších prospešných látok. Hrozí vám únava a jo-jo efekt. Navyše, ak si budete potrebu sacharidov suplovať bezlepkovými dezertmi, neschudnete vôbec. Obsahujú totiž cukor alebo med, ktoré telo približne z polovice nespracuje a ukladá v podobe tukov. Brownies, aj keď je bezlepkový, je stále brownies.

2. Vynechávate proteíny

Diéta plná mäsa sa zdá ako jednoduchý nápad, ako schudnúť. S vaším zdravím môže ale nepekne zamávať! Túto chybu robia najčastejšie ľudia na nízkotučných diétach tým, že zo stravy vylučujú mäso a tučné mliečne výrobky, bez toho aby ich súčasne nahradili iným zdrojom bielkovín napríklad strukovinami. Ak neprijímate primerané množstvo proteínov, vaše telo nemá dostatok energie, budete strácať svalovú hmotu a súčasne sa vystavujete zvýšenému riziku infekcií. Dospelá žena by mala denne prijať 46g proteínov, čo je cca 100 g chudého mäsa, 1 pohár mlieka alebo hrnček fazule.

3. Veríte, že je niečo diétne, bez toho, aby ste si prečítali zloženie produktu

Pálenie záhy súvisí so zlou životosprávou. Ak sa chcete tomuto problému vyhnúť, upravte svoj jedálniček. Napriek tomu, že sa snažíte jesť len jedlo, ktoré o sebe propaguje, že je zdravé a diétne, ignorujete, že jogurt obsahuje kukuričnú múčku a v nízkotučnom syre je okrem mlieka ďalších desať ingrediencií, ktorých názvy ani neviete správne vysloviť? Čítajte etikety s nutričnými hodnotami a zložením potravín. Ak je na etikete viac ako päť ingrediencií, vráťte to do regálu.A premýšľajte o veľkosti porcií. Hoci sú orechy alebo mandľové maslo zdravé, majú vysokú energetickú hodnotu. Môžete ich teda zjesť len malé množstvo.

4. Kupujete "zázračné" prípravky

K tomu, aby ste schudli,  nepotrebujete kupovať žiadne špeciálne produkty či doplnky stravy, nehovoriac o zázračných prípravkoch na chudnutie. Zázračné účinky žiadneho z nich neboli preukázané. Verte, že keby nejaký taký prípravok existoval, jeho tvorca by bol držiteľom Nobelovej ceny, a jeho meno by ste stopercentne poznali z prvých stránok prestížnych magazínov. A ak máte pocit, že vám aj napriek vyváženej strave chýbajú nejaké minerály či vitamíny, praktický lekár prípadne diétny poradca vám poradí, ako ich do vášho organizmu doplniť.

5. Veziete sa v "zázračných očistných" diétach

Je lákavé uveriť, že pár týždňov na drastickej očistnej diéte preprogramuje váš metabolizmus tak, že prestane ukladať tuky a naopak ich začne extrémne rýchlo spaľovať. Prianie je však otcom myšlienky. Bohužiaľ neexistuje žiadny vedecký dôkaz, že by ktorákoľvek z takýchto metód fungovala. Ak budete pár dní hladovať, stratíte síce pár kilogramov, ale okamžite ich naberiete späť. Navyše si tak spomaľujete metabolizmus, takže ďalšie chudnutie bude len a len ťažšie. Namiesto detoxikovania a programovania metabolizmu sa sústreďte na vyvážený jedálniček.