Chystáte sa na hory? Buďte pripravená na všetko! SEM zavolajte, ak sa stane úraz či nehoda…
20. 1. 2024, 16:00

Zdroj: shutterstock
Ako sa hovorí, nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Preto buďte radšej pripravené aj na nepríjemné situácie, ktoré sa môžu stať.
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: shutterstock
Zdroj: shutterstock
Galéria k článku

Prvá pomoc na svahu
Zima na horách je prekrásna a nejedna z nás už tradične trávi zimu na lyžiach či už „doma“ v Tatrách, alebo na alpských svahoch v zahraničí. Pamätajte, že opatrnosti nie je nikdy dosť. Pred úrazmi na svahu alebo počas zimnej turistiky nezatvárajte oči, veď aj takéto prípady sa stávajú. Na jednej strane nemaľujme čerta na stenu, ako sa vraví, na tej druhej však treba rátať so všetkým a pripraviť sa na všetky prípady. Tým nemyslíme len mať správne vybavenie alebo oblečenie, ale aj vedieť, ako sa v prípade úrazu zachovať.
Pozor na úrazy
Zle sa stane rýchlo, a tak poisťovne každoročne riešia prípady rôznych úrazov na zjazdovkách, napríklad v dôsledku zrážky, ktoré sa končia aj vážnymi zraneniami a domáhaním sa náhrady škody. V Taliansku je dokonca od minulého roka v lyžiarskych strediskách pre lyžiarov a snoubordistov povinné poistenie zodpovednosti za škodu a Taliani ho aj kontrolujú.
Čo robiť a koho kontaktovať?
1. Prvá pomoc
Bez znalosti prvej pomoci by ste nemali na svah ani len pomyslieť. Veľmi dôležité je správne vyhodnotiť situáciu a postup prvej pomoci prispôsobiť typu zranenia. Vždy pamätajte na to, že je nutné neodkladne poskytnúť prvú pomoc a volať záchrannú službu. Najskôr sa však postarajte o zraneného. Komunikujte s ním, zistite čo najviac informácií o jeho zdravotnom stave, ktoré pretlmočíte záchrannej službe. V prípade, že nedýcha, ihneď začnite s oživovaním.
2. Stabilizácia
Zraneného pri vedomí dajte do stabilizovanej polohy, udržujte v teple a snažte sa ho upokojiť až do príchodu lekára. Zranené končatiny zafixujte, no pri podozrení na zranenie chrbtice so zraneným radšej nemanipulujte. Prikryte ho čímkoľvek, čo máte pri sebe.
3. Toto nerobte
Príchod záchranárov môže trvať niekedy dlhšie, čo závisí najmä od terénu. Je nutné zabrániť dehydratácii zraneného, ale zároveň, ak ide o vážnejšie zraneného, piť mu radšej nedávajte, len mu ovlažte pery. Zároveň mu v žiadnom prípade nedávajte jesť.
4. Horská služba
Jednotné číslo európskej tiesňovej linky je 112, na ktorej je možné vyžiadať si horských záchranárov. Kontakt priamo na linku Horskej záchrannej služby je 18 300. Obe linky sú rovnocenné a pomoc príde v oboch prípadoch. Operátorovi linky je nutné opísať situáciu, stav zraneného, poskytnúť informáciu o tom, či bola podaná prvá pomoc, a čo najpresnejšie lokalizovať miesto, kde sa nachádzate. Existuje aj aplikácia Horskej záchrannej služby. Nainštalujte si ju ešte pred výletom za zimnými radovánkami. Lepšie je pripraviť sa a v prípade hlásenia cez ňu záchranári budú vedieť vašu priamu GPS lokáciu. Aplikácia informuje aj o nebezpečenstve lavín, prípadne výstrahách v lesnom prostredí.
Aké poistenie potrebujeme pri pobyte v horách?
Radí Ing. Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie pre Allianz
Či už dovolenkujete na lyžiarskom svahu, alebo ste sa vybrali na turistiku, je potrebné zabezpečiť sa pre prípad vzniku úrazu. Podľa zákona o Horskej záchrannej službe si totiž každá osoba, ktorá sa nachádza v horskej oblasti, musí uhradiť náklady spojené s jej záchranou v horskom teréne. Práve na tento účel slúži poistenie do hôr, ktoré hradí náklady spojené s vyhľadávaním a vyslobodzovaním osôb v tiesni, poskytnutím prvej pomoci, prepravou k najbližšej sanitke či transportom do zdravotníckeho zariadenia vrtuľníkom. Poistiť do hôr sa môžete krátkodobo, pre aktívnych turistov odporúčame celoročné poistenie do hôr s možnosťou pripoistenia rizikových športov a povolaní (vysokohorská turistika, turistika mimo vyznačených turistických trás…).
Kedy je to v rámci lyžiarskeho strediska?
Ak sa dovolenkár chystá lyžovať v rámci Slovenska a bude sa pohybovať výlučne po označených lyžiarskych svahoch, služby záchranárov v prípade úrazu na svahu (napríklad preprava zo svahu k sanitke) sú súčasťou služieb daného lyžiarskeho strediska a ošetrenie vzniknutého úrazu na svahu je kryté v rámci systému verejného zdravotného poistenia.
Ako je to v zahraničí
V prípade, že cestujete na lyžovačku do zahraničia, je potrebné uzatvoriť komerčné cestovné poistenie, ktoré kryje liečebné náklady spojené so vzniknutým úrazom či chorobou, ale aj poistenie úrazu, batožiny a zodpovednosti za škodu. Súčasťou je aj poistenie do hôr, ktoré hradí výdavky na pátranie a záchranu. V prípade potreby záchrany či vyslobodzovania v horskom teréne volajte horskú záchrannú službu, následne poistnú udalosť nahláste poisťovni, v ktorej máte uzatvorené poistenie do hôr, a náklady spojené so zásahom horských záchranárov budú kryté z poistenia do hôr. Úraz vzniknutý na lyžiarskom svahu nahláste poisťovni, v rámci svojho cestovného poistenia, ktoré kryje vzniknuté výdavky za ošetrenie, liečbu alebo prevoz na Slovensko.
Krádež alebo zničenie lyžiarskej výbavy
Ak máte v rámci cestovného poistenia pripoistenú aj batožinu, do limitu plnenia máte kryté napríklad ukradnuté lyže. Musia však byť odcudzené z uzamknutého priestoru. Lyže odložené voľne nie sú poistením kryté. Ak sa ubytujete, napríklad v hoteli, nenechávajte lyže v strešnom boxe vášho vozidla. V takomto prípade nevznikne nárok na plnenie, keďže ste sa už ubytovali a napriek tomu ste nechali veci v aute. Ak vám však ukradnú lyže z uzamknutého strešného boxu auta počas cesty na lyžovačku, napríklad zo stráženého parkoviska, škodu vám poisťovňa preplatí.
Čo robiť pri nehode v zahraničí?
● Ak dôjde k škode alebo ujme na zdraví inej osoby, vždy kontaktujte miestnu políciu a zaistite si kontakty svedkov udalosti.
● Urobte si dokumentáciu, nakreslite si plánik miesta nehody.
● Nikdy nepodpisujte žiadnu dokumentáciu o udalosti, ak textu nerozumiete. Ak tak urobíte, jedine s výhradou, že textu nerozumiete. Môže sa totiž stať, že pri spornej kolízii, kde nie je jasný vinník, môžete takto nechtiac prevziať vinu na seba, aj keď za zrážku nemôžete.
● Zavolajte asistenčnú službu k cestovnému poisteniu dostupnú telefonicky 24 hodín denne. Jazykovo zdatní pracovníci asistencie k cestovnému poisteniu môžu prevziať komunikáciu a vybavovanie za vás.
● Uschovajte si všetky doklady.
● Po návrate bezodkladne nahláste poistnú udalosť a poskytnite poisťovni dokumentáciu a súčinnosť.