Ahoj, Jany. Sledujem ťa a si super, skvelý človek s charizmou a motivátor. Nikto ma nedonútil so sebou niečo robiť, až ty. Schudla som zatiaľ len 3 kilá, ale cítim sa lepšie psychicky aj fyzicky. Chcem sa spýtať, či je dobré zaradiť napríklad jogu alebo nejaké naťahovacie cviky, a ak áno, je to lepšie pred cvičením alebo po cvičení, alebo možno v rámci nejakého dňa odpočinku?

Skvelá Janka Šimkovičová, power joga inštruktor a zakladateľka portálu cvicte.sk.
Zdroj: instagram / @janasimkovic

Ďakujem krásne, že si mi verná, a rovnako si vážim každého jedného človeka, ktorý sa mi zverí do rúk a dôveruje mi. Zároveň je pre mňa skvelou spätnou väzbou a motiváciou, keď prídu výsledky. Zaradiť jogu a naťahovacie cviky určite odporúčam, aj v mojom programe je zaradená. Raz týždenne cvičia klienti jogu. Je dôležité naťahovať svaly, trošička ovládať svoje telo. Naťahovacie cviky v podobe jogy a iných strečingov sú veľmi dôležité. Pri joge alebo pilatese sa človek zameriava na stred tela, čo je neodmysliteľnou súčasťou tréningu. Preto ich vrelo odporúčam. Zároveň sa viac sústredíš na dýchanie, čo je veľmi podstatné. Odporúčam ti zaradiť či už jogu, strečing, alebo iné naťahovanie až po cvičení. Ak si dáš tréning ráno, jogu alebo naťahovacie cviky zaraď až večer alebo teda neskôr, až po tréningu. Nie je dobré, ak začneš ráno jogou a potom ideš na tréning. Nastav si to skôr naopak. Pri joge a strečingu dochádza k istému upokojeniu, čo je pekný záver dňa.

Jany, poradíš mi, prosím, nejaké cviky na spevnenie tela? Nepotrebujem schudnúť, práve naopak, mám problém pribrať, stravujem sa normálne, som drobná a útla, vždy som bola veľmi štíhla, nedržím žiadne diéty, mám takú genetiku. Ale cítim sa taká „mľandravá“ a potrebovala by som možno spevnieť a nabrať svalovú hmotu. Celá rodina ma odsudzuje za to, že chcem cvičiť, keď som chudá, nechápu, že nechcem schudnúť...

Tréning a cvičenie nemá byť vôbec o tom, že ideš chudnúť, pohyb by mal byť neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Sme stvorení pre pohyb, nie pre to, aby sme sedeli. Ak ťa niekto odsudzuje, mal by si o tom niečo prečítať. Ak začneš cvičiť, neznamená to, že musíš zákonite chudnúť. Ako je to v tvojom prípade, ty musíš spevňovať, respektíve naberať svalovú hmotu. Je dôležité zvoliť vhodný typ tréningu, kde skôr posilňuješ telo s váhami a vlastnou váhou, nie kardio. Vo svojom prípade môžeš cvičiť i s váhami, kde využiješ závažie, ak cvičíš doma, tak napríklad jednoručky, fľaše s vodou, ruksak plný závažia, neskôr si môžeš pridávať váhy, sťažovať si to. Vo fitku využi stroje, kde posilňuješ s danou váhou, kardio teda úplne vynechaj, lebo nemusíš páliť tuk. To, že máš rýchle spaľovanie, je super, za to ti gratulujem, ale ako sa hovorí – chudá neznamená zdravá –, preto ide aj o to, čo konzumuješ. Na jednej strane je dobré, ak má človek takú genetiku a rýchlo mu spaľuje, no niekedy sa stane, že prídu aj problémy, lebo potrava telom len rýchlo prejde a v tele sa neukladajú potrebné živiny. Nemusí to byť, pravdaže, tvoj prípad. Je dobré, že si sa rozhodla cvičiť, lebo sú partie, ktoré treba spevniť. Samozrejme, vekom sme „mľandravejší“, preto musíme telo spevňovať. Aj chudá žena môže mať problémové partie ako ovisnutý, padnutý zadok, úzke, chudé, nevyšportované nohy, veď chudá neznamená vyšportovaná. Myslím si, že ideš dobrou cestou, zvoľ posilňovacie cviky ako rôzne formy drepov, výpady, posilňovanie s jednoručkami. Určite by som šiel týmto smerom. Držím ti palce.

Zo stoja prejdite s výdychom do hlbokého predklonu. Dlane rúk posuňte vpred, aby telo vytváralo akoby strechu. Vystrite paže i nohy a pomaly tlačte trup smerom k stehnám. Upokojíte celú myseľ a bojujete proti únave.
Zdroj: Shutterstock

Nezabúdajte sledovať videá Krotiteľa tukov Janyho Landla na našom webe Novycasprezeny.sk. Sú v nich rady a odporúčania, ktoré vás určite namotivujú cvičiť.