Až takmer 70 percent žien trápia bolesti chrbta. Kľúčom k odstráneniu bolestí a zlepšeniu stavu našej chrbtice je celkové obmedzenie zápalových procesov v organizme. To sa dá najjednoduchšie docieliť práve vhodnými potravinami. Čo by teda nemalo chýbať vo vašom jedálničku?

Červená repa

Vďaka veľmi vysokému obsahu látok zvaných betalainy patrí medzi najsilnejšie protizápalové potraviny a chráni aj srdce. Betalainy obsahuje najviac repa surová, šetrné je aj pečenie, najviac cenných látok sa stráca dlhším varením.

Doružova zafarbíte vajce, keď ho na chvíľu ponoríte do šťavy z červenej repy .
Doružova zafarbíte vajce, keď ho na chvíľu ponoríte do šťavy z červenej repy .
Zdroj: Shutterstock

Červená kapusta

Má veľmi vysoký obsah liečivých a zápal potláčajúcich pigmentov, podobne ako bobuľoviny. Obsahuje tiež veľmi veľa vitamínu C, ktorý tiež potláča zápaly v tele, a teda aj bolesť chrbtice.

Polovicu hlávky červenej kapusty nakrájajte, zalejte vodou a do toho vložte vajce.
Polovicu hlávky červenej kapusty nakrájajte, zalejte vodou a do toho vložte vajce.
Zdroj: Shutterstock

Oranžová zelenina

Chrbtu pomôžete, keď budete jesť aj oranžovú zeleninu. Mrkvu, tekvicu, sladké zemiaky a podobne. Aj táto zelenina má v sebe veľmi veľa karotenoidov so silnými protizápalovými účinkami. Niektoré z nich, napríklad beta-karotén, si telo premení na vitamín A, ktorý je životne dôležitý pre dobré fungovanie imunitného systému aj celkový stav kostí.

Čerstvá zelenina vám pomôže odstrániť problémy.
Čerstvá zelenina vám pomôže odstrániť problémy.
Zdroj: RCA

Bobuľové ovocie

Väčšina bobuľovín je bohatá na zlúčeniny zvané antokyány, ktoré im dodávajú ich červenú alebo fialovú farbu. Tieto látky majú silné antioxidačné účinky a tiež pôsobia protizápalovo. Ideálne je jesť ich čerstvé, cenné látky si v dostatočnom množstve uchovávajú aj zamrazené.

Nabudúce buďte pripravená a obľúbené bobuľové ovocie si zamrazte do zásoby.
Nabudúce buďte pripravená a obľúbené bobuľové ovocie si zamrazte do zásoby.
Zdroj: Shutterstock

Tučné ryby

Makrela, sardinky, úhor, losos, sleď a podobne obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú protizápalové a chránia aj naše srdce. Sú tiež významným zdrojom vitamínu D, ktorý je nevyhnutný pre imunitu a kondíciu celej kostry i organizmu ako celku.

Grilovaný losos so zelenou zeleninou
Grilovaný losos so zelenou zeleninou
Zdroj: Shutterstock

Ananás

Ananás zaraďujte do jedálnička kvôli obsahu látky bromelín. Ide o komplex enzýmov so silnými protizápalovými účinkami. Keď sa vám nechce ananás čistiť a lúpať, stačí popíjať stopercentný ananásový džús.

Ananás
Ananás
Zdroj: shutterstock

 

Chia semienka

Drobné čierna semienka, považované za superpotravinu 21. storočia, sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny, takže pomáhajú zastavovať akékoľvek zápalové procesy v tele. Juhoamerickí Indiáni, ktorí ich konzumovali každý deň, nimi liečili nielen zápaly vnútri tela, ale aj ťažké povrchové zranenia, aby predišli napríklad gangréne.

chia semienka
chia semienka
Zdroj: SHUTTERSTOCK