Nie a nie schudnúť? Príčinou môže byť spomalený metabolizmus, teda spaľovanie a využívanie energie (cukrov a tukov) v tele. Ak chcete, aby fungoval ako hodinky, na týchto päť vecí si dajte pozor!

1. Jete málo bielkovín

Potraviny s vysokým podielom bielkovín priam zázračne urýchľujú metabolizmus. Ako je to možné? Telo musí vynaložiť oveľa viac energie na štiepenie bielkovín než na štiepenie tukov a cukrov. Tento proces aktivuje látkovú premenu, ktorá môže prebiehať rýchlo a efektívne. Potraviny bohaté na bielkoviny sú navyše veľmi sýte a telu dodávajú energiu na dlhý čas. Vynikajúcim zdrojom bielkovín sú orechy, strukoviny, mäso, ryby a, samozrejme, vajcia.

Základom jedálnička by mali byť bielkoviny.
Základom jedálnička by mali byť bielkoviny.
Zdroj: Shutterstock

2. Konzumujete priveľa cukru

Cukor vám nepomôže, ak chcete zhodiť, a navyše spomaľuje metabolizmus – najmä v podobe rôznych limonád, sladkostí a produktov z bielej múky. Pri konzumácii cukru stúpa jeho hladina v krvi, následkom čoho začne pankreas vylučovať hormón inzulín. Jeho úlohou je dostať cukor z krvi do buniek, ktoré ho potrebujú. Tento proces však výrazne spomaľuje celkovú látkovú premenu.

 

3. Vynechávate raňajky

Neraňajkujete, aby ste si ušetrili nejaké kalórie? Zásadná chyba! Ak vynecháte akékoľvek hlavné jedlo, spomaľujete látkovú premenu, no pri raňajkách to platí dvojnásobne. Práve ráno potrebuje telo novú energiu, aby naštartovalo proces látkovej premeny, pretože počas noci sa zásoby energie vyčerpali. Najneskôr dve hodiny po zobudení si sadnite k zdravým a vyváženým raňajkám, ktoré obsahujú uhľohydráty a proteíny. Ideálna je napríklad ovsená kaša s ovocím.

Neraňajkujete, aby ste si ušetrili nejaké kalórie? Zásadná chyba!
Neraňajkujete, aby ste si ušetrili nejaké kalórie? Zásadná chyba!
Zdroj: Shutterstock

4. Stravujete sa nepravidelne

Nielenže je dôležité nevynechať žiadne hlavné jedlo, svoju úlohu zohráva aj pravidelnosť. Raňajkovať, obedovať a večerať by ste mali približne v rovnakom čase. Ak sa vyhladujete, telo sa prepne do úsporného režimu a spáli menej kalórií. Medzi jedlami by nemali byť ani príliš dlhé, ani príliš krátke prestávky (aspoň 4 hodiny medzi dvoma hlavnými jedlami). Tak udržíte látkovú premenu v primeranom tempe.

5. Pijete málo vody

Na podporu látkovej premeny treba pravidelne piť, najlepšie čistú vodu. Bez nej totiž v našom tele nefunguje takmer nič. Ak má organizmus málo vody, opäť sa prepína do šetriaceho režimu, spomaľuje látkovú premenu a tým aj spaľovanie kalórií. Koľko treba piť? Na kilogram telesnej hmotnosti by ste denne mali vypiť 30 až 40 mililitrov. Toto množstvo je nutné zvýšiť v lete a pri tréningoch.

Na podporu látkovej premeny treba pravidelne piť, najlepšie čistú vodu.
Na podporu látkovej premeny treba pravidelne piť, najlepšie čistú vodu.
Zdroj: Shutterstock