Zisťovali sme, či je skutočne také škodlivé pre naše zdravie aj v prípade, keď chceme schudnúť.

V minulosti by si ľudia nevedeli predstaviť život bez krajca chleba. Často to bola jediná strava, ktorú mali počas dňa. Na Slovensku je chlieb aj symbolom uvítania každej návštevy, keď ho ponúkame so soľou. Napriek tomu sa z roka na rok spotreba pečiva znižuje. Pred rokom 1990 zjedol Slovák priemerne 65 kg chleba a 20 kg pečiva za rok. V súčasnosti je to už len asi 35 kg chleba a 30 kg pečiva.

V čom je prospešný

Obsahuje sacharidy (škrob), ktoré sú pre človeka vhodným zdrojom energie, uvoľňovanej pomaly a postupne. Okrem energetickej hodnoty obsahuje vlákninu, vitamíny, predovšetkým zo skupiny B, prípadne ďalšie biologicky aktívne látky, ktoré sú dokonca v optimálnom pomere pre naše zdravie. Ak chlieb vylúčime zo stravy, môžu nám niektoré látky chýbať. Či už sú to vitamíny skupiny B alebo zložky vlákniny, napríklad betaglukány, prípadne pentózany. Všetky tieto zložky sú pre náš život dôležité. Otázne je aj to, čím nahradíme chlieb. Často sú to veci, ktorými si nakoniec môžeme uškodiť.

Koľko ho môžeme zjesť

Podľa odborníkov sú optimálnym množstvom 3 krajce chleba denne. V podstate by sme z celkovej energetickej hodnoty za deň mali prijať 50 až 60 percent energie práve cez sacharidy, 25 až 30 percent cez tuky a len 10 až 15 percent cez bielkoviny. Čiže chlieb z toho vychádza ako veľmi dobrá potravina, preto odborníci z Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín jednoznačne odporúčajú gro energetického príjmu saturovať cez sacharidy. A z toho pohľadu je chlieb výbornou potravinou.

Čoho sa bojíme

Recept na chlieb je po stáročia rovnaký a jednoduchý – múka, voda a droždie tvoria základ každého chleba. Potom môžeme pridať semienka, koreniny. Ale to, čoho sa dnes najviac bojíme, sú prídavné látky, ktoré v minulosti neboli. Preto mnohí uprednostňujú kváskový chlieb, ktorý dlhšie vydrží, je ľahšie stráviteľný a tiež chutnejší. Napriek tomu sa netreba báť ani bežného chleba na pultoch obchodov, lebo aj prídavné látky sú pod prísnou kontrolou a neškodia nám, ako sa to zvykne hovoriť, ale určite sa odporúča vyberať si chlieb podľa chuti a stráviteľnosti.

Biely chlieb zvyšuje imunitu

Dnes už vieme, že imunita sa skrýva v črevách – sú tam milióny až miliardy rôznych baktérií, ale aby organizmus fungoval správne, musí byť prevaha tých dobrých, ktoré dokážu udržať prirodzenú rovnováhu. Španielski vedci z Univerzity v Oviede skúmali, ako tie-ktoré skonzumované potraviny ovplyvňujú prítomnosť baktérií v organizme človeka. Zistili pri tom, že napríklad pektín, prítomný v citrusových plodoch, znižuje hladinu zdraviu prospešných baktérií. No prekvapivé zistenie prišlo práve ohľadom bieleho chlieba – ten totiž dokázal v  organizme človeka, presnejšie v jeho mikroflóre, zvýšiť počet dobrých baktérií – konkrétne laktobacilov. Vďaka tomu sa zvyšuje aj obranyschopnosť človeka a dobrá imunita pomáha predchádzať celému radu ochorení. To môže byť prvý krok k prehodnoteniu postoja k bielemu pečivu, a to už od narodenia.

Toto radšej nejedzte

Zatiaľ čo spotreba klasického chleba či rožkov klesá, sladké pečivo sa v tabuľkách šplhá nahor. Ide najmä o trvanlivé druhy pečiva, ktoré sú ľahko dostupné v obchodoch aj v balenej podobe. Sladké rožteky, šišky a iné sladké pečivo od výmyslu sveta treba naozaj obmedziť v strave, pretože to, čo nám škodí, nie sú sacharidy samy osebe, ale cukry. A to, čo obsahuje cukry, najmä pridávané cukry, možno označiť za najnezdravšie druhy pečiva.

Sladké pečivo s pridaným cukrom sú najnezdravšie druhy pečiva.
Sladké pečivo s pridaným cukrom sú najnezdravšie druhy pečiva.
Zdroj: Shutterstock

Počúvajte signály svojho tela

Prečo pri chudnutí najčastejšie vynecháme chlieb Odvodníme sa: Vynechaním sacharidov, teda aj pečiva, rýchlo znížime hmotnosť. Ale nejde o tuk, ale o vodu. Keďže sa sacharidy ukladajú v tele ako glykogén, 3- až 4-násobok jeho váhy pozostáva z vody. Pri znížení príjmu sacharidov využívame zásoby glykogénu a stratíme tak len vodu.
Ketóny nie sú riešením: Pri veľkom znížení príjmu sacharidov, mozog beží na výpary. Nakoniec telo spaľuje tuk a vznikajú uhlíkové fragmenty zvané ketóny. Výsledkom je sucho v ústach, únava, slabosť, závraty, nespavosť. A hoci sa nakoniec telo prispôsobí a beží na ketóny, takže sa nebudete cítiť zle, vedzte, že to nie je dobré palivo pre telo ani pre mozog.

Môže za obezitu?

Za znižovanie spotreby chleba môže určite aj mýtus, že chlieb je zodpovedný za zlý zdravotný stav obyvateľstva, že polovica obyvateľov vrátane detí trpí obezitou. Odborníci sa pritom zhodnú, že chlieb je nízkoenergetická potravina, ktorá môže škodiť len celiatikom alebo ľuďom s intoleranciou na lepok. Lekári jednoznačne konštatujú, že výrobky z obilnín sú kľúčom ku zdravej výžive. Chlieb je pre človeka zdrojom potrebnej energie, vlákniny, vitamínov a ďalších potrebných látok.

Na toto  treba myslieť

● Vhodné je uprednostňovať celozrnný chlieb, ale ani biely chlieb nie je škodlivý.

● Pečivo sa často prifarbuje, preto sa netreba riadiť farbou – tmavý hneď neznamená zdravý.

● Pri výbere sa treba orientovať zložením.