Veľa záhradkárov hromží, keď ju nájde vo svojej záhrade, a tak ju vyhadzuje na hnoj alebo dáva skŕmiť hydine. Burina alebo nešľachtené rastliny však majú svoje praktické využitie. Ak si ich pridáte napríklad do šalátov, obohatíte svoj organizmus o mnohé vitamíny. Neochudobňujte sa o tieto cenné zdroje minerálov, ktoré majú pozitívny vplyv na vaše zdravie. Nakoniec, v minulosti boli bežnou súčasťou kuchyne našich prastarých mám.

Spestrite si jedálny lístok

Buriny, hlavne ich zelené časti, sú zdravé pre svoj obsah chlorofylu. Mnohé z vás prekvapí skutočnosť, že obyčajná burina obsahuje minerály, vitamíny, stopové prvky a antioxidanty. Zároveň ponúka širokú škálu chutí, ktoré dodajú jedlám sviežosť a obohatia kuchyňu.

Nejedzte neznáme

Každý organizmus reaguje na nové potraviny inak, preto by ste mali byť obozretné. V prvom rade nezbierajte nič neznáme. Venujte pozornosť burinám a nešľachteným rastlinám, ktoré poznáte. Tak ako je to pri bylinkách, aj pri burinách sa niektoré druhy odporúčajú konzumovať obmedzene, nie dlhodobo, iné môžete jesť koľko chcete.

Niektoré druhy buriny sa môžu bežne konzumovať.
Niektoré druhy buriny sa môžu bežne konzumovať.
Zdroj: Shutterstock

Nevyhadzujte burinu

Ak vám rastú v záhrade alebo pod oknami, už sa viac nepripravujte o ich silu a chuť. Využite ich!

Paradoxne, aj tu treba dodržať striedmosť.

Radí Dodo Dobrík, venuje sa využitiu  buriny a nešľachtenej  zeleniny

Teraz na jar nám príroda poskytuje rastliny, medzi ktoré patria aj tie nešľachtené a buriny, akoby nám po zime chcela doplniť vitamíny a minerály. Medzi zdraviu prospešné a zároveň chutné buriny, ktoré využijete v kuchyni, patrí hviezdica prostredná, poľníček, pŕhľava, divý cesnak. Obsahujú vzácne flavonoidy, antioxidanty, chlorofyl, minerálne látky a vitamíny. Na prvý pohľad obyčajná sedmokráska obsahuje veľa vápnika a zároveň dokáže krásne ozdobiť jedlo. Burina či nešľachtená zelenina by mali, samozrejme, tvoriť len časť stravy.

Takýto typ rastlín je prospešný práve pre obsah látok, ktoré v sebe ukrýva, no aj tu treba striedmosť. Burinu by sme mali používať skôr na spestrenie jedálneho lístka, osvieži jedlá, ale nedalo by sa úplne prejsť na takúto stravu. Nebolo by to dobré pre trávenie. Veľmi pozitívne je, že burinu si dopestujete i na balkóne, pretože je nenáročná. V minulosti naše prastaré mamy používali v kuchyni rôzne buriny, ktoré dnes vyhadzujeme. Je to kultúrou, dobou a jej trendmi, ale zároveň v rôznych iných krajinách používajú nešľachtenú zeleninu v kuchyni dlhé roky a bežne aj dnes. Čoraz viac si aj my začíname vážiť kultúrne dedičstvo, a tak dostáva väčší priestor aj táto téma.

Valeriánka poľná

Pre mnohých je viac známa ako poľníček. Táto rastlina je bežne dostupná v obchodných reťazcoch ako balená, no najlepšia je v biokvalite. Takú si môžete nazbierať vo vlastnej záhrade, rastie takmer všade, nájdete ju i na lúkach. Poľníček je veľmi chutná rastlina, ktorá sa s obľubou používa do šalátov. Má krehké zelené listy a jemne sladkú orieškovú chuť. Najvhodnejšia na konzumáciu je surová, ale pridať ju môžete i do polievky, špenátu či smoothie. Využijete ju aj namiesto petržlenovej vňate na posypanie varených zemiakov. Poľníček obsahuje veľké množstvo vitamínu C, železo, horčík, draslík, vápnik a kyselinu listovú. Vďaka svojmu obsahu posilňuje imunitu, čistí obličky, podporuje krvotvorbu a látkovú premenu.

Valeriánka poľná
Valeriánka poľná
Zdroj: Shutterstock

 Hviezdica prostredná

Hviezdica rastie takmer všade v hustých prízemných porastoch. Na jar zakvitne bielymi kvetmi. Jej lístky sú trochu sladké a šťavnaté. Listy, stonky aj kvety sú jedlé a vhodné do šalátov, smoothie, nátierok alebo polievky. Obsahuje vysoké množstvo vitamínu C a E, ale aj organické kyseliny a horčiny, vápnik, fosfor, draslík a iné. Môžete si pripraviť aj čaj, ktorý pomáha pri odbúravaní tukov a pri vysokom cholesterole. Priaznivo vplýva na obličky a močové cesty, upokojuje dýchacie cesty, má antibakteriálne účinky a čistí krv. Používa sa pri kožných chorobách a na poranenia.

Hviezdica prostredná
Hviezdica prostredná
Zdroj: Shutterstock

 Kapsička pastierska

Poznáte ju určite z detstva, rastie totiž skoro všade – v záhradách, na lúkach, pri cestách či poliach. Táto „obyčajná“ burina obsahuje vitamíny A, B, C, K, je bohatá na vlákninu, draslík, vápnik. Skrýva v sebe množstvo antioxidantov a chlorofylu. Je vhodná pri ženských problémoch, najmä pre tie ženy, ktoré trápi silná alebo dlhotrvajúca menštruácia. Kapsička má schopnosť zastavovať a znižovať vnútorné i vonkajšie krvácanie. Čistí krv, podporuje látkovú premenu, priaznivo vplýva na pečeň či slezinu. Má charakteristickú korenistú chuť a v kuchyni využijete jej listy, kvety, ale aj semená do šalátov. No kapsičku môžete aj tepelne upravovať, napríklad dusiť, restovať. Neodporúča sa však konzumácia vo veľkých množstvách a dlhodobo. 

Kapsička pastierska
Kapsička pastierska
Zdroj: Shutterstock

Čakanka obyčajná

Túto nežnú rastlinu nájdete pri chodníkoch a cestách, lúkach a v záhradách. Je charakteristická svojou horkastou chuťou. Tú spôsobujú horčiny, ktoré majú pozitívny vplyv na trávenie. Listy obsahujú vitamíny, napríklad C, E, B, A, K, horčík, draslík, vápnik a iné. Má pozitívny vplyv na zdravie pri chorobách pečene a žlčníka. Využíva sa aj sušený koreň, a to na prípravu čajov, ktoré sú vhodné pri problémoch s pečeňou a so žalúdkom. Čakanka má mierne laxatívne účinky, použitie je vhodné i pri problémoch s vyprázdňovaním. V surovom stave sa používajú kvety a listy, no môžu sa aj tepelne spracovávať. Podporuje činnosť tráviacej sústavy a chuť do jedla. Výborná je do šalátov, smoothie, polievok. Listy využijete i na prípravu pesta. Nežné kvety čakanky môžu poslúžiť ako jedlá ozdoba dezertov.

Čakanka obyčajná
Čakanka obyčajná
Zdroj: Shutterstock