Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Už nemusíte do jazykovky, študujte jazyk cez skype

skype

Zdroj: archív

Reklama

Všetko, čo potrebujete na to, aby ste sa učili angličtinu či ktorýkoľvek iný jazyk, je počítač, kvalitné slúchadlá a chuť pustiť sa do toho. Ako? Cez skype!

Na učiteľov mala šťastie

Predmet môžeme mať veľmi radi, alebo ho neznášať – to vo veľkej miere záleží aj na prístupe učiteľa. Láska k jazykom sa začala u Gabriely Čambalovej spomínanou ruštinou, v ktorej bodovala aj ako recitátorka na Puškinovom pamätníku vďaka pedagogičke pani Wlachovskej.

„Teraz je už zrejmé, že aj ruština je silným celosvetovým jazykom, preto by som sa jej chcela znova venovať,“ hovorí zanietene. Myšlienka pracovať ako učiteľka sa tak začala pomaly rodiť. Prvou lastovičkou bolo obdobie v čase štúdia na univerzite, kde sa Gabriela po prvý raz stretla s „native speakermi“, čiže s ľuďmi hovoriacimi rodným jazykom. Sama neskôr začala pôsobiť ako vyučujúca na univerzite.

Gabriela Čambalová cítila, že angličtina bude onedlho žiadaným jazykom.

Poďme sa vzdelávať

„Výhodu výučby cez Skype vidím najmä v tom, že sa rozširujú kvalitné rady lektorov – rodených hovorcov, čo je, samozrejme, pre študenta to najdôležitejšie. V Bratislave ich nie je tak veľa, a to najmä tých, ktorí majú čistú výslovnosť, aby vedel klient zachytiť to, čo vyučujúci hovorí. V tomto vidím veľký potenciál. Napríklad aj slovenčinu môžete učiť cudzincov v rámci celého sveta,“ ozrejmuje ďalej. Čo všetko však potrebujeme na to, aby sme sa mohli učiť jazyk v pohodlí domova?

„Je to veľmi jednoduché. Obrátite sa na nás a oznámite svoje požiadavky. Výber jazyka a slovnú zásobu, ktorú si potrebujete osvojiť. My vám zašleme informácie o ďalšom postupe. Prihlásite sa na Skype, vytvoríte si svoje konto, t. j. svoje meno a priezvisko. Musíte mať kvalitné slúchadlá so zabudovaným mikrofónom. Je to veľmi dôležité, pretože pri nekvalitnej verzii slúchadiel sa prenášajú nežiaduce zvuky, napríklad šušťanie papiera, písanie na klávesnici a podobne. Potom už kvalitnému prenosu nič nestojí v ceste.“ Študent sa po prvej bezplatnej hodine rozhodne pre cenovú ponuku, ktorá je preňho najvhodnejšia.

Pozor, začíname!

Najlepšie je začať opisom obrázka, ktorý študent vidí na svojom monitore. „Vtedy najlepšie zistím, či vie opísať to, čo vidí. Takto sa dá ľahko overiť napríklad ovládanie budúceho či minulého času.“ Študent môže vidieť nielen obrázky, ale aj celé súbory, či výsek z textu knižky. „Stránka je naskenovaná, pridám aj cvičenie a na ňom potom pracujeme. Môžeme sa dohodnúť aj tak, že materiály pošlem študentovi 24 hodín vopred, aby si ich mohol pozrieť. Potom povie, čomu nerozumel a čo mu je jasné. Tak zistíme „kaz“, t. j. chyby pri výslovnosti a v gramatike a na ne sa okamžite upriamime. Študenta nezastavujem po každej chybe. Zapisujem si chyby v jeho monológu a podľa toho pripravím ďalšiu hodinu.“ Treba však povedať, že učiť sa cudzí jazyk nie je žiadna hračka.

Pridáva sa aj Gabriela: „Je to nesmierne náročné, preto je veľmi dôležité študenta neustále podporovať a pôsobiť na neho pozitívne. Sám študent by nemal byť na seba príliš prísny. Rozširovanie slovnej zásoby je učením sa v úplne inej dimenzii. Preto lektor musí ,nakopnúť‘ študenta tak, aby bol pre štúdium nadšený a za pálený. Lektor má v rukách nielen študentove vedomosti, ale aj jeho motiváciu.“

Nestačí byť začiatočník

„Študent by mal byť mierne pokročilý, mal by ovládať abecedu, prečítať text... Najskôr je dobré začať so slovenským lektorom, v dĺžke približne jeden mesiac. Ten s vami pracuje na správnej výslovnosti. Potom prichádzajú na rad už spomínaní „native speakeri“, čiže učitelia, pre ktorých je jazyk, ktorý učia, rodným jazykom. „Študent nezostáva len v rukách jedného lektora. Ak sa učíte napríklad angličtinu, vedie vás Američan, Austrálčan, Škót alebo učiteľ z Nového Zélandu. Postupne tak zachytíte všetky nuansy výslovností, takže keď sa neskôr stretnete s kýmkoľvek, kto hovorí po anglicky, nebudete prekvapení alebo zaskočení, že nerozumiete všetko,“ zakončuje sympatická Gabriela.

Potrebovala som hlavne konverzovať

Martina (24) pracuje ako IT analytička. „Hľadala som si doučovanie, respektíve individuálny konverzačný kurz španielčiny. Na môj inzerát zareagovala pani Čambalová. Oboznámila ma s možnosťami a výhodami výučby cez Skype. Vzhľadom na moju úroveň španielčiny som mala záujem o výslovne konverzačný charakter hodiny.“

Martina predtým študovala jeden rok v jazykovej škole. Absolvovala tiež jednomesačný kurz španielčiny v Španielsku. „Okrem toho som absolvovala jeden semester na španielskej univerzite v rámci programu Erasmus, pričom štúdium bolo v angličtine. Rovnako aj trojmesačnú stáž v Madride.“ Doma hľadala učiteľa dlho. „Hľadala som takmer pol roka. Chcela som, aby lektor spĺňal moje požiadavky. Hľadala som aj kompromis medzi kvalitou výučby a cenou. Po prvej ukážkovej hodine sme sa dohodli, že pani Gabriela bude pokračovať v hľadaní lektora, ktorý by viac spĺňal moje predstavy, pretože som mala záujem o niekoho, kto by ma vedel pripraviť na medzinárodný certifikát zo španielčiny. Po krátkom čase sa jej podarilo nájsť lektorku, ktorá má skúsenosti s prípravou študentov na skúšky Dele. Dohodli sme sa na výučbe cez Skype, keďže je cenovo prístupnejšia a časovo flexibilnejšia, pretože môžete mať hodiny ráno i večer, cez pracovný týždeň i víkend.“

Vzhľadom na to, že Martina v Španielsku strávila bezmála deväť mesiacov, nemala veľký problém s komunikáciou. „No zároveň som ešte cítila nedostatky v gramatike, ktorú som si chcela zlepšiť v rámci rozprávania. V realite to vyzerá tak, že sa napríklad dohodnem s lektorom, že na budúcej hodine budeme precvičovať minulé časy. Dohodneme si okruh tém, pred hodinou si pozriem gramatiku a počas samotnej hodiny sa už len precvičuje gramatika v rámci konverzácie.“

Rozhodol som sa okamžite

Martin (37) pracuje ako manažér. O možnosti výučby cez Skype sa dozvedel z internetu. „Predtým som jazyk študoval na Slovensku v rámci kurzov, ale aj individuálne. Nakoniec som sa mu venoval aj v zahraničí, a to pri svojom šesťtýždňovom pobyte. Po prvej hodine cez Skype som sa okamžite rozhodol, že v tomto spôsobe výučby chcem pokračovať,“ hovorí na úvod. „Výhody vidím v tom, že pri výučbe z domu v ranných hodinách, po ktorej mám celý deň pred sebou, nestrácam čas, dochádzam kamsi do učebne parkovaním a podobne. Okrem toho sa dostanem k väčšiemu množstvu informácií a zdrojov ako v skupinových kurzoch.“ V minulosti Martina učili len slovenskí lektori.

„Či už ide o výučbu one to one (jeden na jedného) alebo cez Skype, pre mňa je dôležité si s lektorom ,sadnúť‘, ako sa vraví. V prípade pani Čambalovej sa nám to podarilo. Iné to bolo s „native“ lektormi, ale to už je o ľuďoch a o spôsobe ich výučby.“ Martinovi sa cena za kurz zdá primeraná. „Potrebné bolo iba to, aby som bol na želanej úrovni. V mojom prípade to bola úroveň intermediate (stredne pokročilý). Fajn je aj to, že som si mohol zvoliť ľubovoľné témy. Pre mňa je však najdôležitejšia práve konverzácia, takže sa bavím o všetkom, čo je mi blízke.“

Vyberáme pre vás niečo PLUS