Vďaka tejto zelenine svoj organizmus zahrejete a zároveň ho zbavíte nejakého toho kilečka. Kapusta totiž nie je len segedín, „vepřo-knedlo-zelo“ či kapustnica. Môžete si z nej pripraviť aj mnohé iné chutné a diétne pokrmy a navyše má veľa prospešných látok. To isté platí aj pre pór a kel, ktoré síce nie sú práve najobľúbenejšie kúsky v kuchyni, ale rozhodne stojí za to zaradiť ich do diéty.

Do kelu s kilami

Spomínate si na kelovú polievku so zemiakmi či prívarok s kopou masti zo školskej jedálne? Tieto jedlá neboli vábne chuťovo ani na pohľad. Kel je však pre nás veľmi prospešný. Podporuje činnosť čriev, trávenie, prečisťuje črevá, močové cesty a obličky. Aj tomto období je vhodné konzumovať ho, keďže podporuje imunitu. Zároveň upokojí nervový systém. Z hľadiska diéty vás dokáže skvele odvodniť. Má močopudné účinky. Ak sa teda boríte s tým, že vaše telo zadržiava veľa vody, kašlite na tabletky, dajte si radšej kel. Táto zelenina buduje tiež svalovú hmotu, vyživuje a regeneruje svaly.

Zdravý detox

Výhodou kelu je, že keď sa rozhodnete pomocou neho detoxikovať, podporíte aj svoju vonkajšiu krásu – spevnia sa vaše vlasy, nechty a pleť bude krajšia. Nesmiete však pri jeho konzumácii zabudnúť na dostatočný pitný režim. Vďaka tejto zelenej guli dostanete do tela aj dostatok vitamínov. Kel je totiž bohatý na vitamíny A, B, C, E a K a zastúpený je v ňom aj vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, sodík, selén, meď, mangán a zinok. Keďže obsahuje významné množstvo kyseliny listovej, odporúča sa aj tehotným. A nebojte sa množstva. Kel má minimum kalórií.

Kapustná hlava

Stavíme sa, že ste sa už stretli s týmto výrazom. Že má niekto kapustnú hlavu, sa hovorí človeku, ktorý nepobral veľa rozumu. A pritom je táto zelenina jeden zdravý génius. Je totiž zásobáreň vitamínov. Obsahuje vitamín C, ktorý posilňuje obranyschopnosť a imunitu. Nájdete v nej aj betakarotén, vitamín A, E, K, B9, B1, B2, kyselinu listovú, vápnik aj vlákninu, ktorá pomáha správnej funkcii čriev. Ak vás trápi zápcha, určite po nej siahnite. Rovnako ako kel, aj kapusta má málo kalórií.

Kapustná hlava
Zdroj: shutterstock

Bráni nás pred nádormi

Kapusta má význam nielen pri znižovaní hmotnosti, ale pomáha aj nášmu zdraviu. Šťava sa používa pri žalúdočných vredoch, zmierňuje zápchu, pôsobí dezinfekčne a odvádza škodlivé látky z tela cez kožu. Navyše, niektoré štúdie tvrdia, že kapusta má schopnosť brániť vzniku a rastu zhubných nádorov.

Pórom proti akné

Táto zelenina obsahuje poriadnu nálož vitamínov a minerálov – B1, B2, C, B6, K, A, B5, E, B7, B3, kyselinu listovú, železo, fosfor, sodík, fluór, molybdén, jód, chróm, pektín, horčík, vlákninu, draslík, meď, vápnik, selén, kobalt, zinok a mangán. Práve vďaka koncentrovanému zloženiu pór skvele podporuje prekrvenie, čistí žalúdok a črevá od baktérií a húb, zlepšuje priechodnosť čriev, pomáha pri zápche, znižuje cholesterol, pomáha pri hnačke a nadúvaní, je prevenciou hemoroidov. Navyše, keďže prečisťuje organizmus zvnútra, je skvelý pri liečbe akné.

Prevencia rakoviny

Ak trpíte zápalmi močového mechúra, začnite ho častejšie konzumovať. Pomôže aj zdraviu vašich kostí. Okrem toho je pór zdrojom alylsulfidov, vďaka čomu hrá dôležitú úlohu pri prevencii rakoviny prostaty, hrubého čreva či vaječníkov.

Pórová diéta

Pointa diéty spočíva v 48 hodinách a údajne ju odporúčajú Francúzky, ktoré majú vďaka nej krajšiu postavu a pevnejšie zdravie. Je vhodná nielen v tomto chladnom počasí, ale aj na jar, aby ste svoje telo prečistili. Táto diéta je nenáročná na čas a nemusíte pri nej hladovať. Stačí, ak budete konzumovať každé 2-3 hodiny pórovú polievku. Veľkosti porcie sa hranice nekladú. Ak by ste predsa len potrebovali trošku spestrenia, môžete si dať zelené druhy zeleniny s olivovým olejom a citrónovou šťavou.

Pórová diéta
Zdroj: shutterstock

Recept na polievku:

● 4 póry ● 2 l vody● 1 ČL soli ● 1 ČL mletého čierneho korenia

Pór umyte, nakrájajte na menšie kúsky a uvarte v osolenej vode. Keď je uvarený, dochuťte korením, môžete pridať aj čili. Pokojne ju môžete rozmixovať ponorným mixérom.

Kapustová diéta

Základ tvorí známa „tukožrútska“ polievka. Pôsobí detoxikačne na žalúdok a hornú časť hrubého čreva a redukuje kilá. Okrem jej konzumácie však treba dodržiavať isté zásady. Diéta trvá 7 dní, počas ktorých môžete zjesť toľko polievky, koľko chcete. Okrem nej je povolené jesť zeleninu, ovocie, odtučnené mlieko, hovädzie mäso a hnedú ryžu. Konkrétne v prvý deň čerstvé ovocie okrem banánov, druhý deň surovú alebo varenú zeleninu okrem zemiakov, tretí deň čerstvé ovocie a zeleninu, štvrtý odtučnené mlieko a maximálne 8 ks banánov, piaty 6 ks paradajok a pol kila hovädzieho mäsa, šiesty neobmedzené množstvo hovädzieho a zeleniny, siedmy deň hnedú ryžu a ovocnú šťavu bez pridaného cukru.

Kapustová diéta
Zdroj: shutterstock

Recept na polievku:

● 600 g kapusty ● 3 stopky zeleru ● 3 cibule ● 2 mrkvy● 2 zelené papriky ● soľ● 3 paradajky ● 2 strúčiky cesnaku ● 2 PL oleja ● 1 l vody ● bylinky na dochutenie ● čierne korenie ● rasca ● bobkový list

Všetku zeleninu nakrájame. Na oleji speníme cibuľu, pridáme cesnak, koreniny a zvyšnú zeleninu. Za stáleho miešania chvíľu opekáme. Zalejeme vodou, privedieme do varu. Varíme na miernom plameni, kým nie je zelenina mäkká. Do hotovej polievky primiešame bylinky podľa chuti.

Kelová diéta

Vďaka tejto diéte síce nebudete po týždni zázračne menšia o jednu konfekčnú veľkosť, ale takých dvoch kíl sa zbavíte. Zvyknete si však na zdravší stravovací režim, a to bez hladovania a stresu. Základ diéty tvorí ružičkový kel, ktorý kombinujete s inými druhmi zeleniny. Každý deň si na desiatu dáte 150 g čerstvého ovocia a na olovrant 150 g surovej zeleniny alebo  20 g nesolených orieškov. Základom obedov a večerí bude 5 ružičkových kelov, ktoré sparíte a uvaríte, ochutíte štipkou soli a trochou masla.

Kelová diéta
Zdroj: shutterstock

Jedálniček kelovej diéty:

 Pondelok

● raňajky – 150 g nízkotučného bieleho jogurtu, 30 g müsli bez cukru,

● obed – kel, 150 g grilovaných kuracích pŕs, 100 g spareného karfiolu,

● večera – kel, veľký varený zemiak, 10 g mozzarelly,

Utorok

● raňajky – 200 ml ovocnej šťavy, plátok celozrnného chleba s tvarohom,

● obed – kel, 150 g pečenej tresky, 2 dusené mrkvy alebo petržlen,

● večera – kel, 100 g dusených hríbov, 100 g tofu,

Streda

● raňajky – ovsená kaša, hrsť čerstvého ovocia,

● obed – kel, 150 g hovädzieho mäsa, štvrť zrelého avokáda,

● večera – kel, 150 g sparenej zeleniny, 1 PL kyslej smotany,

Štvrtok

● raňajky – vajce natvrdo, krajec celozrnného chleba, baby špenát,

● obed – kel, 150 g prírodného morčacieho rezňa, 100 g dusenej zelenej fazule,

● večera – 2 porcie kelu, 2 PL zemiakovej kaše bez masla,

Piatok

● raňajky – 150 g bieleho jogurtu, hrsť čerstvého ovocia,

● obed – kel, 150 g grilovaného pstruha, 150 g grilovanej cukety,

● večera – kel, 2 varené mrkvy, 50 g syra ementál,

Sobota

● raňajky – 200 ml kakaa bez cukru, 2 cereálne sušienky,

● obed – kel, 150 g pečeného kuraťa bez kože, 100 g sparenej brokolice,

● večera – kel, balenie syra cottage,

Kelová diéta
Zdroj: shutterstock

Nedeľa

● raňajky – balenie mliečnej ryže, hrsť čerstvého ovocia,

● obed – kel, 150 g pečeného lososa, 150 g dusenej zeleniny,

● večera – kel, veľký pečený zemiak, 1 PL kyslej smotany.