Chrípkou nazývame všetky infekcie, ktoré spôsobuje chrípkový vírus. Keďže chrípkové vírusy neustále mutujú, nebudeme voči nim asi nikdy imúnne, hoci sme už chrípkové ochorenie párkrát prekonali. V stave, keď sa cítite naozaj pod psa, je dôležité prijímať výživné jedlo, ktoré dodá telu silu bojovať s vírusmi a zároveň ho hydratuje. Dostatočná hydratácia a optimálne zloženie stravy môžu urýchliť proces zotavovania a vy sa skôr začnete cítiť fit.

Tieto jedlá pomáhajú

Nie sú to žiadne babské povedačky ani neoverené rady. Aj lekárske výskumy naznačujú, že nasledujúce jedlá uľavujú od príznakov chrípky a telu pomáhajú zabojovať.

1. Kurací vývar

Štúdia z roku 2000 potvrdila, že prísady, ktoré sú súčasťou kuracieho vývaru, pomáhajú bojovať so zápalom a znižujú zápalové reakcie v organizme. Takáto horúca polievočka, v ktorej je vyvarené kvalitné mäso a rôzne druhy koreňovej zeleniny, dokáže uvoľniť nos a zmierniť ostatné príznaky v horných dýchacích cestách. Ukázalo sa, že dobre fungujú aj bezmäsité verzie zeleninového vývaru. Polievka je výživná, ľahko stráviteľná, liečivá a nenáročná na prípravu, aj keď ste chorá. Vďaka vysokému podielu vody vás tiež skvele hydratuje.

Plusy:
● obsahuje prírodnú aminokyselinu cysteín, ten stenčuje vrstvu hlienu v pľúcach a znižuje jeho lepkavosť – vykašliavanie je tak jednoduchšie,
● je ľahko stráviteľný,
● prírodný zdroj minerálov, bielkovín a vitamínov,
● pomáha imunitnému systému pri boji s patogénmi, ktoré spôsobujú ochorenie.

Vývar pomáha imunitnému systému pri boji s patogénmi, ktoré spôsobujú ochorenie.
Zdroj: Shutterstock

2. Cesnak

Táto vzácna cibuľovina má antivírusové a antibakteriálne vlastnosti a skvele podporuje imunitný systém, ktorý bojuje s infekciami. Autori jednej štúdie skúmali účinky cesnaku pri bežnej nádche. Odvolávajú sa na 146 účastníkov prieskumu, ktorí užívali každý deň počas
3 mesiacov cesnakové doplnky stravy. Nádcha a prechladnutie sa u nich vyskytli zriedkavejšie ako u účastníkov, ktorí užívali iba placebo. Je všeobecne známe, že konzumácia jedál s množstvom cesnaku pomáha telu vyrovnať sa s infekciami. Takže pridávajte ho, kam sa len dá.

Plusy:
● cesnak má vysoký obsah zlúčeniny síry – alicínu –, ktorá je veľmi známe a účinné prírodné antibiotikum,
● je výživný a má len málo kalórií,
● je bohatý na vitamín C, vitamín B6 a mangán, obsahuje stopové množstvá rôznych ďalších živín,
● pomáha predchádzať a zmierňovať príznaky bežných ochorení, ako je nachladnutie a chrípka.

3. Jedlá bohaté na „céčko“

Ovocie a zelenina, ktoré sú bohaté na vitamín C, podporujú imunitu. Tie s najvyšším obsahom céčka sú napríklad paprika, pomaranče, grapefruit, kivi či šípky. Sú zároveň cenné zdroje flavonoidov, čo sú zlúčeniny s celým radom pozitívnych účinkov na zdravie. Napríklad pomáhajú znižovať riziko infekcií horných dýchacích ciest. Okrem vyššie spomenutých sú bohaté na vitamín C a flavonoidy citróny, bobuľové ovocie, tmavé hrozno, surová brokolica, surová listová zelenina.

4. Zázvor

Táto hrejivo štipľavá korenina je známa tým, že dokáže uľaviť od žalúdočných ťažkostí a nevoľnosti. Novodobé výskumy preukázali jeho antioxidačné a protizápalové účinky. Ako pomáha pri chrípke a nachladnutí? Podporuje proces potenia a tým vylučovanie škodlivín z tela a uvoľňovanie hlienov.

Náš tip: Zázvorový čaj

Malý kúsok zázvoru umyte, ošúpte a nastrúhajte. Zalejte vriacou vodou a nechajte lúhovať 10 minút. Jeho účinok posilníte pridaním medu a škorice. Chuť zmierni med a citrón. Nebojte sa pridávať zázvor aj do polievok, omáčok či iných jedál.

5. Listová zelenina

Listová zelenina je bohatá na vlákninu, ktorá pomáha tráveniu. Dodáva telu základné živiny ako vitamín C, železo a kyselinu listovú. Práve tieto zložky sú významní hráči v posilňovaní imunity. Listová zelenina má antibakteriálne a protizápalové účinky, vďaka čomu sa telo rýchlejšie popasuje s infekciou. Okrem toho je nabitá vitamínmi, minerálmi, stopovými prvkami, chlorofylom a mnohými ďalšími. Listovú zeleninu pridávajte do šalátov, polievok aj omáčok. Doprajte si jej dostatok v podobe prílohy k hlavnému jedlu.
Najlepšie sú: kel, špenát, kapusta, rukola, čakanka, mangold

6. Ovsené vločky

Ovsená kaša vás zasýti, je nenáročná na prípravu a skvelý zdroj vlákniny. Rozhodne odporúčame jesť aj pri chrípke. Prebiotická vláknina v ovsených vločkách pomáha rastu zdravých črevných baktérií. Ak si do ovsenej kaše pridáte banán, získate extra vlákninu a vitamíny a minerály ako draslík. A keďže pri chrípke sa často vyskytuje hnačka, horúčka aj vracanie, doplniť draslík a iné elektrolyty je veľmi prospešné.

7. Chuťovo neutrálne jedlá

Chrípku často sprevádza nevoľnosť a príliš ťažké a výrazné jedlá vám nejdú na chuť. Ideálne bude, keď siahnete po chuťovo neutrálnych jedlách, ako napríklad hrianka či hnedá ryža. Ak ich skombinujete s ľahkými zeleninovými jedlami alebo polievkami, máte istotu, že telu dodávate dostatok vitamínov aj minerálov.

Čo treba piť

Voda: Obličky potrebujú vodu na to, aby vyplavovali z tela škodlivé látky. Pite dostatok čistej vody.
Kokosová voda: Je bohatá na draslík, sodík a iné minerály. Pitím kokosovej vody doplníte telu potrebné elektrolyty, ktoré telo stráca potením, vracaním a hnačkou.
Zázvorový čaj s medom a citrónom: Vďaka zázvoru ustúpi nevoľnosť a naštartujú sa liečivé schopnosti tela.

Vďaka zázvoru ustúpi nevoľnosť a naštartujú sa liečivé schopnosti tela.
Zdroj: Shutterstock

Týmto sa radšej vyhnite

Isté nápoje alebo jedlá vám s liečením určite nepomôžu, skôr naopak. Ak chcete byť čím skôr fit, určite sa im vyhnite.

Alkohol: Dehydruje telo a znižuje funkciu imunitného systému. Počas choroby sa mu určite vyhnite.
● Spracované jedlá: Majú prebytok soli, čo dehydruje organizmus, a vysoký obsah cukru, ktorý zhoršuje zápaly.
● Mastné Jedlá: Spomaľujú trávenie.
● Mliečne výrobky: Laktóza sa ťažko trávi. Mliečne výrobky u niekoho zvyšujú produkciu hlienu. Ak je to váš prípad, určite sa im počas choroby vyhnite.
Potraviny s drsným povrchom: Rôzne krekry, čipsy a iné pochúťky s drapľavým povrchom môžu podráždiť hrdlo a zhoršiť príznaky.