Slováci milujú slnko, je to jedna z podmienok ich dovolenky, ako ukazujú prieskumy. Ak si majú dovolenku užiť, chcú pekné slnečné počasie. Nie div, slnko ponúka veľa prospešných benefitov pre fyzické aj duševné zdravie. UV žiarenie aktivuje imunitný systém, stimuluje produkciu hormónov šťastia, znižuje krvný tlak, pomáha pri niektorých kožných chorobách, ako je akné či psoriáza, a podporuje tvorbu vitamínu D v tele skrz pokožku. Práve nedostatok vitamínu D, ktorý môžeme dopĺňať aj cez stravu, po­dľa štúdií spôsobuje osteoporózu, ale zvyšuje tiež riziko rakoviny hrubého čreva a prsníka a kardiovaskulárnych chorôb. Nehovoriac, akú veľkú rolu zohráva pri covide-19. Ale slnko má aj svoju odvrátenú tvár. Ak prijímame príliš veľa slnečného žiarenia, môžeme sa spáliť a poškodiť genóm pokožky. Riziko rakoviny kože sa zvyšuje a štatistiky ukazujú, že to vôbec nie je ojedinelý problém.

Krémami predĺžite čas ochrany

Ako nájsť tú správnu a zdraviu prospešnú dávku slnka? To vo veľkej miere závisí od fototypu pokožky. Čím je pokožka svetlejšia, tým horšie sa chráni pred UV žiarením, pretože má príliš málo prírodného pigmentového filtra a nikdy nezhnedne. Ľudia s veľmi svetlou pokožkou sa spália na slnku už po desiatich minútach, pričom tmavší človek môže byť na slnku aj 40 minút. A tento čas na slnku vieme predĺžiť pomocou krému so správne zvoleným ochranným faktorom. Pri kréme s SPF 10 je to desaťkrát viac, napríklad od 10 do 100 minút. Pre optimálnu ochranu potrebujete tri polievkové lyžice krému na celé telo, mali by ste ho po­užívať každé dve až tri hodiny a po kúpaní či športovaní ho vždy nanovo naniesť. Toto vám zachová ochranu, ale nezvyšuje ju. Štúdie však ukazujú, že hoci sa ľudia boja rakoviny kože, pravidelne sa opaľujú aj bez ochrany. A najviac nás ohrozuje, že si na slnko nezvykáme postupne. Často sa celý čas pohybujeme v interiéri a potom si na dovolenke ľahneme na priame slnko. Vedecké štúdie ukazujú, že práve opakované intenzívne spálenie kože zvyšuje riziko rakoviny. Preto dermatológovia odporúčajú, aby ste na dovolenke trávili na slnku najprv menej času a postupne ho predlžovali. Aby si pokožka zvykla a stmavla, vytvorila si tak vlastný pigmentový filter. Toto zosilnenie hornej rohovej vrstvy pokožky znižuje riziko vplyvu UVB lúčov.

Trikrát týždenne stačí pre tvorbu vitamínu D

Dobrá správa je, že na to, aby ste pocítili pozitívne účinky slnka, ho nepotrebujete tak veľa. Aby si telo mohlo doplniť zásobu vitamínu D na zimné obdobie, postačí vystaviť tvár, ruky a paže alebo nohy na slnko dva- až trikrát týždenne. Samozrejme, vtedy ich treba vystaviť bez ochrany krému, lebo aj nízky SPF v kréme môže blokovať syntézu vitamínu D. Aký ste typ a koľko slnka potrebujete? Urobte si náš test a ľahko to zistite. 

Test:Zistite, koľko času  na slnku potrebujete

V tomto teste sa dozviete, aký je váš fototyp pokožky aj koľko času môžete stráviť na slnku v lete nechránená medzi 11.00 a 15.00 hodinou. Odpovedzte na otázky a spočítajte si body.

1. Akú farbu má vaša pokožka v zime pri dennom svetle?

a) Červenkastú. 1

b) Bledú. 2

c) Svetlohnedú. 3

d) Hnedastú. 4

2. Aká je vaša prirodzená farba vlasov?

a) Mám ryšavé alebo červenkasté vlasy. 1

b) Mám svetlé blond alebo blond vlasy. 2

c) Mám tmavé blond alebo hnedé vlasy. 3

d) Mám tmavohnedé alebo čierne vlasy. 4

3. Máte letné pehy?

a) Áno, veľa. 1

b) Áno, niekoľko. 2

c) Ojedinele. 3

d) Nie, žiadne. 4

4. Ako reaguje vaša pokožka tváre na slnko?

a) Veľmi citlivo, koža je napnutá, červená a podráždená. 1

b) Citlivo, koža je čiastočne napätá, červenkastá. 2

c) Takmer nič nevnímam, pokožka je málokedy podráždená a napätá. 3

d) Nie je citlivá, nie je podráždená ani napätá. 4

5. Ako reaguje vaša pokožka na dlhé slnenie?

a) Dostanem úpal,spálim sa. 1

b) Takmer vždy dostanem úpal a spálim sa. 2

c) Často dostanem úpala spálim sa. 3

d) Zriedkavo dostanem úpal a spálim sa. 4

6. Ako sa prejavuje na vašej pokožke spálenie od slnka alebo úpal?

a) Pokožka je veľmi červená, bolestivá, s pľuzgiermi, lúpe sa. 1

b) Pokožka je jasne červená, potom sa lúpe. 2

c) Pokožka je červená, potom sa lúpe, ale iba niekedy. 3

d) Pokožka nie je nikdy alebo len zriedka červená. 4

7. Zhnedne vaša pokožka po dlhšom slnení?

a) Nikdy. 1

b) Väčšinou nie. 2

c) Často. 3

d) Väčšinou. 4

8. Ako vyzerá vaša pokožka, keď chodíte na slnko dlhodobo a často?

a) Skoro nikdy nezhnedne. 1

b) Chytí svetlohnedý odtieň. 2

c) Má pekný hnedý odtieň. 3

d) Má rýchlo sýtohnedý odtieň. 4

Hodnotenie:

8 až 11 bodov: Ste fototyp pleti 1 – vaša pokožka je veľmi citlivá, rýchlo sa spáli a zostáva červená, stačí vám denne 5 až 10 minút slnenia bez ochrany. Absolútne sa vyhýbajte priamemu poludňajšiemu slnku!

12 až 19 bodov: Ste fototyp 2 – koža sčervenie, opáli sa veľmi slabo, často sa spáli a rýchlo sa lúpe, na slnku bez ochrany vám stačí 10 až 20 minút denne.

20 až 27 bodov: Ste najčastejší fototyp 3 – pokožka sčervená iba zriedka, dobre sa opáli a bezpečne môžete zostať na slnku 20 až 30 minút.

28 až 32 bodov: Ste fototyp 4 – pokožka sa málokedy spáli a je krásne hnedá. Na slnku bez ochrany môžete zostať aj 40 minút.

Pre všetky typy pleti platí
Zdroj: shutterstock

Vedeli ste, že…

… rozhodujúca pre UV žiarenie nie je výška teplôt, ale umiestnenie slnka a tvorba oblakov? Napoludnie a vo vyšších nadmorských výškach a bližšie k rovníku je žiarenie intenzívnejšie. Aj mraky môžu zosilňovať žiarenie odrazom, rovnako ako voda a piesok.

Pre všetky typy pleti platí:

! Pozor! Lieky ako niektoré antibiotiká, lieky proti bolesti alebo lieky znižujúce hladinu cholesterolu, či ak užívate bylinku ľubovník bodkovaný, spôsobujú zvýšenú citlivosť na slnko.

! Malé deti by nikdy nemali byť na slnku nechránené. Vlastná ochrana pokožky sa zvyšuje až od dvoch rokov a priame úpaly alebo spálenia pokožky v detstve a dospievaní veľmi zvyšujú riziko neskoršej rakoviny kože.