Skúste do svojho jedálneho lístka zaradiť potraviny, ktoré bránia ukladaniu tukových zásob, urýchľujú metabolizmus
a tým aj celkové chudnutie. Pozor, funguje to len vtedy, keď sa stravujete racionálne a zo stravy ste vylúčili sladkosti a bielu múku, ale aj nezdravé tuky. 

1. Šalát

Spomaľuje tvorbu hormónov zodpovedných za priberanie

Počas chladných mesiacov čerstvý šalát akosi mizne z našich tanierov. A to je škoda. Práve tmavšie listy zimných druhov, ako je poľný šalát, obsahujú veľa dôležitého minerálu – horčíka. Ten nielenže upokojuje, ale aj brzdí produkciu stresových hormónov, ktoré, ako vieme, spôsobujú priberanie. Okrem toho produkuje protitukové enzýmy. Samozrejme, kopa šalátu na tanieri zredukuje kalorický príjem, keďže nás dokáže nasýtiť, a to pri minime kalórií. 

Tip: Chrumkavý zimný šalát

Opláchneme 75 g poľného šalátu, osušíme a zmiešame so 6 šampiňónmi nakrájanými na plátky a s 2 nasekanými vlašskými orechmi. Pokvapkáme
1 ČL olivového oleja a 2 ČL citrónovej šťavy. Osolíme a okoreníme.

150 kcal, T: 14 g, S: 2 g, B: 6 g

Šaláty by ste mali jesť pri diéte často.
Šaláty by ste mali jesť pri diéte často.
Zdroj: Shutterstock

2. Kivi

Odbúrava prebytočné kilogramy

Kivi obsahuje až 44 mg vitamínu C na 100 g. A to je riadna „šupa“. Vitamín C potrebuje telo na tvorbu zoštíhľujúcich hormónov a transportných látok. Okrem toho enzým actinidín podporuje trávenie bielkovín.
Tip: Toto ovocie je ideálnym snackom medzi jedlami. Pokojne si doprajte 1 kus na desiatu aj olovrant alebo si z neho pripravte smoothie.

3. Brokolica

Útočí na tukové vankúšiky

Aby telo dokázalo odbúrať zásoby tuku, potrebuje rastlinné látky, ktoré bunkám rozkážu spaľovať tuky. Na tento účel sú ideálne horčičné oleje. Okrem toho rozpúšťajú jedovaté látky, ktoré spomaľujú látkovú premenu. Najlepším zdrojom týchto látok je ružičková zelenina, najmä brokolica.

Brokolicový tanier 
Na pare uvaríme 200 g brokolice natrhanej na ružičky. Na 1 PL olivového oleja opražíme 1 strúčik cesnaku dozlatista. Pridáme
1 PL sójovej omáčky, pol ČL medu, 2 ČL limetovej šťavy a povaríme asi 1 minútu. Zmes nalejeme na uvarenú brokolicu a posypeme 1 ČL sezamu.

220 kcal, T: 14 g, S: 13 g, B: 10 g

4. Citrónová šťava

Vyrovnáva hladinu cukru

Kyselina citrónová, nachádzajúca sa v šťave a tesne pod šupkou citróna, zabraňuje premene prebytočných sacharidov na tuky
a ich následnému ukladaniu. Tento účinok trvá až 12 hodín.
Tip: Pokvapkajte zeleninu, mäso, ryby či šalát trochou citrónovej šťavy alebo pred jedlom vypite pohár vody s čerstvou citrónovou šťavou.

Voda s citrónom je zázrak.
Voda s citrónom je zázrak.
Zdroj: Shutterstock

5. Kurkuma

Dokonale zmršťuje tukové bunky

Toto superkorenie je hlavný dôvod, prečo sa nadváha v Ázii takmer nevyskytuje. Hlavná látka kurkumín spomaľuje rast tukových buniek. Kurkuma je veľmi aromatická a jemne horká. Pôsobí už pri malých množstvách, a preto s ňou pri varení treba zaobchádzať opatrne. Mimochodom, nachádza sa v každom korení karí a dodáva mu typickú farbu.

Tip: Zeleninová polievka

Nakrájame 1 mrkvu, 1 menšiu cibuľu a 1 stonku zeleru na menšie kúsky. Prepláchneme 50 g červenej šošovice. V hrnci rozhorúčime 1 ČL olivového oleja a pridáme zeleninu a šošovicu. Krátko opekáme, potom posypeme pol ČL kurkumy a zalejeme 300 ml zeleninového vývaru. Pod pokrievkou varíme asi 12 minút. Z polievky vyberieme 2 PL zeleniny a zvyšok rozmixujeme. Dochutíme soľou, korením a čili. Pridáme 1 ČL kyslej smotany a ozdobíme odloženou zeleninou.

285 kcal, T: 9 g, S: 36 g, B: 15 g

Kurkuma je skvelé korenie.
Kurkuma je skvelé korenie.
Zdroj: Shutterstock

6. Srvátka

Zvyšuje spotrebu energie

Srvátka vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe tvarohu. Nevyzerá najvábnejšie, zato dokáže zázraky. Hlavne, čo sa týka spaľovania tukov. Vedci zistili, že zo všetkých mliečnych produktov má práve srvátka najvyšší termogenetický efekt. To znamená, že pri jej trávení produkuje telo veľa tepla a tým spotrebuje viac energie. Tento vplyv trvá až 4 hodiny po vypití. Preto neváhajte a pripravte si z nej chutné smoothie.

Snack z pohára

Zmiešame 150 ml srvátky s 50 ml paradajkovej, 50 ml mrkvovej a 50 ml pomarančovej šťavy. Dochutíme soľou, korením a trochou
citrónovej šťavy.

90 kcal, T: 1 g, S: 17 g, B: 3 g

Chudnutie môže byť aj chutné.
Chudnutie môže byť aj chutné.
Zdroj: Shutterstock

7. Jablčný ocot

Prečisťuje zvnútra

Štedré množstvo vitamínov a enzýmov podporuje prečisťovanie zvnútra. Práve preto je jablčný ocot taký obľúbený domáci prostriedok na chudnutie. Bojíte sa jeho chuti? Jeho účinné látky pôsobia aj zvonka. 

Tip: Pripravte si octový kúpeľ
200 ml čistého prírodného jablčného octu pridajte do vody s teplotou 36 až 38 °C a dožičte si 15-minútový kúpeľ.

Jablčný ocot  je skvelým pomocníkom pri chudnutí.
Jablčný ocot je skvelým pomocníkom pri chudnutí.
Zdroj: Shutterstock

8. Banány

Zoštíhľujú postavu

Toto ovocie obsahuje pomerne veľa kalórií, až 90 kcal na 100 g, a preto nemá pri chudnutí najlepšiu povesť. Ale to je chyba! Banány, ktoré sú ešte trochu zelené, obsahujú zoštíhľujúcu látku, a to rezistentný škrob. Ten putuje nestrávený z tenkého čreva do hrubého, pomáha črevnej flóre a tvorí kyseliny, ktoré „vyťahujú“ tuk z buniek. Okrem toho rezistentný škrob zvyšuje produkciu hormónov tlmiacich hlad. Dopriať si môžete aj večer.

Banánové špízy

Nakrájame 150 g kuracích pŕs na kocky. V miske zmiešame 1 PL sójovej omáčky,
1 PL sezamového oleja, štipku kurkumy a čierne korenie. Pridáme mäso, premiešame a dáme marinovať na 2 hodiny do chladničky. Banán nakrájame na hrubé kolieska. Červenú cibuľu nakrájame a spolu s mäsom a banánmi nastokneme na špízy. Opekáme na panvici asi 10 minút z každej strany.

380 kcal, T: 14 g, S: 27 g, B: 37 g

Banány pomáhajú pri chudnutiu.
Banány pomáhajú pri chudnutiu.
Zdroj: Shutterstock