1. Brzda tempa hneď pri vchode

Regály so zeleninou a s ovocím často stoja priamo pri vchode. Má to svoj dôvod. Treba upokojiť zákazníkov, ktorí sa ponáhľajú a chcú len rýchlo niečo kúpiť. Pohľad na lákavé plody ovocia a zeleniny zákazníka uvoľní a hneď je v nákupnej nálade. Keď človek pomalšie nakupuje, nakúpi viac ako ten, čo sa veľmi ponáhľa.

2. Maratón cez celý obchod

Potraviny dennej potreby, ako je mlieko, maslo, chlieb, bývajú zväčša uložené až celkom vzadu v supermarkete. To preto, aby zákazník musel prejsť cez celý obchod. Pri tom narazí ešte na mnoho tovaru, ktorý určite nepotrebuje. No v prípade, že okolo neho prechádza, určite sa aspoň pri niečom zastaví.

3. Ľavotočiví robia väčší obrat

Takmer vo všetkých obchodoch je vchod na pravej strane a zákazník nakupuje proti smeru hodinových ručičiek, čiže sa točí doľava. Dôvod je jednoduchý. Výskumy preukázali, že títo „ľavotočiví“ zákazníci minú o 10 % viac ako pravotočiví. Až 95 % ľudí má totiž ľavý rotačný impulz.

4. Vhodná vôňa pečiva

Pri chlebe rozvoniava čerstvo upečený chlebík. Ide o perfektnú ilúziu, ktorá v nás vyvolá väčšiu chuť nakupovať. To isté platí aj pri parfumoch.

5. Dovolenkové pocity pre väčší nákup

Škrekot čajok a šum mora v oddelení s rybami navodia dovolenkovú atmosféru a my si spomenieme na bezstarostné dni. Tie príjemné momenty nás v spomienkach vrátia k tomu, čo sme na dovolenke jedli. V konečnom dôsledku nás navádzajú kúpiť si napríklad krevety alebo steaky namiesto toho, aby sme kúpili len chlieb na večeru, ako sme mali v pláne.

Nakupujte menej vecí
Zdroj: shutterstock

6. Odmeňovanie vďaka zľavám

Vedci zistili, že naše centrum odmeňovania v mozgu sa aktivuje, keď si pozrieme akciové ponuky. Cítime sa naozaj šťastné, keď cenovú akciu nielen vidíme, ale ju aj získame a využijeme. A je jedno, čo nám ponúkajú. Ale pozor! Často tieto potraviny, kozmetiku, drogériu alebo čokoľvek iné vôbec nepotrebujeme. Väčšinou tie veci ani nie sú také lacné, ako sa na prvý pohľad zdajú.

7. Obrázky farmárskej idylky

Na mnohých etiketách sú idylické obrázky s farmármi a so šťastnými zvieratkami alebo nápisy ako krajina, farma, roľnícky dvor, salaš. Dôvod je ten, aby si zákazníci mysleli, že ide o regionálnu potravinu priamo zo skvelej farmy. To je však často mylné. Mäso, vajcia a mliečne výrobky často pochádzajú z priemyselného chovu a obrázky sú iba prikrášlené.

8. Nakupovanie v XXL

Veľa hypermarketov dáva k dispozícii obrovské nákupné vozíky. Tie zabezpečujú, že aj keď človek už nakúpil veľa tovaru, opticky to vyzerá, akoby bol vozík ešte poloprázdny.

9. Nakupovanie z nudy

V okolí pokladníc supermarkety umiestňujú tovar, ktorý sa extra nepredáva alebo zvádza človeka zobrať si ho len tak z nudy, kým čaká v rade na kasu. Vtedy siahneme po čokoládovej tyčinke, cigaretách, baterkách alebo žuvačkách bez toho, aby sme si uvedomovali, že niektoré z týchto produktov sú zbytočne predražené a vôbec ich nepotrebujeme. Tieto produkty niekedy zabezpečia až 5 % obratu obchodu a pritom zaberajú len 1,5 % predajnej plochy.

10. Rozdelenie párov v obchode

Ženy strávia iba polovicu času nakupovaním, ak sú s nimi aj muži. Tí nakupujú len potrebné veci a zbytočne sa v obchode nezdržujú. Preto sa obchodníci snažia páriky rozdeliť, napríklad že mužské oblečenie a kozmetiku dajú na úplne iné miesto ako ženské veci. 

Vedeli ste že...

... pred regálom s maslom strávime priemerne 18 sekúnd, pri ovocí a zelenine zase minútu a 44 sekúnd?
... víkendoví zákazníci naplnia svoje vozíky a košíky priemerne 40 produktmi?
... priemerne 13 minút a 45 sekúnd sa zvykneme zdržiavať v obchode?
... muži sú pri nákupoch vystresovanejší ako ženy, po krátkom čase sa ich pulz zvýši zo 66 na 130?