Pokladníkom aj čašníkom odzvonilo: Zákazník sa obslúži sám!
28. 9. 2010, 16:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:10)

Zdroj: Nový Čas pre ženy
Čoraz viac času trávime tým, že si mnoho služieb a servisov vybavujeme sami. Často aj nedobrovoľne, pod hrozbou pokuty či sankcie.

Zdroj: Nový Čas pre ženy

Zdroj: Nový Čas pre ženy

Zdroj: anc
Galéria k článku
Zákazník sa stáva pánom akurát tak sám sebe... Či ide o platbu za potraviny, nákup leteniek, dovoleniek či internetového pripojenia, stávame sa nedobrovoľnou pracovnou silou: firmy ušetria náklady a ešte sa v niektorých prípadoch dostanú k cenným informáciám o zákazníkovi.
Naše údaje zadané do počítača vyhodnotia, aby nám mohli zasielať ponuky šité priamo na mieru. Čo je však výhodné a dobré pre firmy, nemusí byť v niektorých prípadoch až také výhodné pre nás, zákazníkov. Zisťovali sme, kde všade sa môžeme a musíme obslúžiť sami.
Nákup v supermarkete si nablokujte sami!
Zákazník robí všetko sám – teraz už aj skenovanie tovaru na kase. Z tohto nápadu nie sú všetci zákazníci nadšení: „Aj tak stále chodím na kasy, kde sú pokladníčky,“ hovorí Anna. „Nechcem, aby firma časom kvôli tomu prepustila zamestnancov,“ dodáva s obavou v hlase.
„Na Slovensku takáto pokladnica funguje od marca tohto roku v hypermarkete Tesco Extra Petržalka. Nájdete ich tu 8. Pomáha pri nich vyškolený asistent, ako zvládnuť blokovanie vo vlastnej réžii,“ vysvetľuje Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších vzťahov Tesco Stores, a. s.
„Naši zákazníci sa nevedeli dočkať tejto novinky, ktorú treba vnímať ako uľahčenie nákupu, ale zároveň je to aj ďalšia alternatíva v blokovaní tovaru. Od ich uvedenia sú veľmi obľúbené u mladých ľudí, ale aj u strednej generácie, ktorá preferuje dynamický život a pokrokové technológie, pričom je časovo vyťažená a ponáhľa sa.“
Tesco Stores plánuje túto službu rozširovať aj do ďalších svojich obchodov. Je obľúbená aj v Tesco obchodoch vo Veľkej Británii, odkiaľ prišla na Slovensko i do susedného Česka.
Zahláste sa a ubytujte!
Zmiznú časom všetci recepční, ktorí vždy vítali hosťa s priateľským úsmevom a kľúčom od hotelovej izby? Najnovšie cenovo výhodné hotelové reťazce v Nemecku šetria na zamestnancoch. V niektorých hoteloch je recepcia otvorená len od 9.00 do 11.00 h a potom od 17.00 do 20.00 h.
Kto príde niekedy medzi tým, musí sa ubytovať cez automat. Hotely sa bránia tým, že obsluha automatu je jednoduchá a že sa dá ubytovať rýchlo a spontánne. Je to časť ich obchodného modelu, kde ponúkajú cenovo výhodné hotelové izby vo vysokej kvalite.
Ako je to na Slovensku?
„Aj napriek krízovému obdobiu nepredpokladám, že by v blízkej budúcnosti došlo k nejakému masívnemu zavádzaniu akéhosi automatového prihlasovania hostí v našich hoteloch. Je to možné v malých ubytovacích zariadeniach, rodinných penziónoch, kde je zbytočné mať 24-hodinovú službu na recepcii, ale vo väčších zariadeniach takýto stav očakávať nemožno,“ ozrejmuje Pavol Kašuba, generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií SR.
Sedadlo v lietadle len online!
Či už krátky alebo dlhý let, keď uprednostňujete nejaké miesto (pri uličke alebo pri okne, v predných či zadných radoch), nemáte takmer žiadnu šancu tam sedieť, keď si tesne pred cestou nerezervujete miesto cez internet (zväčša24 hodín pred odletom).
Chceck in na letiskách je už väčšinou s automatom.
To pomaly začína platiť v mnohých leteckých spoločnostiach, dokonca niekedy aj vtedy, keď si letenku kúpite cez cestovnú kanceláriu. Podľa portálu skrz.sk sa ceny voľných leteniek kontinuálne menia podľa obsadenosti spojov, preto sa cena nedá garantovať bez rezervácie, a preto je cena letenky bez rezervácie len orientačná. Môže sa vám stať aj to, že ak si letenku neobjednáte cez internet, dostanete sankciu, čím sa letenka riadne predraží.
Máte chuť na mlieko? Vyskúšajte mliekomat
Ide o automat na mlieko. Jeho zaujímavosťou je, že neprešlo pasterizáciou, a preto má úplne inú chuť, než na akú sme zvyknutí. Načapovať si ho môžete vo vyše 80 automatoch po celom Slovensku, pričom vás liter vyjde v priemere na 60 centov.
Ak ste si doma zabudli fľašku, môžete si kúpiť napríklad umelohmotnú. Vyjde vás na 20 centov, sklenená na 50, pričom mliekomaty majú rozdielne ceny. Na známom bratislavskom trhovisku liter mlieka vyjde až na celé euro! Asi majú veľkomestskú prirážku...
Z mliekomatu vraj mlieko chutí lepšie.
Program školské ovocie zlyhal
Na jednej z prešovských základných škôl to pred prázdninami vyzeralo tak, že si školáci budú môcť kúpiť zeleninu či ovocie za zvýhodnené ceny. Tento projekt sa však stretol s problémom financovania pre školy. Ak sa nenájde správny kľúč, ako ho na školy umiestniť, budú si musieť školáci nosiť vitamíny z domu aj naďalej.
Služby zákazníkom? Za tie sa platí
Konečne bez kábla a celkom pohodlne sa môžete pripojiť na internet. Pani Mária (52) si kúpila mobilný internet, predavačka jej povedala, že všetko potrebné dostane poštou. Potom môže zavolať na infolinku, a tam jej potom vysvetlia, ako si to zapojí.
Alternatívou je, že zamestnanec firmy príde domov a nainštaluje vám internet – to však stojí nejaké tie peniaze! Pani Mária sa rozhodla pre drahšie riešenie: „Sú veci, na ktoré človek potrebuje odborníka. Ak niečo urobím zle, na konci zaplatím dvojnásobok.“
Jedlo si vyzdvihnite, keď zasvieti svetielko
V niektorých európskych metropolách dostane hosť pri vstupe niečo ako šekovú kartičku, na ktorú sa účtuje konzumácia. Po zaregistrovaní sa ide ku kuchárom, objedná si, na čo má chuť, a tí pred jeho očami jedlo pripravia. Za ten čas si môže priniesť príbor, servítky, nápoj a pohľadá si stôl na sedenie.
Predtým, než opustí reštauráciu, zaplatí pri pokladnici. Hosť sa stáva čašníkom, a to nielen vo fastfoodoch, ale napríklad aj v centre Viedne, kde by ste podobnú prevádzku naozaj nečakali. Vedenie sietí reštaurácií je pyšné na tento gastrokoncept.
Ing. Kašuba k tomu dodáva: „Stretol som sa s niečím podobným v zahraničí. Išlo skôr o reštaurácie pri čerpacích staniciach alebo reštaurácie v obchodných centrách. Nemyslím si, že je to vhodný koncept pre kvalitné reštaurácie typu„fine dining“ ale pre ostatné typy je to celkom vhodný koncept, ktorý aj hosť uvíta, hlavne prípravu jedla pred jeho zrakom (front cooking).“
Ako funguje samoobslužná pokladnica
Ide o jednoduchý princíp. Zákazník naskenuje každú položku pomocou čiarového kódu. Výrobky bez kódu – ovocie, zelenina, pečivo – zadá pomocou obrázku na pokladničnom systéme. Tovar predávaný podľa váhy položí na váhoskener. Po naskenovaní sa každá položka musí dať do tašky na špeciálnej odkladacej ploche.
Keď je skenovanie všetkých položiek skončené, stačí tlačidlo „Ukončiť a zaplatiť“ a zvolí si typ platby. Pokladnica prijíma mince, bankovky a platobné karty. Počas celého blokovania pokladnica informuje zákazníka obrazovými, písanými, hovorenými inštrukciami a svetelnými signálmi.
V Tescu ako v „mekáči“?
S novinkou v nakupovaní prišla v Anglickom Hertfordshire obchodná sieť Tesco. Privítajú ju tí, ktorí neradi vláčia plné nákupné košíky a sú večne zaneprázdnení. Ide o princíp drive-in, ktorý poznáme z fastfoodovej siete.
Vašu objednávku zamestnanci obchodnej siete spracujú do dvoch hodín. Tovar si vyberiete cez internet, kde aj online zaplatíte. Potom sa vyberiete po nákup, kde zaň v drive-in zóne zaplatíte 2 libry. Preukážete sa potvrdením o nákupe. Hneď nato dostanete svoju objednávku priamo do auta a poď ho domov. A máte nakúpené!