Je pravda, že vajcia môžem jesť neobmedzene?

Silvia z Bratislavy

Jedlo podlieha trendom rovnako ako všetko ostatné. Preto nie div, že po vajíčkovej diéte, pri ktorej ľudia jedli hlavne vajíčka, prišla cholesterolová mánia a ľuďom s vyššími hodnotami cholesterolu zakazovali jesť vajcia. Nie je nutné odopieraťsi ich, sú zdrojom kvalitných a dobre stráviteľných bielkovín, vitamínov a minerálov, ktoré podporujú aj chudnutie. Nie je náhoda, že ich odporúčajú jesť ráno s čerstvou zeleninou. Dodajú telu dostatok energie a zasýtia vás.

Čo je pravda na tom, že máme jesť mäso radšej so zeleninou ako s prílohou?

Rita z Medzilaboriec

V našej kultúre bolo vždy zvykom jesť prílohy. K mäsu si doprajeme ryžu alebo zemiaky, k omáčkam aspoň dva kúsky knedle a vziať si šunku bez pečiva je takmer nemysliteľné. V poslednom čase sa však čoraz častejšie stretávame s názormi, že prílohy sú zbytočné a odporúča sa vynechať ich. Nemali by sme ich zatracovať. Nepozerajte sa na ne ako na správne a nesprávne, zdravé a nezdravé. Doprajte si občas zemiaky, bataty, celozrnnú alebo nelúpanú ryžu, pšeno, pohánku, proso, krúpy, amarant či quinou. Každá z uvedených surovín má iný pomer živín a inú energetickú hodnotu a chuť. Nezabúdajte, že jedálny lístok by mal byť pestrý, preto je optimálne striedať ich. Samozrejme, zelenina ako príloha je veľmi zdravá, a ak si dáte dusenú mrkvu, hrášok alebo kukuricu, prijmete veľa sacharidov, ktoré vám dodajú energiu aj na cvičenie. Ostatné druhy zeleniny, ako napríklad brokolica, zelené fazuľky, špenát a podobne, obsahujú nízky počet kalórií a cukrov, ktoré sú zase ideálne počas chudnutia.

Som ten prípad, ktorý akoby priberal aj z vody. Je to možné? Pretože nemám takmer nikdy hlad a jem málo, ale napriek tomu nechudnem.

Monika (45) z Dunajskej Lužnej

Áno, toto je častý problém žien po štyridsiatke. Je to následok vyššieho veku, sedavého zamestnania a nízkej fyzickej aktivity, vďaka čomu klesá bazálny metabolizmus. Organizmu stačí menej energie, aby prežil. Ženy po štyridsiatke sa často začnú vyhýbať jedlu, aby schudli – zmenšujú porcie, jedia nepravidelne. No spôsobia to, že sa telo prepne do „úsporného režimu“ a zvykne si na to, že si musí vystačiť s málom, aby prežilo, a preto všetko, čo prijmete, uloží do zásoby tukov. Preto sa nám zdá, že priberáme z ničoho. Najlepšie urobíte, ak zmeníte stratégiu a namiesto málo jedla, začnete jesť pravidelne kvalitné tuky, bielkoviny i sacharidy. Presvedčte telo, že žije v dostatku, aby prestalo ukladať do zásob, ale začalo spaľovať. Samozrejme, rozhýbať metabolizmus vám pomôže pohyb. Na ten netreba zabúdať.

Základom stravy by mala byť zelenina.
Základom stravy by mala byť zelenina.
Zdroj: Shutterstock

Sú biopotraviny skutočne zdravšie?

Etela z Popradu

Určite platí, že ekologické alebo biopotraviny sú produktom udržateľného poľnohospodárstva. Pri ich výrobe sa dbá nielen na naše zdravie, ale i životné prostredie a blaho hospodárskych zvierat. Podľa odborníkov sú biopotraviny pre zdravie ľudí i zvierat určite prospešnejšie. V hormonálnom a imunitnom systéme zvierat, ktoré sú alebo nie sú kŕmené biokrmivom, totiž existujú výrazné rozdiely. Štúdie so zvieratami ukazujú vyššiu plodnosť, nižšiu úmrtnosť mláďat a lepšie imunitné reakcie. Taktiež pripomenuli, že „ak majú potkany na výber medzi biokrmivom a tým tradičným, väčšinou si vyberú biokrmivo.“ Tým chcú doborníci povedať, že to ovplyvňuje aj kvalitu živočíšnych produktov, ktoré jeme.

Potrebujem odborníka na to, aby som schudla?

Mia z Myjavy

Je lepšie chudnúť s odborníkom, ale treba si dávať pozor, kto nám radí. Dnes sú poradcami na výživu aj ľudia, ktorí nemajú žiadne vzdelanie v tomto odbore, radia len na základe svojich skúseností alebo sú to slávne osobnosti, ktoré si z výživy urobili biznis. Treba, aby ste boli ostražitá pri ľuďoch, ktorí majú iba poradenskú alebo konzultačnú živnosť a stačí im na to, aby robili kurzy a semináre. Nie sú to odborníci v pravom slova zmysle. Najlepšie je, keď sa obrátite na ľudí, ktorí sú kvalifikovaní v odbore výživy, teda to študovali na vysokej škole. Sú to rôzni lekári dietológovia alebo nutriční poradcovia združení v Aliancii výživových poradcov Slovenska, ktorá garantuje ich odbornosť.

Je tepelne upravená zelenina naozaj menej zdravá ako surová?

Žofia z Fiľakova

Stovky štúdií dokazujú, že aj tepelná úprava rastlín má svoje nespočetné výhody. Pretože mnohé látky dokážeme využiť až v tepelnej úprave, napríklad lykopén v paradajkách. Ide o farbivo, ktoré dodáva paradajkám červenú farbu, a zároveň je to antioxidant, ktorý nás chráni pred ochoreniami. Najlepšie ho naše telo využije, ak potravinu uvaríme. Alebo taký betakoratén v mrkve. Z betakaroténu si telo berie vitamín A, ale na jeho vstrebávanie potrebuje aspoň malé množstvo tuku. To dodáte napríklad opečením mrkvy na olivovom oleji alebo troche masla. Narušením bunkovej steny teplom vieme lepšie využiť aj ďalšie vitamíny a minerálne látky. Takže tepelne upravená aj surová zelenina majú svoje výhody a nevýhody, preto je najlepšie striedať ich. Telo z každého spôsobu prípravy vie využiť niečo iné a to je na tom výborné.

Čoho máme dnes v strave nadbytok? Sú to skutočne cukry?

Zdenka z Košíc

Áno, jeme príliš veľa priemyselne spracovaných potravín, ktoré obsahujú sacharidy, z ktorých sa priberá. Spôsobujú tiež zmeny nálad, únavu, rôzne poruchy metabolizmu, cukrovku 2. typu a ďalšie civilizačné choroby. Patrí sem skoro všetko sladké pečivo, mafiny, koláče, krekry, torty, ale aj všetky cukrovinky, sladkosti. Treba si dávať pozor na raňajkové cereálie dochutené cukrom a müsli tyčinky. Neznamená to, že pečivo alebo obilniny majú zmiznúť z jedálneho lístka, len si vyberajte zdravšie a menej sladené varianty.

Cukry v jedle spôsobujú množstvo civilizačných chorôb.
Cukry v jedle spôsobujú množstvo civilizačných chorôb.
Zdroj: Shutterstock‎

Je kokosový tuk alebo palmový olej zdravý, alebo nie?

Alena z Komárna

Kokosový tuk obsahuje najviac nasýtených mastných kyselín zo všetkých tukov – okolo 90 %, v bravčovej masti je 40 až 60 %. Nasýtené mastné kyseliny pritom zvyšujú hladinu LDL cholesterolu a prispievajú k upchávaniu ciev. Čo sa týka jeho odolnosti proti vysokým teplotám, v prípade rafinovanej podoby im odoláva, ale bravčová masť je pre svoje zloženie menej škodlivá ako kokosový tuk. Smaženiu na kokosovom tuku sa radšej vyhnite. Palmový tuk má lepšie zloženie, ale aj on sa pri vyššej konzumácii podieľa na tvorbe zlého cholesterolu. Pretože je naozaj tepelne odolný, môže byť použitý ako variant rastlinných tukov, ktoré zle znášajú vysoké teploty. Palmový olej je však ekologickou katastrofou, pretože preň klčujú pralesy. Z toho hľadiska je lepšie vyhnúť sa mu.