Nóri a Nórky sú štíhli, vyšportovaní ľudia, ktorí takmer nepoznajú cukrovku, obezitu a ani ďalšie civilizačné ochorenia. Ako je to možné, keď v ostatných vyspelých krajinách okrem tých severských počet postihnutých napríklad kardiovaskulárnymi chorobami či už spomínanou cukrovkou a obezitou rastie závratnou rýchlosťou?

1 Losos je základ

Losos, takzvaný ružový zázrak, má v nórskej kuchyni kráľovské miesto. Ryba, ktorú jedia všetci Nóri odmalička (novorodencom dávajú rybací olej už od štyroch týždňov), patrí k najúžasnejším divom, aké príroda pozná. Lososové mäso obsahuje vyvážený pomer zdravých bielkovín, omega-3 mastných kyselín, vitamínov D a B12, jódu aj selénu. Omega-3 mastné kyseliny potrebujeme pre zdravé srdce, mozog aj oči, ale tiež pre zdravé svaly a kosti. Vitamín D podporuje imunitu, jeho prirodzeným zdrojom je slnečný svit a konzumácia rýb, prípadne kvalitné výživové doplnky. Ak si do jedálneho lístka zaradíte aspoň dvakrát do týždňa lososa, okrem iného sa vám zlepší pleť, postava aj kvalita vlasov, karotenoid astaxantín ochráni bunky pred starnutím.

Voľne žijúci losos poskytuje zdravú kombináciu nenasýtených mastných kyselín, ktoré pomáhajú mierniť bolesť.
Voľne žijúci losos poskytuje zdravú kombináciu nenasýtených mastných kyselín, ktoré pomáhajú mierniť bolesť.
Zdroj: Shutterstock