Reklamné podfuky útočia zo všetkých strán: Ako nenaletieť?
19. 12. 2011, 11:00
Reklamy útočia najmä na naše slabosti a nedostatky. Ako rozpoznať, kedy nás zavádzajú a čomu vlastne veriť?
Je to unikátne, jedinečné, prevratné, revolučné! Reklamy útočia najmä na naše ženské slabosti a nedostatky. Podľa bombastických sľubov si môžeme spevniť zadok bez cvičenia, zhodiť 15 kíl za pár dní, zväčšiť poprsie hltaním piluliek...
Valí sa to nás zo všetkých strán. Všetky tie správne namiešané kokteily, zázračné náplasti, gély, krémy, pyžamá, v ktorých schudneme, tenisky, ktoré nám spravia krajší zadok... Stačí pár streknutí z toho a potom z onoho a tuk zo stehiena brucha je preč! Aj vy ste uverili?
Podľahnú aj trénovaní
Reklamné slogany sú čoraz agresívnejšie a vynaliezavejšie. Aj samotní lekári tvrdia, že uveriť sa dá veľmi ľahko, pretože mnohé prípravky obsahujú aj príbalové letáky a tvária sa ako lieky overené v klinických štúdiách, takže ľudia po nich siahajú ako po osvedčených prípravkoch. Podľahnú aj vzdelané a rozhľadené ženy, ktoré majú prehľad a pevne veria, že na reklamné triky nenaletia. Ponúkame vám len omrvinku z toho, ako nás „namotávajú“. Raz za čas sa však spotrebiteľským organizáciám podarí niektoré taktiky usvedčiť zo zavádzania.
Oľga (46): Frčím na kokteiloch!
Oľga je novinárka. O zdraví a životnom štýle píše už 15 rokov. Rovnako dlho sa snaží zhodiť aspoň 10 kíl, no márne. Chodí cvičiť, tancovať, na tanier si vždy naloží polovičnú porciu, skrátka snaží sa robiť všetko to, čo radí svojim čitateľkám. Márne. A tak skúša všetko možné aj nemožné ešte navyše. Vyskúšala chudnúce pyžamo, legínsy, náplasti, výživové doplnky aj špeciálne kokteily. Nedávno ju zaujala pozvánka na kurz, ako zaručene schudnúť 25 kíl. Prihlásila sa. „Najprv som tam zatelefonovala a zisťovala, čo je za tým. Ide o nejaký produkt? Nie, nie, určite nie, povedali mi, príďte a uvidíte. Zaplatila som 30 eur a vypočula si odbornú prednášku o spaľovaní, metabolizme, no nič nové. Keďže som do toho dala už toľko peňazí, išla som aj na druhú prednášku. Tam sme dostali za domácu úlohu zapisovať si všetky bielkoviny, ktoré počas dňa zjeme. Po druhom dni skúmania etikiet som vysilená zistila, že je to nad moje sily. Nezvládla som to. A tak, keď na ďalšej hodine prišli znenazdajky na rad zázračné kokteily, ktoré obsahujú presne toľko bielkovín, koľko treba za deň zjesť, zabudla som na svoje zásady a kúpila si. Jedno balenie na tri dni ma vyšlo toľko ako celý mesačný kurz. Opäť som sa dala nachytať,“ konštatuje so sebairóniou novinárka. Minula už takmer 200 eur na zoštíhľujúce kokteily. A výsledok? Možno dve kilá za mesiac.
Romana (29): Stehná ani prsia mi nespevneli
Romana je asistentka firmy, ktorá predáva produkty na omladenie a krásu. Je veľmi šikovná, ale tiež dosť tučná. Riaditeľka a majiteľka firmy jej už viackrát naznačila, že na tomto poste treba reprezentovať a s takouto postavou to nejde. „Jasné, že som to pochopila, a keďže som o svoju prácu nechcela prísť, absolvovala som množstvo všelijakých diét, vyskúšala som všemožné prípravky, aj tie, ktoré predáva naša firma. Bezvýsledne. Kilá sa vždy vrátili späť, prsia mi úplne ovisli a pleť mám z toľkých diét veľmi zničenú,“ hovorí Romana. „Minulé Vianoce som dostala od šéfky darčekovú poukážku do luxusného salónu krásy. Strašne som sa potešila, lebo mi sprisahanecky šepla, že tam chodia aj Kollárove milenky. Žiaľ, bola som sklamaná. Za toľké peniaze, čo by som aj na dovolenku za to mohla ísť, mi takmer v ničom nepomohli ani neporadili. Moje brucho ani zadok sa nezmenšili, ani prsia mi nespevneli. Pleť sa zlepšila, ale len na dva týždne. O miesto asistentky som nakoniec prišla. Hoci som sa so šéfkou rozlúčila veľmi korektne, skončila som u psychiatra. Dnes už viem, že môj problém musím riešiť úplne inak. Najprv v hlave a potom postupne, pomaly, bez zázračných skratiek v podobe úžasných preparátov. Som ešte tučná, nezamestnaná, ale nie som už zúfalá.“
Blud s teniskami overený:Zadok nespevňujú!
Chceli by ste mať vypracované telo bez toho, aby ste sa každý deň namáhali vo fitku či na aerobiku? No, kto by nechcel? Potom tu pre vás máme revolučnú obuv, ktorá vám zaručí vytvarovanie nôh a spevnenie zadku. Stačí v nej chodiť trebárs na nákupy. Takto a podobne nás nabádali známe modelky, herečky, speváčky a športovkyne, aby sme si kúpili tenisky spevňujúce zadok. Ak ich ešte nemáte, nekupujte si ich! Tenisky totiž nefungujú. Ich výrobcu, športového giganta, usvedčil americký úrad kontrolujúci kvalitu tovaru. Tvarovanie postavy je podľa neho úplne nepodložené. Vankúšiky v podrážke, ktoré mali spevňovať postavu, spôsobili, naopak, mnohým zákazníčkam zranenia. Pre nestabilitu padali, výnimkou neboli ani zlomeniny či poškodenie Achillovej šľachy. Spoločnosť tak dostala vysokú pokutu za klamlivú reklamu. „Spoločnosť použila nepodložené tvrdenie, že chôdza či beh v ich topánkach posilňujea spevňuje postavu viac ako bežné topánky,“ dôvodí Americký úrad na kontrolu obchodných praktík. Oklamané zákazníčky teda môžu požiadať o vrátenie peňazí za topánky cez americký úrad alebo podať hromadnú žalobu. Firma síce trvá na tom, že topánky fungujú, pokutu v obrovskej výške 25 miliónov dolárov však uhradí. Má z čoho. O „zázračné“ tenisky bol a ešte aj je mimoriadny záujem na celom svete, predalo sa ich desaťtisíce párov, len v USA za miliardu dolárov.
Moja skúsenosť
Nepriznáva sa mi to ľahko, ale aj ja (autorka článku) mám tieto tenisky doma. Už na druhý deň po obutí som v nich absolvovala pád s nepríjemnými následkami. Narazila som si ruku, s ktorou som nemohla niekoľko týždňov takmer pohnúť, diagnóza lekára znela zamrznuté rameno, dva týždne som chodila na rehabilitácie, kým som rukou ako-tak začala hýbať. Napriek tomu som tenisky nevyhodila a ešte si ich občas obujem. Je to asi tým, že sa mi len ťažko lúči s predstavou, že tie úžasné a drahé tenisky nefungujú. Zrejme podobne rozmýšľajú mnohé ženy, lebo topánky spevňujúce zadoček ženy stále milujú a kupujú si ich aj naďalej.
Odborník: Skrášľovací priemysel je veľká hra a nepodľahnúť je ťažké
![]() |
MUDr. Leoš Středa je známy lekár, endokrinológ, dlhoročný úspešný odborník na chudnutie a krásu. V súčasnosti prednáša lekársku regeneráciu a kozmetiku na Lekárskej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe a ešte stále učí ľudí chudnúť. |
Stretli sme sa v malej cukrárni a prvé, čo ma zarazilo, bol neprehliadnuteľný pupok pána doktora. Na môj začudovaný pohľad sa iba uškrnul, potľapkal si brucho a opýtal sa, ktoré zákusky si dám. Dala som si jeden, on dva a k tomu kávu so šľahačkou. A tak sme nad sladkosťami radšej preberali skrášľovacie nezmysly, ako chudnutie...
Vlastnili ste množstvo skrášľovacích salónov po celom svete. Teraz úprimne, čo naozaj pleti prospeje a čo je len reklama?
Medzi naozaj účinné zložky v kozmetických prípravkoch patrí kyselina hyalurónová a lipozómy. Lenže to je skôr výnimka. Väčšina látok v kozmetike je zbytočná a pridáva sa hlavne kvôli reklame. Aby to znelo a zákazníčky sa mali na čo nachytať. Zložky ako kolagén, väčšina vitamínov, rôzne koenzýmy a podobne sa do kože vôbec nevstrebávajú. Keby také krémy boli jedlé, mohla by sa do tela účinná látka teoreticky dostať pri konzumácii. Cez kožu však nepreniknú.
Môže sa dostať krém tak hlboko, aby nám okamžite vyhladil vrásky?
Koža je orgán, ktorý okrem iného chráni naše telo pred prenikaním cudzorodých látok. Žiaľ, za cudzorodé logicky považuje aj väčšinu zložiek z kozmetických prípravkov. Takže väčšina účinných látok sa do kože vôbec nevstrebáva a nemôže tak ani z najmenšej časti naplniť to, čo deklaruje reklama. Pod najvrchnejšími vrstvami je tzv. kožná (Szakallova) bariéra, ktorá neprepustí takmer nič z kozmetických prípravkov do hĺbky. Prejdú cez ňu len niektoré zložky, ako je lyzozým (enzým), hyaluronát a niektoré lipozómy. Vitamínové zložky, kolagén, rastlinné výťažky a podobne zostávajú iba na povrchu medzi odumretými bunkami a do hĺbky pokožky sa nedostanú.
Ako je možné, že reklama sľubuje niečo iné?
Reklamu na kozmetiku nikto neschvaľuje a ani účinky kozmetických prípravkov neskúma žiadna inštitúcia. Kontroluje sa iba neškodnosť prípravku, ale skutočné účinky nikto nezisťuje. Takže výrobca si môže do reklamy napísať, čo sa mu zachce.
A čo rôzne bylinky, ktoré si dávame na tvár?
Bylinky sa používajú v prírodnom liečiteľstve, tam sa však aplikujú na poškodenú či chorú kožu. U tej ochranná kožná bariéra nefunguje. Pri zdravej koži sa do hĺbky nič nevstrebe.
My ženy máme rady aj krémy, ktoré nás majú zoštíhliť...
Je to nezmysel, nemajú žiaden efekt. Rovnaké je to s krémami proti celulitíde, na zväčšenie pŕs a podobne. Aj keby také prípravky obsahovali najlepšie možné látky, ktoré by formovali postavu, tak sa tieto látky cez zdravú kožu vstrebať nemôžu. Keby to naozaj fungovalo, každý schudne bez práce a bez diét a celý svet by bol plný len štíhlych ľudí. Zatiaľ však je nás, obéznych, úctyhodný počet. (úsmev a pohľad na brucho)
Ste známy svojimi početnými manželstvami. Kupujú si vaše manželky tie najobyčajnejšie krémy, ktoré nič nesľubujú?
Skrášľovací a omladzujúci priemysel je jednoducho veľká hra a nepodľahnúť je ťažké. Napriek tomu, že toto všetko vedia, majú doma informácie z prvej ruky, nikdy nesiahnu v obchode po tom lacnejšom kréme, ale vyberú si ten najdrahší, najzázračnejší... (hlboký povzdych)
5 najdôležitejších rád, ako rozpoznať, kedy nás zavádzajú
1. Lepšie je riadiť sa skôr zdravým rozumom a radami skúsených odborníkov.
2. Majte na mysli, že veľká časť toho, čo čítame, môžu byť polopravdy, informácie vytrhnuté z kontextu, nepodložené tvrdenia.
3. Nikdy sa neuspokojte s jedným zdrojom.
4. Ak môžete, porovnávajte
.5. Kto nechce byť klamaný, musí toto všetko robiť stále.
Ako sa nedať oklamať
Radí MUDr. Igor Bukovský z ambulancie klinickej výživy
![]() |
Ak sa rozhodujete vyskúšať niečo nové, revolučné, ak chcete začať s prevratnou diétou, kúpiť si najnovší preparát či výživový doplnok buďte opatrní, ak reklama: ◗ sľubuje okamžitý alebo veľmi rýchly účinok ◗ sľubuje pomoc pri mnohých rôznych problémoch ◗ znie príliš senzačne na to, aby bola pravdiv |
Spozornite, ak ide o informácie:
◗ „zaručené“ bez udania zdroja
◗ ktorých cieľom je podpora predaja konkrétneho produktu
◗ a „osobnú“ skúsenosť jedného človeka alebo pár ľudí
◗ založené na jednej malej štúdii
◗ šokujúce, ktoré nie sú v súlade s oficiálnymi informáciami
◗ založené len na údajoch firmy predávajúcej konkrétny produkt