Stačí len obmedziť príjem cukru, zvýšiť telesnú aktivitu a kilá pôjdu dolu ako po masle. Uvidíte!

Všetky poznáme TIE ženy, ktoré majú vždy veľa energie, môžu jesť, čo len chcú, a nepriberú ani gram. Nie sú v tom žiadne čary, veru nie. Kľúčom k peknej postave a dobrej nálade je perfektne fungujúca látková premena.

 

Svaly sú motorom trávenia

A to dokonca vtedy, keď ležíte alebo sedíte. Svaly denne spotrebujú až o 30 percent viac energie ako tukové tkanivo. Každé kilo tuku, ktoré premeníme na svalstvo, spotrebuje okolo 30 kalórií navyše. Ale ako to dosiahnuť?
Najefektívnejším spôsobom je kombinácia silového a vytrvalostného tréningu. Odporúča sa tri- až štyrikrát do týždňa jedna hodina. Ďalší skvelý spôsob, ako popohnať trávenie, sú mikropohyby. Štúdie potvrdili, že ľudia, ktorí počas dňa gestikulujú rukami, pohojdávajú nohami alebo sa prechádzajú pri telefonovaní sem a tam, majú vyššiu spotrebu kalórií a sú štíhlejší, ako tí, ktorí to nemajú vo zvyku a vedia pokojne presedieť celé hodiny.

Na raňajky sú ideálne mliečne výrobky, ovocie a ovsené vločky.
Na raňajky sú ideálne mliečne výrobky, ovocie a ovsené vločky.
Zdroj: Shutterstock

Jedzte s rozumom

Ďalším nezanedbateľným faktorom, ktorý má na trávenie rozhodujúci vplyv, je strava, jej zloženie a ako ju vaše telo dokáže spracovať. Ak žalúdok a črevá nepracujú bez jedinej chybičky, nedostáva telo všetky látky, ktoré potrebuje na to, aby vás udržalo vo forme. Okrem toho si začína vytvárať tukové zásoby, aby malo kde ukladať škodlivé látky, ktoré nevie vylúčiť z tela von.

Mäso a zelenina sú zdravá kombinácia na obed aj večeru..
Mäso a zelenina sú zdravá kombinácia na obed aj večeru..
Zdroj: Shutterstock

Ako pomôcť svojmu tráveniu?

Nie je to žiadna veda. Treba čo najviac znížiť príjem cukru, a to aspoň na 25 g za deň. To predstavuje asi päť zarovnaných čajových lyžičiek. Pozor! Ráta sa do toho aj cukor z ovocia. Prebytočný konzum cukru vplýva na tvorbu baktérií a húb v črevách a často má za následok nadúvanie alebo dokonca zápchu. Lepšie urobíte, ak bude vaša strava bohatá na bielkoviny. Jedzte napríklad tofu, strukoviny, ryby alebo mäso. Tak zásobíte telo potrebným množstvom látok, ktoré potrebuje na stavbu svalovej hmoty. Keď ste cez deň aktívna a večer cítite svalovicu na celom tele, je to pre organizmus znak, že svaly už svoju prácu nestíhajú a treba ich posilniť. To sa deje cez noc. Preto je vhodné dopriať si pred spaním horčík, ktorý telu pomáha pri regenerácii. Nepomôže to však, keď naše trávenie nefunguje tak, ako by malo. Pri problémoch s tráviacou sústavou môžu pomôcť napríklad bylinky či korenie. Aníz je skvelý proti nafukovaniu, koriander podporuje tráviace procesy a čierne korenie pomáha pri vyprázdňovaní.

Šťavy so zeleniny sú skvelou voľbou na desiatu či olovrant.
Šťavy so zeleniny sú skvelou voľbou na desiatu či olovrant.
Zdroj: Shutterstock

Otestujte  sa: Je moje trávenie lenivé?

1. Zaspávam rýchlo a ráno sa budím aj bez budíka plná síl.  ■ áno ■ nie
2. Skoro vždy sa cítim čulá a výkonná a len málokedy pod tlakom. ■ áno ■ nie
3. Pravidelne jedávam trikrát denne, medzitým nezvyknem jesť. ■ áno ■ nie
4. Mám primeranú váhu a tú si udržiavam už dlhé roky. ■ áno ■ nie
5. Na veľkú potrebu chodím spoľahlivo minimálne každý druhý deň. ■ áno ■ nie

Výsledok: Odpovedali ste na všetky tvrdenia áno? Úžasné! Všetko vo vašom trávení funguje tak, ako má. Keď ste odpovedali záporne len na jedno tvrdenie, cítite sa síce dobre, občas vás však vaše trávenie neposlúcha. V takom prípade sa treba pokúsiť o nápravu v problematickej oblasti. Ak ste odpovedali na viaceré tvrdenia nie, je čas prehodnotiť svoje súčasné pohybové a stravovacie návyky. Tie majú vplyv nielen na zdravie tráviacej sústavy, ale priamo súvisia s kvalitou spánku a so zvládaním stresu.