V súčasnosti bolesť chrbta považujeme za civilizačné ochorenie, ktoré sa vyskytuje v akomkoľvek veku. Súvisí to so životným štýlom a často aj so sedavým povolaním. Najčastejšie však trápi ľudí v strednom a vo vyššom veku.

Prečo nás vlastne bolí

Okrem zlého držania tela, životosprávy, úrazov, ochorení či degeneratívnych zmien môžu byť bolesti chrbta a chrbtice dôsledkom poškodenia ktorejkoľvek časti tvoriacej anatomickú stavbu chrbtice. Bolesti môžu spôsobovať kombinácie viacerých faktorov. A môžu byť príznakom aj mnohých iných ochorení. Sú to ochorenia srdca, obličiek, dýchacích a tráviacich orgánov, ochorenia močových ciest či gynekologické ochorenia.

Sú to varovné signály

Bolesť chrbta môže byť varovným signálom, že niečo nie je v poriadku. Samotnú bolesť do istej miery potrebujeme a je prospešná, pretože vďaka nej nám organizmus dáva najavo, že niečo nie je v poriadku. Na čo vás chce bolesťou upozorniť?

Máte ich tiež také napäté?

Neprirodzené držanie tela pri počítači alebo aj stres sa prejavujú na krčnej chrbtici. Stále sedíte pri stole počas práce z domu či v kancelárii? Ak nemáte kancelárske vybavenie, ktoré je vhodné pre prácu s počítačom, nemusíte byť prekvapené napätím v hlave a krčnej chrbtici. Takmer každý druhý človek je postihnutý bolesťou ramien a krku. Hlavnou príčinou je takzvaná poloha korytnačky, keď tlačíte hlavu dopredu k obrazovke. Nepomáha tiež stres a pracovné či osobné starosti, ale nie nadarmo sa vraví, že na pleciach nesiete všetku ťarchu.

Ak vás bolí krčná chrbtica, môže ísť aj o zápal uší či o chronickú nádchu.
Zdroj: shutterstock

Ak vás bolí krčná chrbtica, môže ísť o problém ako:
1. zápal uší,
2. problémy s nosnými mandľami,
3. zápal hrtana, hlasiviek, bolesť šije,
4. chronická nádcha,
5. problémy s pažerákom,
6. problémy so štítnou žľazou.
Bolesť v oblasti hrudnej chrbtice vás môže upozorňovať na:
1. zápal priedušnice,
2. problémy so srdcom, zvýšený tlak, upchávanie ciev,
3. ťažkosti s dýchaním, astmu, časté zápaly dýchacích ciest,
4. poruchy pečene,
5. žalúdkové vredy,
6. problémy so slezinou, najčastejšie jej zväčšenie, málokrvnosť, infarkt,
7. problémy s nadobličkami, chronické ochorenie obličiek.
Ak vás bolieva v oblasti drieku, môže vám telo ohlasovať problémy s nasledujúcimi orgánmi:
1. hrubé črevo, narušenie obehu v črevách,
2. tráviaci trakt, slepé črevo,
3. ženské orgány, ochorenie močových ciest.
Bolesť kostrče môže naznačovať aj problémy ako:
1. hemoroidy,
2. problémy s konečníkom,
3. problémy s dolnými končatinami.

Sedavý životný štýl s minimom pohybu prispieva k vzniku problémov s chrbticou.
Zdroj: shutterstock

Čo pomôže?

1. Ľad
Ak bolesť chrbta spôsobil zápal, tak pomôže chlad. Zápal nesmiete nechať rozšíriť, pretože môže spôsobiť dokonca chronické problémy krku. Pomôže, ak priložíte na bolestivé miesto ľad, ktorý dokáže znecitlivieť miesto, kde cítite bolesť, a znižuje prekrvenie. Naplňte igelitové vrecko ľadom a potom priložte na bolestivé miesto. Pozor, nikdy nepoložte ľad rovno na kožu. Ľad nechajte pôsobiť desať minút a po štyridsiatich minútach zopakujte. Je vhodný najmä pri bolesti po úrazoch. Naopak, pri dlhodobých problémoch sa odporúča teplý obklad.

2. Masáž
Doprajte si masáž. Najlepšie takú od profesionála. Najviac stuhnuté bývajú ramenné a krčné svaly, najbolestivejší býva trapézový sval. Z chrbtových svalov leží najviac na povrchu a siaha od krku cez plecia na takmer celý chrbát. Masáž však môžete vykonať aj samy. Ako pomôcku použite tenisovú loptičku a pomaly ňou jazdite po bolestivých miestach. Na čo je to dobré? Aktivujete tým kožné receptory, ktoré vyšlú signál na uvoľnenie kŕčov. Na trhu je v súčasnosti niekoľko pomôcok, ktoré chrbtu uľavia.

3. Pohyb
A to častý. Namiesto toho, aby ste celé hodiny zostali v jednej polohe, robte si časté prestávky na krátke naťahovanie a precvičenie tela. Robte plecami krúživé pohyby a naťahujte si krk. Napríklad zložte ruky za krk, ťahajte bradu smerom k hrudníku a späť. Pri telefonovaní majte polohu tela vzpriamenú namiesto toho, aby ste mobil stlačili medzi ucho a plece, môžete aj použiť súpravu headset. Pomôže, ak na spanie používate ergonomicky tvarovaný vankúš na krk s pamäťovým efektom, ktorý sa dokonale prispôsobí tvaru hlavy

Táto poloha dokáže uvoľniť chrbát a uľaviť od bolesti.
Zdroj: shutterstock

Úľava prostredníctvom špeciálnych terapií

Napätie v krku sa dá tiež masírovať. Shiatsu masáž uvoľňuje plecia, hlavu a krk jemnými rozťahovacími a valivými pohybmi. Metóda rolfing manipuluje s mäkkými tkanivami, snaží sa o vedomé rovné držanie tela, ktoré pri nej trénujete. A pomocou Feldenkraisovej metódy sa odstraňujú obmedzenia v pohybe, zlepšuje telesné funkcie a duševnú pohodu. Tieto masáže vykonáva školený odborník.

Hoci milujeme, ak nám doma niekto pomasíruje chrbát, skutočne pomáha len masáž od profesionála.
Zdroj: shutterstock

Kedy je nutné vyhľadať odbornú pomoc?

- Keď spozorujete problémy s močením a so stolicou.
- Ak sa u vás objaví porucha citlivosti v dolných končatinách.
- Ak sa bolesť zosilní a neustúpi počas 4 – 6 týždňov.
- V prípade, že vás bolesť zobúdza zo spánku.

Znížte napätie pomocou horčíka

Silná kombinácia horčíka a vitamínu B, ktorá uvoľňuje svaly a posilňuje nervy, tiež pomáha pri napätí v krku. Bolesť krku môže byť aj psychologická. Školenie v oblasti zvládania stresu môže pomôcť pri riešení tohto problému.