Už vám tuhne úsmev na perách, pretože napríklad milujete chlieb, zmrzlinu alebo salámy? Údeniny však zavrhnúť nemusíte, ale musíte si medzi nimi, rovnako ako medzi ostatnými potravinami, starostlivo vyberať. Napríklad preto, aby ste mali dostatočný príjem živín a zároveň ste si udržali v norme denný energetický príjem.

"Po klobáse nepriberiete, po šiškách áno," hovorí koučka Lenka Černá. Tu je jej trinásť rád, ako schudnúť. Tentoraz naozaj. 

1. Nepočítajte kalórie ani gramy

Vážite si každý zemiak a prepočítavate kalórie? Robíte chybu. "To človeka dostane len do stresu. A chudnúť sa musí v pokoji a pohode, inak to nefunguje," hovorí Lenka Černá.

2. Meňte sa pomaly

Povedať si, že prvého januára urobíte hrubú čiaru za sladkosťami, kačicou aj lokšami a zo dňa na deň nabehnete na brokolicu a mrkvu, je nezmysel. Ozdravovať jedálniček, pridávať zdravé potraviny a uberať zlé treba postupne. "Pokiaľ zrazu zmeníte návyky, vydržíte to mesiac-dva, ale je vám pri tom tak nepríjemne, že sa nakoniec vrátite do pôvodného zabehnutéhosystému," vysvetľuje koučka, prečo sa neoplatí tlačiť na pílu.

3. Raz týždenne jeden návyk

Píšte si týždeň až dva jedálniček, zistite, čo je v ňom zle, a vyberte si jednu vec, ktorú zmeníte. Trebárs keď desiatujete dva krajce chleba, tak si namiesto neho dajte pšeno, jogurt alebo niečo zdravé. Zmeňte ale len jednu vec a nesmie vám ísť proti srsti a vyvolávať zlé pocity. Proste si vyberte čokoľvek prijateľné. Ak niekto celý život neraňajkuje, tak nemá cenu, aby do seba zo dňa na deň horko ťažko súkal raňajky. Začať môže napríklad tým, že si dá polovicu jablka a za týždeň pridá niečo ďalšie.

4. 21 dní stačí

Vybrali ste si nový návyk a zvykáte si naň? Vydržte dvadsaťjeden dní, pretože presne po tej dobe pre vás bude automatický. "Všeobecne dávam dva až tri návyky na tri týždne a potom pridávam. Nesmie sa ich dávať viac, inak bude mať človek pocit tlaku a nevydrží to," odporúča trénerka.

5. Funguje cukor a bič

Ak sama so sebou uzavriete dohodu, že v jedálničku nebudete mať tri týždne žiadnu čokoládu alebo kupované sladké a vydržíte to, odmeňte sa. V opačnom prípade sa musíte potrestať. Odmenu aj trest si stanovte vo chvíli, keď si určíte cieľ.

6. Chudnite len v pokoji

Odborníci na výživu hovoria, že je najlepšie jesť šesťkrát denne. Ale ani to nie je pravda. Človek, ktorý bol zvyknutý jesť dvakrát, nemôže zo dňa na deň zvýšiť počet jedál trojnásobne. Musíte pridávať postupne, aby ste sa necítili pod tlakom. V strese totiž človek skĺzne k pečivu, zmrzline, alkoholu, čokoláde ... Preto musíte byť čo najviac v pohode. Vo veľkom strese vôbec nemá zmysel začínať chudnúť.

7. Dajte si tuk

"Ľudia majú pocit, že tuk, ktorý jedia, je nezdravý a automaticky sa ukladá v tele. Ale to je trochu inak. Ak sú to nenasýtené mastné kyseliny (olivový olej, avokádo ...), potom sú nielen zdravé, ale aj prospešné pri chudnutí. Naopak nezdravé tuky (rafinované oleje, masť, maslo ...) nie sú zdravé na cievy, ale nepriberá sa po nich. Priberá sa po jednoduchých cukroch," prekvapuje trénerka.

8. Na šišky zabudnite

Na otázku, či teda nepriberá po klobáse, ale po šiškách áno, odpovedá odborníčka na zdravý životný štýl jasne. "Presne tak. Pretože v šiškách je len jednoduchý cukor, a navyše nezdravý tuk, na ktorom sú vypražené. Keď už cukry, tak zložité - čiže sacharidy, ktoré sa rozkladajú postupne. Jednoduchý cukor sa do krvi dostane okamžite a telo ho okamžite pretvorí na tuk a uloží si ho. "Sacharidy obsahujú celozrnné pečivo, celozrnná ryža, strukoviny ... Pozor na ovocie, v ňom je disacharid, ktorý patrí ešte medzi jednoduché cukry, ale je to lepší variant ako biely alebo tmavý cukor.

9. Vyskočte z kolotoča

Chuť na sladké máte práve preto, že jete jednoduché cukry. Keď máte cukru v tele veľa, telo ho vylúči z krvi do tuku alebo do svalov, v tej chvíli vám klesne jeho hladina a vy dostanete znova chuť na sladké. A stále dookola. Keď si dáte zložitý cukor (sacharidy), udržíte si jeho hladinu v rovnováhe a nebude vás prenasledovať chuť sladké. Cukor sa dá nahradiť agávovým alebo javorovým sirupom a steviou.

10. Nejedzte lepok

Lepok totiž spomaľuje metabolizmus, a navyše je na neho veľa ľudí alergických, ale nevedia o tom. Ak si dáte mesiac bezlepkovej diéty, zlepší sa trávenie a metabolizmus, ale aj psychika. Lepok totiž môže spôsobovať neurózy, bolesti hlavy, ale aj depresívne myšlienky.

11. Obmieňajte jedálniček

Keď budete jesť tri dni rovnaké jedlo, nielenže vás bude nudiť, ale vaše telo si na neho začne vytvárať alergiu. Preto sa snažte potraviny striedať a jesť pestro.

12. Hlad po láske jedlom neutišíte

Keď ste v pohode a máte na niečo chuť, opýtajte sa sama seba prečo. Ak je to tým, že ste pod tlakom alebo vás vytočil partner, tak máte emočný hlad, ktorý jedlom neuspokojíte. Treba prísť na to, čo vám chýba a prečo utekáte k jedlu. Necítite sa milovaná, chýba vám sebarealizácia? Odmeňovať sa jedlom je zlé, pretože potom na ňom vzniká závislosť.

13. Počúvajte svoje telo

A premýšľajte nad tým, čo potrebuje. "My ženy máme v rámci menštruačného cyklu zakaždým trochu iné nároky. Pred menštruáciou často potrebujeme cukry, po nej chce telo viac jedla kvôli energii, ale v inom období nám vyhovuje ľahší jedálniček ... To je potrebné sa naučiť vnímať," hovorí Lenka Černá.


Ideálny jedálniček

Pred raňajkami

Dajte si teplú vodu s citrónovou šťavou a lyžicou olivového oleja. Naštartuje vám metabolizmus na celý deň.

Raňajky

Máte povolené jednoduché cukry, takže si pokojne dajte ovocie, javorový alebo agávový sirup, jogurty, ovsené a pšenové kaše, ryžu alebo omeletu so zeleninou. Ak sa nezaobídete bez pečiva, jedzte ho maximálne raz za tri dni.

Desiata

Ideálne je ovocie, müsli tyčinky (ale po nich veľa pite, pretože obsahujú veľa vlákniny, a tá sa vstrebe len v kombinácii s tekutinami), sucháre a celozrnné pečivo.

Obed

Pred obedom si dajte zeleninu, ktorá vám pomôže tráviť. A potom klasický obed, len nesmie byť vyprážaný. Rozhodne vynechajte sladkú bodku a namiesto nej si dajte čaj s medom.

Olovrant

Jablko so suchárom, plátkový syr, Lučina ...

Večera

Ak viete, že budete musieť fungovať do polnoci alebo do druhej do rána, môžete si dať podobné jedlo, ako ste mali na obed. Ak sa chystáte do postele okolo desiatej, vystačíte si so zeleninou, rybou, hydinovým mäsom a vajcami. Ale už bez prílohy. Super sú vývary a zeleninové polievky.