Zobli ste si práve kúsok dobrej nálady z chrumkavého koláčika? Chuť na sladké sa s depresiou a hladinou sérotonínu – „molekulou šťastia“ – spája už dávno. Prehltnete však čerstvú novinku? Čím viac potešíte brucho, tým viac riskujete kilá navyše. A nie pre tuk a cukor! „Ako prvým sa nám podarilo dokázať, že sérotonín môže byť spúšťač nadváhy. Zvyšuje glukózu v krvi, tukovú vrstvu a tým vystavuje riziku obezity a cukrovky. Obézni majú pravdepodobne dvakrát viac sérotonínu,“ vysvetľuje profesor Damien Keating z Flinders University v Austrálii. Podľa neho stále nie je jasné, či veľa sérotonínu pridáva kilá alebo ho obézni ľudia majú toľko z iného dôvodu. A nehovorí ani o sérotoníne, ako ho poznáte. Viete, čo robí vo vašom čreve?

Sérotonín v čreve sa správa celkom inak

„Sérotonín je chemická zlúčenina podieľajúca sa na prenose informácií medzi nervovými bunkami. Zodpovedá za viaceré procesy v organizme. Poznáme najmä jeho účinky na centrálnu nervovú sústavu spojené s pocitmi dobrej nálady. Podľa štúdie vplýva na zmiernenie úzkosti, depresie a agresivity. Je aj v krvných doštičkách, kde po uvoľnení vyvoláva stiahnutie ciev. No prevažná väčšina, až deväťdesiat percent, sa nachádza v tráviacej sústave. Zvyšuje pohyby čriev,“ hovorí endokrinologička Adriana Bednárová z polikliniky ProCare. „Hoci sérotonín je známy ako hormón šťastia, kým ten v mozgu pozitívne ovplyvňuje citové rozpoloženie, v čreve sa správa úplne inak. Zatiaľ nevieme, čo jeho hladinu dvíha. Je to diéta?“ hľadá odpoveď austrálsky odborník.

Kyselina proti splínu?

To, či akurátne množstvo sérotonínu v črevách i v mozgu napraví vhodná večera, je sporné. „Sérotonín sa tvorí v nervových bunkách z aminokyseliny tryptofán. Je to esenciálna aminokyselina, ktorú musíme prijímať v strave. Potraviny s vyšším obsahom tryptofánu sú trebárs orechy, semená, kakao, niektoré ryby, vajcia či mliečne výrobky. No ich vplyv na zvýšenie tvorby sérotonínu sa nepreukázal,“ vyvracia endokrinologička zažitú predstavu. „V strave sa totiž do krvi dostáva naraz viacero druhov aminokyselín. Tie súťažia s tryptofánom o väzbu na prijímače nervovej sústavy. Tryptofán sa tam dostane medzi poslednými. Čistý, v tabletkách, svoju hladinu i hladinu sérotonínu v mozgu zvýši. Skúšali ho preto podávať pri  liečbe ľahších depresívnych stavov. Ani tak jeho účinok na zdravotný stav nie je zatiaľ jednoznačný,“ približuje doktorka Bednárová.

Podľa nepriamych dôkazov denné svetlo zvyšuje sérotonínovú aktivitu v mozgu.Shutterstock

Návaly radosti môžu dopadnúť všelijako

„Nedostatok sérotonínu, depresie a úzkosti totiž nespôsobujú vonkajšie faktory. Skôr dedičná náchylnosť na zmeny génov pre sérotonínové prenášače,“ objasňuje endokrinologička, prečo za depresiu potvrdenú lekárom určite nepomôže hrsť orechov. Nie je to bežný smútok či rozladenosť. Zrejme dlhodobo trpíte skľúčenosťou, pesimistickými myšlienkami, pocitom beznádeje a úzkosťou, ale aj nedostatkom spánku a jasného myslenia. Jediným riešením sú antidepresíva na predpis, ktoré hladinu sérotonínu a ďalších chemických látok uvedú do rovnováhy. No aj priveľa šťastia škodí! „Celkovým zhoršením stavu, poruchou vedomia, kŕčmi, horúčkou a hnačkami sa prejavuje takzvaný sérotonínový syndróm. Spája sa s jeho nadbytkom v organizme, najčastejšie pri predávkovaní antidepresívami. Spôsobí zúženie ciev, tlak krvi stúpne. Pôsobí aj na riadenie telesnej teploty v centrálnej nervovej sústave a zvýši peristaltiku čreva,“ objasňuje doktorka, ako môže nával radosti dopadnúť.

Slnko do duše

Ak netrpíte diagnózou na papieri, „dočapujte“ sa oveľa jednoduchšie a bez vedľajších účinkov. „Podľa nepriamych dôkazov denné svetlo zvyšuje sérotonínovú aktivitu v mozgu. V štúdii sa ženám s akútnym nedostatkom tryptofánu zlepšila nálada po vystavení jasnému svetlu. Látka smerujúca sérotonín do neurónov a znižujúca tak jeho účinok klesala v zime ľuďom trpiacim sezónnymi zmenami nálad menej než zdravým,“ odporúča doktorka prechádzku na slnku. „Pomôže aj cvičenie. Výskumy na potkanoch dokumentujú nárast sérotonínu v mozgovomiechovom moku po fyzickej aktivite. Či stúpa po cvičení aj u ľudí, zatiaľ s istotou nevieme. Rozhodne však pohyb zlepšuje náladu. Ukázalo sa, že samotná dobrá nálada spätne zvyšuje hladinu sérotonínu v mozgu,“ pridáva odborníčka tip na celý rok. Majte ho zdravý a šťastný!

Zlepšuje sladké náladu?

Mliečne výrobky, čedar, tofu, sója, losos, mäso, mandle, kešu, vlašské orechy, píniové oriešky, listová zelenina či fazuľa sú bohaté na tryptofán, ktorý dvíha hladinu hormónu šťastia sérotonínu. Ale aby tryptofán organizmus dokázal využiť, potrebuje sacharidy. Asi odtiaľ sa vzala fáma, že cukrovinky zaženú splín. Pravda je, že v skutočnosti pomôžu len zdravé zložené sacharidy – celozrnná ryža, chlieb či ovsené vločky. Iba tak telo môže vylúčiť viac inzulínu, ktorý zvýši vstrebávanie tryptofánu a tým aj pocit šťastia.

Zvončeky šťastia

Zvoní vám v ušiach? Nezačali ste nedávno horlivo dopĺňať sérotonín? Experti z Oregon Health & Science University Hospital si tento súvis všimli na pacientoch, ktorým predpisovali antidepresíva. Neuróny myší v mieste mozgového tkaniva pravdepodobne zodpovedného za tinitus – zvonenie v ušiach – pod vplyvom liekov na zvýšenie sérotonínu začali reagovať neprimerane citlivo.