Vianočné sviatky sú plné lásky a radosti, ale aj jedla a rôznych nezdravých dobrôt, ktoré si minimálne na Vianoce doprajeme.

Ako na to:

1.

Vyberte si jedny raňajky, obed a večeru. Jedlo môžete s pokojným svedomím opakovať.

Nový rok s novou figúrou.
Nový rok s novou figúrou.
Zdroj: Shutterstock

2.

Potraviny vytlačené hrubým písmom nemusíte prísne vážiť, jednoducho si z nich dajte v rozumnom množstve. Do tejto skupiny patrí zelenina, cestoviny, chudé mäso, ryby, ryža, zemiaky, nízkotučné mliečne výrobky, vajcia a ovocie.

3.

Zásobte sa nízkotučnými dresingmi, bylinkami, nízkotučnými vývarmi alebo bujónmi, alternatívnymi sladidlami, rajčinovým pretlakom, sójovou omáčkou a koreninami. Dodajú vášmu jedlu tú správnu chuť.

4.

Aby ste si boli istá, že vaša diéta je vyvážená, pridajte si do jedálneho lístka každý deň extra porciu vápnika – 350 ml nízkotučného mlieka alebo 250 ml polotučného mlieka, alebo 30 g plnotučného syra, alebo 40 g nízkotučného tvrdého syra. Príjem vlákniny si zvýšte dvoma krajcami celozrnného chleba alebo 35 g cereálií s vysokým podielom vlákniny.

5.

Z mäsa odstráňte tuk a z hydiny kožu. Používajte olej v spreji na pečenie.

6.

Zvyknite si za deň vypiť 6 až 8 pohárov tekutiny. Povolená je voda, nesladené tekutiny, čaj a káva.

Raňajky

Celozrnné sušienky

Chutným a hlavne rýchlym štartom do nového dňa bude, keď zmiešame veľkú misku nízkotučného jogurtu s 2 nalámaným celozrnnými sušienkami a hrsťou čerstvého bobuľovitého ovocia.

Celozrnné sušienky.
Celozrnné sušienky.
Zdroj: Shutterstock

Údený losos s vajcom

Na plátok celozrnného chleba položíme plátok udeného lososa, jedno volské oko a opražené paradajky a huby.

Francúzsky toust.
Francúzsky toust.
Zdroj: Shutterstock

Francúzsky toust

V toustovači opečieme dva plátky celozrnného chleba, ktoré potom naplníme chudou šunkou a nízkotučným tvrdým syrom typu čedar. Spojíme a obalíme vo vajci. Opečieme na malom množstve oleja z oboch strán.

Sendvič so syrom a s cibuľou

2 jarné cibuľky očistíme, nakrájame a zmiešame s 3 PL nízkotučného syra typu cottage. Pridáme 1 PL nasekanej čestvej petržlenovej vňate a poriadne premiešame. Túto zmes nanesieme na plátok celozrnného chlebíka a prekryjeme druhým plátkom chleba. Podávame s paradajkami a stonkovým zelerom.

Hlavné jedlá

Tuniakový šalát

Uvaríme cestoviny, ktoré následne zmiešame s precedeným tuniakom. Pridáme rozpolené cherry paradajky, nakrájanú červenú cibuľu a červenú papriku a precedené a prepláchnuté fazuľky z konzervy. Dochutíme nízkotučným dresingom.

Tuniakový šalát.
Tuniakový šalát.
Zdroj: Shutterstock

Frittata

Na panvicu nanesieme malé množstvo oleja a opečieme na ňom nakrájanú cibuľu a cesnak. Pridáme najemno pokrájané predvarené zemiaky a nakrájanú farebnú papriku. Opekáme asi 5 minút. Zalejeme rozšľahaným vajcom, dochutíme soľou, korením a pečieme, až pokiaľ vaječná zmes nestuhne. Posypeme nízkotučným syrom typu čedar a zapečieme pod grilom. Podávame s čerstvým miešaným šalátom.

Pečené zemiaky s fazuľou

Väčší zemiak so šupkou pečieme v rúre asi hodinu. Po upečení ho naplníme fazuľou v paradajkovej omáčke. Podávame s miešaným šalátom.

Pečené zemiaky s fazuľou.
Pečené zemiaky s fazuľou.
Zdroj: Shutterstock