Podľa štúdií môžu byť najbežnejšími reakciami po očkovaní vakcínou proti covidu-19 bolesť v mieste vpichu, únava, bolesť hlavy a kĺbov, zimnica, niekedy horúčka alebo nevoľnosť. Takéto reakcie sú zvyčajne slabé až stredne závažné a ustúpia najneskôr po dvoch až troch dňoch, väčšinou však omnoho skôr. Prieskumy ukázali, že v Európe doteraz malo vážnejšie problémy iba 0,03 percenta zaočkovaných ľudí. Väčšinou šlo o alergické reakcie, z ktorých sa iba niektoré liečili na klinikách.

Čo robiť pred očkovaním

Nikto nemá rád bolesť, aj keď ide „iba“ o bolesť hlavy alebo napríklad zvýšenú teplotu. Ak sa rozhodneme pre vakcináciu proti
covidu-19, je všeobecne jednoduchšie zvládnuť prípadné vedľajšie účinky ako samotné ochorenie. Ak chceme zvládnuť to, čo môže po očkovaní nasledovať, mali by sme si zlepšovať obranyschopnosť organizmu ešte pred vakcináciou. Ak sa v dohľadnom čase chystáte dať zaočkovať proti kovidu, môžete na to svoje telo dopredu pripraviť. Skúste naše tipy a budete fit pred aj po očkovaní.

Prechádzky vo vždyzelených ihličnatých lesoch sú prospešnejšie vďaka fytoncídom.
Zdroj: shutterstock

Silné pľúca, silné telo

Vedomé dýchanie dodáva pľúcam väčšiu silu proti vírusom a iným patogénom. Efektívne dýchanie dodáva tiež celému organizmu viac energie.

Ako to funguje?

Vďaka tomuto cviku si môžete rýchlo zvyknúť na posilňovanie plného dychu, na ktoré už mnoho dospelých zabudlo. Odborníci na dýchanie odporúčajú cvičenie, ktoré robíte buď v stoji, alebo v ľahu.

Dvojminútový dychový cvik

Položte jednu ruku na podbrušie, zhlboka dýchajte do žalúdka a všimnite si, ako sa výrazne vydúva, keď sa nadýchnete, a ako sa vtiahne, keď vydýchnete. Robte to asi dve minúty a najlepšie každý deň.