O čo ide

Crowdfunding je komunitný systém financovania, pri ktorom ľudia prispejú ľubovoľnou sumou na určitý projekt a za to dostanú nejakú odmenu. Konečnú sumu, ktorú treba vybrať, i formu odmeny určuje sám autor kampane. Pokiaľ projekt nenazbiera za určitý čas aspoň sto percent stanovenej sumy, peniaze sa darcom vracajú. Slovenské servery a české servery: Hithit, StartLab, Startovač. Zahraničné, respektíve medzinárodné: Kickstarter, Indiegogo, Crowdsupply.

Ako postupovať

● Na začiatku musíte mať, samozrejme, zaujímavý projekt a vopred stanovenú sumu, ktorú treba vybrať. Môžete vydávať knihu, nahrávať piesne, usporiadať kultúrnu akciu, vyvíjať počítačový program alebo čokoľvek iné, čo medzi ľuďmi vzbudí záujem vás podporiť.

● Prihláste sa na niektorý zo špecializovaných serverov, ktoré takzvaný crowdfunding alebo verejnú zbierku umožňujú (samozrejme, za určitú províziu).

● Tu si stanovíte sumu, ktorú treba vybrať, a ľuďom opíšete svoj projekt. Prispievateľom sľúbite rôzne odmeny, odstupňované podľa výšky ich príspevkov (napríklad vstupenku na váš festival, večeru s kapelou, predpredaj produktu za zvýhodnenú cenu).

● Na vybranie peňazí dávajú jednotlivé servery rôzny časový limit, väčšinou je to jeden-dva mesiace. Ak sa podarí vybrať stanovenú sumu, prevádzkovateľ webu vám pošle peniaze. Ak sa nevyberie sto percent, peniaze sa bezpečne vrátia prispievateľom a projekt sa zruší.

Aká je štatistika úspechu 

Priekopníkom crowdfundingu bolo americké Indiegogo, celosvetovo najznámejším webom na vyberanie peňazí je Kickstarter. Ak chcete mieriť na slovenské a české publikum, obráťte sa na tunajšie najväčšie platformy Hithit, Startovač či StartLab.

Na celosvetovo najpoužívanejšom serveri Kickstarter uspeje 40 percent kampaní. Hithit, ktorý funguje od roku 2012, hlási úspešnosť 50 percent. To znamená, že uspeje každý druhý projekt, a to je skvelý výsledok.

Skúška nanečisto 

Vďaka komunitnému financovaniu sa dozviete, nakoľko je váš nápad vôbec lákavý aj pre potenciálnych zákazníkov. Nádejní podnikatelia väčšinou prinášajú nový, neopozeraný produkt, napríklad výrobu kompostovateľných vrecúšok, ktoré by raz mohli nahradiť igelitové. Na serveri podnikateľky vybrali potrebnú sumu na naštartovanie výroby a predpredali prvé tisícky kusov, čím si overili, že o ich nápad je záujem.

Existuje recept na úspech?

1. Dobrá príprava – nerobte všetko na poslednú chvíľu, majte postup dobre premyslený, aby vás nezaskočili napríklad náklady na grafiku, fotografa, poštovné, výrobu videa.

2. Zverejnením projektu na serveri sa práca nekončí, treba sa mu venovať počas celého trvania. Peniaze pribúdajú hlavne na začiatku a na konci, nezľaknite sa mŕtveho obdobia uprostred a kontinuálne pracujte na propagácii zbierky.

3. Treba si uvedomiť, že crowdfunding nie je ľahká cesta k peniazom. Ľudí z ulice len ťažko presvedčíte, aby v húfoch vytiahli kreditku a poslali vám 20 eur. Rozhoduje to, ako dlho vám vydrží vôľa, motivácia a chuť na projekte každodenne pracovať nielen pred kampaňou, ale aj počas nej.

4. Pripravte si personalizované motivačné správy pre najvernejších fanúšikov, ktorí vás podporia. Ukážte, ako si prispievateľov vážite.

5. Využite to, že ľudí baví rozhodovať svojimi peniazmi o tom, čo sa bude diať v ich okolí (nejde len o ľudí z takzvanej internetovej generácie). Je to dlhodobý trend, ktorý momentálne rastie a nejaký čas bude pokračovať.

6. Kampaň sa skončila, práca sa začína! Produkt treba dostať k ľuďom.