Z tohto stavu sa u mňa vyvinula úzkostná porucha. Lekár mi predpísal hypnotiká, od ktorých som zostala závislá. Nechcela som brať antide­presíva, vyhľadala som psychologičku, ku ktorej som pravidelne chodila vyše roka, a zo závislosti som sa dostala.

Napriek tomu u mňa stále pretrváva strach, že nebudem môcť zaspať. Najmä vtedy, ak mám pred sebou náročný deň. Vyviniem na seba tlak, že sa musím dobre vyspať, a dosiahnem pravý opak. Tento problém mávam aj vtedy, ak cestujem a, nedajbože, mám spať s niekým v izbe, napríklad na služobných cestách.

Biba

Mám veľké problémy so spánkom.
Mám veľké problémy so spánkom.
Zdroj: Shutterstock

Psychologička Sylvia Dančiaková odpovedá:

Úžasné, Biba, ako sa viete popasovať s problémom, ako hľadáte cestu, riešenia. Máte pozitívnu skúsenosť pri riešení ťažkostí, konkrétne závislosti, v sprievode so psychologičkou. Môžete sa na ňu opäť obrátiť. Okrem toho pri úzkostiach a strachoch nastávajú ťažkosti s dýchaním – takže akékoľvek fyzické cvičenie so zameraním na dych/dýchanie (joga, tajči, beh...) bude dobrá voľba.

Môžete skúsiť meditáciu a určite otužovanie – studená sprcha pred spaním. Kombinácia nácviku otužovania a dýchania sa skrýva v metóde Wima Hofa. Mohol by vám pomôcť večerný rituál – čokoľvek, čo vám je príjemné. Medzi vône, ktoré pomáhajú zaspať, patrí levanduľa, šalvia, harmanček a rozmarín. Z bylinných čajov je to napríklad medovka. No najdôležitejšie je v rámci terapie hľadať príčiny nespavosti a vlastné zdroje a mechanizmy zdravého spánku.