Títo herci prerazili vo filme aj s hendikepom! Sú inšpiráciou aj témou na diskusiu: čo poviete?
14. 8. 2024, 10:00

Zdroj: MoviestillsDB
Hoci by to mnohí dopriali ľuďom s rôznym postihnutím, skúsenosti ukazujú, že to nie je jednoduché. A mnohí s integráciou hendikepovaných do bežnej školy či spoločnosti nesúhlasia.

Zdroj: Instagram.com/@fazilethanimvekizlaristartv
Hluchá herečka získala Oscara a stala sa slávnou
Zdroj: MoviestillsDB
Pamätáte si slávny film Bohom zabudnuté deti? Hluchá herečka získala za hlavnú úlohu Oscara aj Zlatý glóbus a stala sa hviezdou. William Hurt sa stal jej životným partnerom, no rozišli sa.
Marlee Matlin (58) ako jedenapolročná prekonala osýpky. Následkom tejto choroby prišla o sluch. Milovala herectvo a naozaj sa stala divadelnou herečkou. V predstavení Bohom zabudnuté deti si ju všimla režisérka, ktorá túto hru pretavila do filmovej podoby a ona získala hlavnú rolu. Jej hereckým kolegom bola William Hurt a na chvíľu sa stal aj jej životným partnerom.
Zdroj: Rodin Eckenroth/gettyimages
Marlee Matlin je stále aktívna herečka. Získala množstvo ocenení a je inšpiráciou, že hendikep vás nemusí zastaviť na ceste za snami.
Hluchá herečka je stále aktívna aj v televízii a bola nominovaná na mnoho cien za svoje úlohy v seriáloch. Za úlohu vo filme Bohom zabudnuté deti získala Oscara. Je príkladom, že všetko sa dá, ak človek chce a ide si za tým...
Walter White má obrnu aj v skutočnosti, nehral ju...
Zdroj: MoviestillsDB
Americký herec v seriáli Perníkový tatko rovnako ako jeho postava má detskú mozgovú obrnu.
Americký herec, známy ako Walter White Jr. v seriáli Breaking Bad (v slovenčine Perníkový tatko), rovnako ako jeho postava v seriáli má detskú mozgovú obrnu. Po presťahovaní do Hollywoodu v roku 2006 začal trénovať s osobným manažérom talentov. Hľadali postavy, kde by jeho postihnutie slúžilo na vzdelávanie, a podarilo sa.
Jamie Brewer s Downovým syndrómom
Zdroj: MoviestillsDB
Herečka s Downovým syndrómom Jamie Brewer sa preslávila úlohou v seriáli American Horror Story.
Jamie Brewer (39) je okre iného aj prvou osobou s Downovým syndrómom, ktorá kráčala po móle na New York Fashion Week a je známa svojou advokáciou za práva osôb s postihnutím.
Zdroj: Aliah Anderson/gettyimages
Herečka Jamie Brewer robí veľkú osvetu ohľadom ľudí s Downovým syndrómom a tým im aj razí cestu k uplatneniu sa a integrácii.
A čo na to hovoria naše čitateľky? A akými problémami bojujeme pri integrácii my? A prečo niekto s ňou nesúhlasí? Čítajte na 2. strane...
Zdroj: shutterstock
Lenka má zlú skúsenosť s integráciou: "Moje dieťa často zaostávalo, pretože učiteľka musela venovať viac času deťom so špeciálnymi potrebami."
Lenka (34): obchodná manažérka: „Je ťažké udržať rovnaké tempo výučby“
Moje dieťa navštevovalo školu, kde boli integrované deti s postihnutím a naša skúsenosť nebola pozitívna. V triede, kde sú integrované deti s postihnutím, učiteľ často nemá dostatok času a kapacít venovať sa všetkým deťom rovnako. Moje dieťa často zaostávalo, pretože učiteľka musela venovať viac času deťom so špeciálnymi potrebami. V takej triede je ťažké udržať rovnaké tempo výučby. Taktiež niektoré deti mali ťažkosti akceptovať a porozumieť svojim rovesníkom s postihnutím, čo viedlo ku konfliktom a k pocitu izolácie. Školy často nemajú dostatočné zdroje na podporu integrovaného vzdelávania. Chýbajú špeciálni pedagógovia, asistenčné služby a potrebné pomôcky, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu vzdelávania pre všetky deti. Aj keď je integrácia dobrým úmyslom, v praxi môže mať negatívne dosahy. Verím, že by bolo lepšie, ak by deti s postihnutím mali prístup k špeciálnym vzdelávacím zariadeniam, kde by dostali individuálnu podporu a starostlivosť, ktorú potrebujú.
Zdroj: shutterstock
Linda to vidí inak: Keď deti vyrastajú spolu s rovesníkmi s rôznymi schopnosťami, rozvíjajú empatiu, pochopenie a rešpekt k rozmanitosti."
Linda (28), lekárka: „Učí spoločnosť, ako lepšie podporovať ľudí“
Som zástankyňou integrácie ľudí s postihnutím do škôl a normálnej práce. Integrované prostredie umožňuje ľuďom s postihnutím získať rovnaké príležitosti a prístup k zdrojom, ktoré sú bežne dostupné ich rovesníkom. Keď deti vyrastajú spolu s rovesníkmi s rôznymi schopnosťami, rozvíjajú empatiu, pochopenie a rešpekt k rozmanitosti. Toto prostredie učí deti byť tolerantné a citlivé voči potrebám iných. V reálnom svete sa ľudia s postihnutím stretávajú s rôznymi výzvami. Integrácia v školách a na pracoviskách im poskytuje možnosť naučiť sa zvládať tieto výzvy a adaptovať sa na rôzne situácie. Zároveň to učí spoločnosť, ako lepšie spolupracovať a podporovať ľudí s postihnutím. A v neposlednom rade je pre deti s postihnutím integrácia do bežných škôl a pracovísk príležitosťou na zlepšenie ich sociálnych zručností. Komunikácia a spolupráca s rôznymi ľuďmi im pomáha rozvíjať ich schopnosti a sebavedomie.